Vårt hus har en delvis underjordisk källare med dränering runtom, men fukt tränger in genom betongkällarväggen i två hörn.
Jag vill installera ett extra dräneringssystem i hörnen, 70 cm djupt och sedan 3 meter längs huset, som ansluter det till ett stuprör.
Jag kan också lägga en 3 meter lång fuktbeständig matta mot väggen.
Är detta en bra lösning för att kontrollera fukt i hörnen?
Jag vill installera ett extra dräneringssystem i hörnen, 70 cm djupt och sedan 3 meter längs huset, som ansluter det till ett stuprör.
Jag kan också lägga en 3 meter lång fuktbeständig matta mot väggen.
Är detta en bra lösning för att kontrollera fukt i hörnen?
Nej, det syns ingen fukttålig matta. En grusremsa löper längs huset med en presenning under, som visas på bilden. Jag rengjorde ett litet område som syns på bilden, vilket är källarens betongvägg.
Nä, håll dig till någon av de etablerade metoderna - Platon, Isodrän, osv.Nol skrev:
Men det sagt - om du specifikt har ett problem med ytvatten, typ slänt som lutar mot huset eller liknande, så kan absolut en ytvattendränering vara en lösning.
Huset är från 1974 och vi köpte det förra året.Centano skrev:
Avloppet är placerat djupare och leder till en uppsamlingsbrunn.
Stupröret på bilden är löst.
Resten av huset är okej, förutom de två hörnen. Det är därför jag funderade på att installera ett 3 meter långt, 70 cm djupt dräneringsrör i hörnen, och eftersom jag ändå skulle behöva gräva, installera även en fuktspärr.C cpalm skrev:
Sedan ska jag ansluta dräneringsröret till dagvattenröret.
Jo, jag förstår, och det kan som sagt lösa eventuella problem med ytvatten som tränger ner. Men det hindrar inte den normala markfukten - finns ingen poäng med bara att sätta fuktspärr på översta 1/3 av väggen.Nol skrev:
Se upp med det, för om det t.ex. blir stopp så riskerar allt regnvatten att hamna i dräneringen.Nol skrev:
Det stämmer. Jag tog redan bort stupröret idag eftersom det slutade vid hörnet och jag har nu anslutit det till det befintliga stupröret ovanför filtret.mrsnhp skrev:
C cpalm skrev:Jo, jag förstår, och det kan som sagt lösa eventuella problem med ytvatten som tränger ner. Men det hindrar inte den normala markfukten - finns ingen poäng med bara att sätta fuktspärr på översta 1/3 av väggen.
Se upp med det, för om det t.ex. blir stopp så riskerar allt regnvatten att hamna i dräneringen.
Tack för tipset, jag lämnar den på parkeringenC cpalm skrev:
Klicka här för att svara