Fjolårets altanbygge får rejält med vatten den här sommaren. Och efter att det öst ner ser det ut som att tegelväggen sugit åt sig och några av stenarna blir rejält blöta - se bild.

Jag är öppen för förslag dels vad det kan bero på, men också vad man kan göra. Själv tänker jag mig att altanen går för tätt mot väggen och att det finns ett litet lut mot huset och att vattnet därför inte hinner rinna undan utan går mot väggen istället.

Tänkbara lösningar:
- Kapa av en liten bit närmast väggen så att vattnet har nånstans att rinna undan. Men hur sågar man av 1 cm direkt vid väggen?
- Borra ett par avrinningshål närmast väggen?

Eller nåt annat?

• fuktvägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sänksåg :)

Kan inte tänka mig att teglet sugit vatten så högt, å lokalt på kort tid. Beror nog mer på växterna som står bredvid.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Eller så sitter det en bärlina på tegelväggen och suger i sig vatten via bultarna.

"Sänksåg" - tack, visste inte riktigt vad jag skulle söka på. Det ser ut att kunna vara något som kan funka.

När det gäller orsaken till fukten - vilket ju är rätt viktigt att fastställa innan man börjar såga... så:
Det kanske ser ut som blommorna (eller blomvattnaren) är skurken i detta. Men faktiskt är blommorna snarare ett skydd mot vätan, för det är torrt bakom krukorna.
Jag vet inte riktigt hur absorberande (mexi) tegel är, men kan konstatera att det har regnat rätt mycket på senare tid. Takrännan har varit lite igensatt ovanför där fukten nu uppkommit. Vilket lett till att mer vatten än vanligt kommit på detta ställe. Självklart är rännan rensad nu (stegen i vänstra hörnet på bilden), men det vore ju bra ifall man för framtiden har lite marginaler :)

Dvs. om felet att det inte är glipor i trallen, och att den ligger dikt an mot väggen - så bör ju detta åtgärdas.

Finns det förresten nån tumregel om hur mycket avstånd det ska vara från väggen?

Det borde väl gå att se när det regnar om det verkar samlas vatten mot väggen.

Borde väl räcka med 5-10 mm. Kommer vätan utifrån så är det ju inte fel att impregnera mexifasaden på väst- och sydsidan.

Tror mer på en igensatt hängränna som svämmat över ner på altanen och att vattnet stänkt upp på väggen.
Som någon skrev tidigare - titta ut när det ösregnar och försök konstatera vad som händer!

Går altanen runt eller hörn eller löper den bara på en sida? Gör den det kanske du kan lossa de franska skruven du använt, bänna ut altanen 1cm å lägga imellan plastdistanser

• Gilla
S_J
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.