Vi köpte hus förra året och det satt en hylla i hörnet med dörrar så man såg inte bakom.

Nu tänkte vi sätta upp hyllsystem och såg detta. Vårt stuprör har suttit snett utanför huset och det har skvalar ner vatten längs husväggen i några månader. Vi såg bubbla på färgen i rummet bredvid (tvättstugan). Vi flyttade rätt stupröret och det bubblan där torkade ut. Men, den här i pannrummet är större och inte lika uttorkad.

Någon som har råd? Ta hit proffs som mäter fuktighet? Skrapa bort färg och måla om med bra färg?

• Ett hörn av ett rum med spruckna vita väggar och en vertikal linjal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt skadat vägg med sprickor och fuktskador nära ventilerad platta.
    Skapa konto
Om det är dränerat , skrapa rent och använd silikatfärg

• Älska
Cam Kir
  • Laddar…
De förra ägarna dränerade om för inte så länge sedan, men inte det "hörnet" för att det är svårtillgängligt. Och stupröret stod fel så att det var en vattenpöl i hörnet i höstas.

I det hörnet

• Trädäck utanför vit husvägg, svart dörr, fönster, grön trädgårdsslang, växter.
    Skapa konto
  • Gilla
Carex
  • Laddar…
C Cam Kir skrev:
Vi köpte hus förra året och det satt en hylla i hörnet med dörrar så man såg inte bakom.

Nu tänkte vi sätta upp hyllsystem och såg detta. Vårt stuprör har suttit snett utanför huset och det har skvalar ner vatten längs husväggen i några månader. Vi såg bubbla på färgen i rummet bredvid (tvättstugan). Vi flyttade rätt stupröret och det bubblan där torkade ut. Men, den här i pannrummet är större och inte lika uttorkad.

Någon som har råd? Ta hit proffs som mäter fuktighet? Skrapa bort färg och måla om med bra färg?
Du är på rätt spår, mät fuktigheten själv om du ids köpa en (https://www.jemfix.se/fuktmätare/3105/9046552/) duger gott.
Det ser ut som gips, kan bli rätt ”smuligt” om den blivit utsatt för fukt.

• Älska
Cam Kir
  • Laddar…
Så, skrapa bort alla bubblor eller hela väggen med sandpapper? Och sen torka rummet med luftavfuktare.
Sen mäta med fuktmätare ovan.

Sen måla med bättre färg.

Sen vara uppmärksam i framtiden.

Räcker det?

C Cam Kir skrev:
Så, skrapa bort alla bubblor eller hela väggen med sandpapper? Och sen torka rummet med luftavfuktare.
Sen mäta med fuktmätare ovan.

Sen måla med bättre färg.

Sen vara uppmärksam i framtiden.

Räcker det?
Nja jag skulle nog bryta upp lite bakom skivan för också se efter lite mer noggrant.
Fukt som byggs in är inte så bra.

• Älska
Cam Kir
  • Laddar…
Vilken skiva tänker du på? Om du menar på bilden så är det ett skrivbord.

Eller missförstår jag?

• Ett hörn av ett rum med fläckig vägg och en portabel fläkt.
    Skapa konto
C Cam Kir skrev:
Vilken skiva tänker du på? Om du menar på bilden så är det ett skrivbord.

Eller missförstår jag?
Ok vad jag menade var väggen. Det är inte alltid lätt att ta förklarande bilder.

Det är inga gipsskivor utan det är murad vägg.

• Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
Precis, murad vägg!
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inga gipsskivor utan det är murad vägg.
Ja, precis!

Kan man leda bort vattnet i hängrännan på tillbyggnaden för att få stupröret längre bort från källaren? Minska risken för att upprepa problemet i framtiden tänker jag

• Gilla
Cam Kir
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kan man leda bort vattnet i hängrännan på tillbyggnaden för att få stupröret längre bort från källaren? Minska risken för att upprepa problemet i framtiden tänker jag
Intressant! Jag kan ju inget om sådant. Men, det ser ju ut som att man skulle kunna dra den över garaget och ner längre bort från huset. 🤔

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Mest troligt att det är läckage från takavvattningen som orsakat detta. Det kan dock ta rätt lång tid innan det torkar ut ordentligt. Dessutom kan det vara att denna väggen fick det mesta av fukten/vattnet och tvättstugan intill endast mindre mängder? Därav det större fuktskadade partiet.

Hur känsligt detta hörn är för vatten pga att det inte blivit omdränerat beror kanske också på hur långt det är till de närmaste omdränerade ställena på huset. Om det är ett bra kapillärbrytande lager (makadam) under grunden så kan det räcka om det inte är så långt till närmsta omdränerade punkt.

Så, jag skulle nog avvaktat/väntat till nästa år för att se hur fukten i väggen beter sig. Dvs om det sakta torkar ut, eller om det periodvis återkommer.
All den fuktskadade färgen behöver tas bort. Det underlättar fuktupptorkningen.

Oldboy Oldboy skrev:
Mest troligt att det är läckage från takavvattningen som orsakat detta. Det kan dock ta rätt lång tid innan det torkar ut ordentligt. Dessutom kan det vara att denna väggen fick det mesta av fukten/vattnet och tvättstugan intill endast mindre mängder? Därav det större fuktskadade partiet.

Hur känsligt detta hörn är för vatten pga att det inte blivit omdränerat beror kanske också på hur långt det är till de närmaste omdränerade ställena på huset. Om det är ett bra kapillärbrytande lager (makadam) under grunden så kan det räcka om det inte är så långt till närmsta omdränerade punkt.

Så, jag skulle nog avvaktat/väntat till nästa år för att se hur fukten i väggen beter sig. Dvs om det sakta torkar ut, eller om det periodvis återkommer.
All den fuktskadade färgen behöver tas bort. Det underlättar fuktupptorkningen.
Tack för svaret. Vi har skrapat av alla bubblor/skadad färg. Har hyrt en betongslip tills imorgon och tänker slipa mest i hörnet och sen så lite halvdant på resten av väggarna i pannrummet.

Vi låter luftavfuktare gå dygnet runt och den har gått från 60% till 50% på ett dygn. Vilket är långsamt tycker jag. Det finns fortfarande en vattenpöl i hörnet utanför huset, så det läcker antagligen in fortfarande.

Jag skulle kunna kolla under rabattjorden vad som ligger under. Ska kolla om röret går ner i stenkista eller rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.