Vårt hus har en delvis underjordisk källare med dränering runtom, men fukt tränger in genom betongkällarväggen i två hörn.
Jag vill installera ett extra dräneringssystem i hörnen, 70 cm djupt och sedan 3 meter längs huset, som ansluter det till ett stuprör.
Jag kan också lägga en 3 meter lång fuktbeständig matta mot väggen.
Är detta en bra lösning för att kontrollera fukt i hörnen?

• Källarvägg med flagnande färg och fuktproblem i hörn, radiator synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelhusvägg med ett fönster nära marken, en satellitantenn monterad ovanpå buskar i en sluttande gräsmatta, med en träkonstruktion vid sidan.
    Skapa konto
Är det någon form av platonmatta som syns bakom buskarna? Hur ser den i så fall ut i överkant är den tätad mot väggen?
Fasad med satellitdisk och buskar där en platonmatta kan skymtas bakom buskarna, markerad med en röd pil.
Skapa konto

Nej, det syns ingen fukttålig matta. En grusremsa löper längs huset med en presenning under, som visas på bilden. Jag rengjorde ett litet område som syns på bilden, vilket är källarens betongvägg.

• Grus och en presenning vid en husvägg; en hand visar ett rengjort område på en betongyta.
    Skapa konto
  • Grus vid husvägg med presenning och betongvägg i källaren synlig, delvis rengjort område.
    Skapa konto
Hur gammalt är det befintliga dräneringssystemet och hur är det utfört? Stupröret som syns släpper det ut vattnet direkt på marken eller leds det bort i rör?

C
Nol Nol skrev:
Är detta en bra lösning för att kontrollera fukt i hörnen?
Nä, håll dig till någon av de etablerade metoderna - Platon, Isodrän, osv.
Men det sagt - om du specifikt har ett problem med ytvatten, typ slänt som lutar mot huset eller liknande, så kan absolut en ytvattendränering vara en lösning.

Centano Centano skrev:
Hur gammalt är det befintliga dräneringssystemet och hur är det utfört? Stupröret som syns släpper det ut vattnet direkt på marken eller leds det bort i rör?
Huset är från 1974 och vi köpte det förra året.

Avloppet är placerat djupare och leder till en uppsamlingsbrunn.
Stupröret på bilden är löst.

C cpalm skrev:
Nä, håll dig till någon av de etablerade metoderna - Platon, Isodrän, osv.
Men det sagt - om du specifikt har ett problem med ytvatten, typ slänt som lutar mot huset eller liknande, så kan absolut en ytvattendränering vara en lösning.
Resten av huset är okej, förutom de två hörnen. Det är därför jag funderade på att installera ett 3 meter långt, 70 cm djupt dräneringsrör i hörnen, och eftersom jag ändå skulle behöva gräva, installera även en fuktspärr.
Sedan ska jag ansluta dräneringsröret till dagvattenröret.

Börja med att se till att rännan från stupröret leder bort vattnet från huset ordentligt och inte spiller över på sidorna. Annars får du hinkvis med regnvatten där varje gång det regnar.

• Gilla
Adaame och 2 till
  • Laddar…
C
Nol Nol skrev:
Det är därför jag funderade på att installera ett 3 meter långt, 70 cm djupt dräneringsrör i hörnen, och eftersom jag ändå skulle behöva gräva, installera även en fuktspärr.
Jo, jag förstår, och det kan som sagt lösa eventuella problem med ytvatten som tränger ner. Men det hindrar inte den normala markfukten - finns ingen poäng med bara att sätta fuktspärr på översta 1/3 av väggen.
Nol Nol skrev:
Sedan ska jag ansluta dräneringsröret till dagvattenröret.
Se upp med det, för om det t.ex. blir stopp så riskerar allt regnvatten att hamna i dräneringen.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Börja med att se till att rännan från stupröret leder bort vattnet från huset ordentligt och inte spiller över på sidorna. Annars får du hinkvis med regnvatten där varje gång det regnar.
Det stämmer. Jag tog redan bort stupröret idag eftersom det slutade vid hörnet och jag har nu anslutit det till det befintliga stupröret ovanför filtret.

• Svart stuprör anslutet vid hörnet av en träpanel intill en tegelvägg, över gräs.
    Skapa konto
  • Svart stuprör anslutet till krökt rör vid hörnet av en byggnad, omgiven av grus och träpaneler.
    Skapa konto
C cpalm skrev:
Jo, jag förstår, och det kan som sagt lösa eventuella problem med ytvatten som tränger ner. Men det hindrar inte den normala markfukten - finns ingen poäng med bara att sätta fuktspärr på översta 1/3 av väggen.
Se upp med det, för om det t.ex. blir stopp så riskerar allt regnvatten att hamna i dräneringen.
C cpalm skrev:
Tack för tipset, jag lämnar den på parkeringen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.