Skulle ordna med slangarna till diskmaskinen när jag såg att källarväggen var väldigt blöt efter regn. Detta är endast ca 35 cm under marknivå. Snustorrt överallt förutom den inringade bilden. Isoleringen också torr. Finns ett stuprör ungefär där på utsidan, dock ser det inte konstigt ut när jag tittar ner i det. Tänker att jag borde se nåt med tanke på att det blöta är såpass nära marknivå.

Tankar?

• Blöt källarvägg med vattenfläck, omkring 30 cm under marknivå. Röd cirkel markerar det fuktiga området, omgivet av torra delar av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det alltså vatten på insidan väggen? Hur djupt ner går markröret till stupröret innan det viker av åt sidan?

Ingen fukt längst upp (gammal vattenläcka)?

Är det inget speciellt utanför väggen så gräv upp och kolla hur det ser ut

Centano Centano skrev:
Var det alltså vatten på insidan väggen? Hur djupt ner går markröret till stupröret innan det viker av åt sidan?
Ja, insidan. Vet ej hur långt ner dagvattenröret går...🙄

D D_Anders skrev:
Ingen fukt längst upp (gammal vattenläcka)?

Är det inget speciellt utanför väggen så gräv upp och kolla hur det ser ut
Nej, ingen fukt på lecan utan det är där "väggen" börjar. Ja, får väl gräv lite i morgon, det är en sluttning och ett träd. Bifogar bild

• Bild på husgrund med stenar och en buske intill en hängränna; ett område är markerat med rött.
    Skapa konto
Om du lossar på lövsilen så borde du kunna lysa ner i röret och se hur det ser ut och hur djupt det går.

Centano Centano skrev:
Om du lossar på lövsilen så borde du kunna lysa ner i röret och se hur det ser ut och hur djupt det går.
Ska kolla det! Du menar att det kan ha spruckit där?

Misstänker att det är något med röret eftersom du får fuktgenomslag en bit ner på väggen.

• Gilla
mwnn
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Misstänker att det är något med röret eftersom du får fuktgenomslag en bit ner på väggen.
Tänker att jag kan spola ner i röret med en trädgårdsslang och se vad som händer...

Kan det vara denna skarv som är boven i dramat?

• Jord som täcker en svart plaströrskarv vid en betongvägg. Eventuell orsaksplats för problem i ett byggprojekt.
    Skapa konto
  • Skarv av dräneringsrör vid husgrund med synlig jord kring och potentiell läcka.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.