Hej hej!

Första vintern i huset och vi har ett uterum som har lite mögelangrepp i taket och på vissa ställen fasaden. Det är icke isolerat, skulle gissa att trallen inte är fuktspärrad underifrån så de finns gött om fukt så att det är mögel är inte så konstigt i sig.
Just nu är de ganska små angrepp och jag skulle säga att det är fukten underifrån som är problem. Det ska jag ta itu med i ett senare skede, men just nu är min frågeställning, hur behandlar jag de nu under vintern (har kört jape mögel medel men känns som de också tillför lite fukt i materialet som inte torkar ut så bra nu under vintern) för jag skulle vilja ha kvar så mycket material som möjligt och sen i slutändan behandla de med typ lasyr eller likande färg för att få de lite mer resistent. Verkar inte va någon jätte fart på tillväxten och jag vill inte isolera upp hela uterummet och ha de varmt, men ska försöka få till lite ångspärr under trallen så att den fukten slutar skjuta på.

Vill inte att de ska bli värre och vi har tillluften till vardagsrummet från de uterummet så kan inte ha någon större mögelangrepp där för luftens skull.

Tacksam för hjälpsamma tankar 🙏🏻

• Trätak i uterum med små mögelangrepp synliga mellan plankorna. Uterummet är ej isolerat, vilket kan orsaka fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak i uterum med mindre mögelangrepp och fuktfläckar.
    Skapa konto
  • Uterum med trägolv, snötäckt utsikt genom glasdörrar med en vedeldad grill och gardin på sidan. Vinterväder utanför.
    Skapa konto
BirgitS
Vad är det för sorts ventilation av uterummet?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sorts ventilation av uterummet?
Det är en rejält otät konstruktion så från ena sidan är de stora glipor högt och på rätt bra med glipor lågt på fasad också, det är väl egentligen bara taket som e tätt!

Är det hög luftfuktighet så blir det så.
Syns ofta på undersidan av omålade takutspräng. Blir det inte värre än det lilla, kan du gott leva med det.

• Gilla
Killgissarn och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är det hög luftfuktighet så blir det så.
Syns ofta på undersidan av omålade takutspräng. Blir det inte värre än det lilla, kan du gott leva med det.
Jo de e ingen ko på isen men känts som de blivit lite värre, bor i gammalt våtmarks område så de e rätt fuktigt så de mesta blir lite angripet. När de blir lite varmare ska jag se om man kan tvätta bort en del sen behandla med någon sorts lasyr eller olja för att få lite motstånd i träet!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.