Vi köpte en villa för snart ett år sedan. Vi undersökte runt huset väl, vi såg att takbrädor längst ut, alltså vid takutsprång var ruttet men innertaket såg fint ut. Efter några månader började det droppa från taket. Det visade sig att isoleringen var genomblöt och när vi rev hela innertaket så visade det sig att det skulle ha varit helt omöliomö för oss vid en undersökning/besiktning att upptäcka där vi upptäckte att det egentliga felet kåg, nämligen långt in mot husfasaden där det var ruttet, trasigt och mögligt. Det hade alltså runnit därifrån neråt plasten och hittat ett hål där det droppade.. Skittråkigt!
Uterummet ingick ju inte i säljarens besiktning men i vår undersökning och detta skulle enbart kunna ha upptäckts om vi rivit hela taket... Vilket man ju inte gör innan köp...
Ska vi hävda dolt fel? Hur gör man då? Genom mäklare? Detta är ett dödsbo.

Frågan är om det går att få igenom det på dolt när ni har sett att takuteprånget är ruttet, redan där ser ni att det finns en skada som inte är lyft. Så jag tror det blir svårt att få den på dolt fel för er

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
D
Ni är säkra på att det inte såldes med friskrivningsklausul? Det brukar vara det vanliga med ett dödsbo.
Själva dödsboet upphör när arvsskiftet är klart, så det är nog inte helt enkelt att driva krav. Jag tror inte att det är mäklaren, utan snarare arvingarna man skulle kunna vända sig till. OBS: det är endast min uppfattning efter att ha läst tidigare trådar på byggahus, inte för att jag är juridiskt bildad.

Sen är också frågan om det öht är dolt fel eller ej. Var fasaden synligt dålig? Det har alltså inte kommer in genom yttertaket?

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Vi vet ju inte alla förutsättningar, som till exempel hur gammalt detta uterum är, vilken taklutning det är, hur anslutningar ser ut och så vidare. Men det fanns indikationer på problem. Det bör gå att undersöka genom att titta mer noga på en begränsad del av taket. Som ni skriver är det praxis att besiktning inte omfattar uterum, vilket innebär att ni får beställa en fördjupad besiktning om det är viktigt för er, vilket som har ni besiktningsplikt. Nu vet vi ju inte hur gammalt uterummet är, men om det har några år på nacken så är det en stor avskrivning, vilket innebär att det kanske inte är mycket att tvista om.

Ni har ett dödsbo som säljare. Även om det inte är friskrivning så är det svårt att driva något mot ett dödsbo. Troligen har dödsboet delats upp mellan arvingarna, vilket gör det svårt att driva frågan även om ni har rätt, vilket även det är väldigt tveksamt.

Som sagt, iom. att du kunde se att det fanns problem med taket, men inte omfattningen, så borde du troligen gjort en fördjupad undersökning. I så fall hade felet hittats.

Det låter lite konstigt att det verkligen inte fanns några tecken på läckage överhuvudtaget.

Att det murknar just vid anslutningen till huset är lite klassiskt, och beror ofta på att anslutningen mot huset är felaktigt utförd, även den felaktiga anslutningen är ofta lätt att se (om man vet hur det bör se ut). Därmed inte sagt att jag skulle upptäckt det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.