Källaren är dränerad och isolerad men tyvärr så gick det inte hela vägen i ett av hörnen och det tränger in fukt. Inte så att det blir blött men tillräckligt mycket för att se ut så här 10 år efter att jag målade det.
Nu tänkte jag göra ett rum av det men det känns ju inte så fräsch när det ser ut så där.
Har ni några tips om hur jag kan få de att se lite trevligare ut? Ställa en hylla för, kanske sätta något skiva för med luftspalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu tänkte jag göra ett rum av det men det känns ju inte så fräsch när det ser ut så där.
Har ni några tips om hur jag kan få de att se lite trevligare ut? Ställa en hylla för, kanske sätta något skiva för med luftspalt?
ChatGPT föreslog att jag kan ta bort (den saltmättade) putsen 30-50 cm upp (där det är fläckar), lägga på ny puts (t.ex. Weber saneringsputs) och sen måla på igen med silikatfärg, då borde det hålla sig fint några år till. Låter det rimligt?
Svårt att veta, men om det nu är 10 år sedan sista uppfräschningen så kan det nog gå att "maskera igen, fint några år"P Peter321 skrev:
Men om det nu inte är ett alternativ att gräva och dränera på ett korrekt vis på utsidan. så är det kanske ändå en vinst att kolla där för att förbättra situationen.
Kan man gräva lite grundare och lägga dränering som avleder vattnet från huset, så att fukten möjligen minskar något vid källargrunden (hamnar i områden som redan är dränerade på djupet)?
Finns det något kring utsidan som kan öka avrinningen på markytan, från huset, samt minska risken för att det rinner mot huset från marken en bit ifrån? Öka lutning/markbeläggning från huset, ändra om det finns stuprör så att det leds bort? Plantera någon växt som använder fukten i marken, och tar upp den på det viset.
Det kanske gör skillnad och hjälper till att den inre åtgärden klarar sig längre?
Skulle gissa att största problemet inte är fukten i sig utan att man tidigare använt material som inte är kompatibla med tillskjutande fukt. Hacka bort spackel och skit och putsa upp det med kalk- eller C-bruk och måla det med lämplig mineralisk färg. Så skall det nog hålla sig fräsch några år.
Klicka här för att svara