Hej,

Vi går i tankarna om att renovera källaren och vi hade gärna velat installerat vattenburen golvvärme. Dock är jag lite fundersam kring detta med omvänd fuktvandring. Har läst en del i forumet men känner mig fortfarande osäker kring detta ämne.

Huset är byggt 1978, så troligtvis är plattan oisolerad (står inget i den tekniska informationen vi fick vid husköpet). Plattan ska vara ca 20 cm tjock och huset står på berg.
Källarväggar består av lättbetong/leca och är isolerade med Optidrain.

P.g.a. den låga takhöjden hade jag inte velat att bygga för högt. Min tanke har hela tiden varit aluminiumbeklädda cellplastskivor, 17 mm eller 25 mm tjocka.

Frågan jag ställer mig nu är om detta är tillräckligt. Känner att jag inte har takhöjd till 50 mm tjocka skivor och inte heller budget/tid för att bila upp plattan.
Källaren är ganska stor och ytan som vi tänkt ha golvvärme på kan bli upp till 100 kvm.

Så har ni några tankar kring detta?

V Vilse_i_Blekinge skrev:
Hej,

Vi går i tankarna om att renovera källaren och vi hade gärna velat installerat vattenburen golvvärme. Dock är jag lite fundersam kring detta med omvänd fuktvandring. Har läst en del i forumet men känner mig fortfarande osäker kring detta ämne.

Huset är byggt 1978, så troligtvis är plattan oisolerad (står inget i den tekniska informationen vi fick vid husköpet). Plattan ska vara ca 20 cm tjock och huset står på berg.
Källarväggar består av lättbetong/leca och är isolerade med Optidrain.

P.g.a. den låga takhöjden hade jag inte velat att bygga för högt. Min tanke har hela tiden varit aluminiumbeklädda cellplastskivor, 17 mm eller 25 mm tjocka.

Frågan jag ställer mig nu är om detta är tillräckligt. Känner att jag inte har takhöjd till 50 mm tjocka skivor och inte heller budget/tid för att bila upp plattan.
Källaren är ganska stor och ytan som vi tänkt ha golvvärme på kan bli upp till 100 kvm.

Så har ni några tankar kring detta?
Det låter väl som en rimlig kompromiss att ha cellplastskivor som iaf isolerar lite, vissa varianter är ju
aluklädda också så dom både reflekterar och sprider värmen lite mer.

Sen kommer det förstås inte bli så energieffektivt iom att det är såpass tunn isolering, så det får man ta med i beräkningen.

Vad gäller ev omvänd fuktvandring så är det väl bra om du har höjd för det: Dvs avnäder tex ovan nämnad EPS-skivor (som inte är fuktkänsliga) och kanske som platon elelr plast under, samt undviker organisk konstruktion på innerväggar och golv i kontakt med betongen (eftersom den då kan dra upp fukt).

Atlernativt så stänger du inte av golvvärmen på sommaren :)

https://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/

Ring Torbjörn på Fukthjälpen.
Så får du exakt svar istället för antaganden och gissningar.
Han är även inblandad med optidrain, som är installerat på din källarvägg.
Då får du helheten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har nästan exakt samma förutsättningar som TS.
Jag tog och la byggplast med 3cm uppvik mot väggarna. ca 50cm eller mer överlapp av byggplasten. Tejpade alla skarvar med byggfolietejp så det blev en helt tät yta mot golvet.
Sen på med 30mm spårad eps, golvärmeplåt, i med golvärmeslag, på med underlagsfoam och sen klickgolv

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det låter väl som en rimlig kompromiss att ha cellplastskivor som iaf isolerar lite, vissa varianter är ju
aluklädda också så dom både reflekterar och sprider värmen lite mer.

Sen kommer det förstås inte bli så energieffektivt iom att det är såpass tunn isolering, så det får man ta med i beräkningen.

Vad gäller ev omvänd fuktvandring så är det väl bra om du har höjd för det: Dvs avnäder tex ovan nämnad EPS-skivor (som inte är fuktkänsliga) och kanske som platon elelr plast under, samt undviker organisk konstruktion på innerväggar och golv i kontakt med betongen (eftersom den då kan dra upp fukt).

Atlernativt så stänger du inte av golvvärmen på sommaren :)

[länk]
Jo, jag har läst en del om energiförlust. Vad jag kan läsa mig till här på forumet och andra sidor verkar det som att de flesta som gjort liknande lösningar inte tycker att detta verkar vara ett stort problem.

Gällande organiskt material så är det synd att det redan finns ett flertal innerväggar och alla är gjorda med vanliga träreglar..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T Tjompo skrev:
Ring Torbjörn på Fukthjälpen.
Så får du exakt svar istället för antaganden och gissningar.
Han är även inblandad med optidrain, som är installerat på din källarvägg.
Då får du helheten.
Tack för tipset!

M MrDizzy skrev:
Har nästan exakt samma förutsättningar som TS.
Jag tog och la byggplast med 3cm uppvik mot väggarna. ca 50cm eller mer överlapp av byggplasten. Tejpade alla skarvar med byggfolietejp så det blev en helt tät yta mot golvet.
Sen på med 30mm spårad eps, golvärmeplåt, i med golvärmeslag, på med underlagsfoam och sen klickgolv
Tackar för tipset gällande byggplast. Har inte läst tidigare att andra gjort så, men det kanske är vägen att gå.

Tackar för tipset gällande byggplast. Har inte läst tidigare att andra gjort så, men det kanske är vägen att gå.
Inte en lösning en fuktmänniska skulle nämna vill jag påstå.

I Installation skrev:
Inte en lösning en fuktmänniska skulle nämna vill jag påstå.
Okey, är dåligt insatt i den lösningen. Finns det risker med det? Handlar det om att man stänger in fukten?

Okey, är dåligt insatt i den lösningen. Finns det risker med det? Handlar det om att man stänger in fukten?
Ja ungefär så samt att all fukt vill upp där det inte finns plast.

I Installation skrev:
Ja ungefär så samt att all fukt vill upp där det inte finns plast.
Okey, då låter de ju som att man skulle låta bli plast.

Om man hade struntat i plasten. Hur ser du på att dagens innerväggar är reglade med trä? Tanke på risken med fuktvandring. Många skriver ju om fuktvandring men jag har inte förstått hur mycket fukt det handlar om. Förstår att det förmodligen är unikt för varje källare, men samtidigt har jag svårt att se att alla som installerar golvvärme i sina källare river varje innervägg och ersätter med icke organiskt material.. Men jag kanske har fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.