Hej jag undrar om någon har insikt eller erfarenhet med att fuktsäkra (och isolera) ett attefallshus som står på plintar nära marken med hjälp av polyuretan (sprutisolering som man brukar ha i väst och tak). Tanken är att jag ska ha det under huset och i bjälklagren. Huset står på plintar som ligger i en liten grop fylld med markduken underst, sedan makadam och sedan åldersbeständigplast, dessa ovannämnda lager kommer då att ligga strax under marknivå, för sedan kommer polyuretan att fylla glipan upp till bjälklagren. Bjälklagren kommer att vara strax över marken bara.

Tanken är art polyuretan både ska isolera mot kyla samt stöta bort fukt och vatten. Anledningen till detta är att jag vill bygga på plintar som vanligtvis lyfter dig över marken men jag behöver takhöjden då ett attefallshus som max får vara 4m högt. Med polyuretan ska jag då komma närmare marken

Detta tips har jag då fått av en tillverkare, men har aldrig hört att man kan göra detta innan och undrar om påståenden ovan låter som en rimlig lösning

Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Hej jag undrar om någon har insikt eller erfarenhet med att fuktsäkra (och isolera) ett attefallshus som står på plintar nära marken med hjälp av polyuretan (sprutisolering som man brukar ha i väst och tak). Tanken är att jag ska ha det under huset och i bjälklagren. Huset står på plintar som ligger i en liten grop fylld med markduken underst, sedan makadam och sedan åldersbeständigplast, dessa ovannämnda lager kommer då att ligga strax under marknivå, för sedan kommer polyuretan att fylla glipan upp till bjälklagren. Bjälklagren kommer att vara strax över marken bara.

Tanken är art polyuretan både ska isolera mot kyla samt stöta bort fukt och vatten. Anledningen till detta är att jag vill bygga på plintar som vanligtvis lyfter dig över marken men jag behöver takhöjden då ett attefallshus som max får vara 4m högt. Med polyuretan ska jag då komma närmare marken

Detta tips har jag då fått av en tillverkare, men har aldrig hört att man kan göra detta innan och undrar om påståenden ovan låter som en rimlig lösning
Är inte riktigt med på grundläggningen.
Pga maxhöjden är ju en låg grund bra, men varför använda plintar alls ? Platta på mark torde väl vara bättre - då får du ju en isolerad grund som är byggd enligt konstens alla regler och stabil osv.

Men om det känns för dyrt kan man ju bygga en traditionell krypgrund. Risken finns ju för fukt om man inte följer rekommendationerna om vetnialtion under plintgrund/krypgrund. Man kan ju bygga en varm-krypgrund dock som man gräver ned.

Har du plint och ändå inte vill ha upp dom så högt över marken så skulle jag sett till att det varit väldränerat och lagt plast/fuktspärr under, men i övrigt isolerat bjälklaget som vanligt (dvs oftast ull). Att klä in bjälklaget på alla sidor med plyuretan vet jag inte om det är så bra ur fuktsynvinkel, och man får ju också problem att åtgärda delar då stlenad polyuretan inte är kul att jobba med.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nu svarar jag som person som ej gjort detta .
Ett polyuretan isoleringen måste ha slutna celler , annars drar isoleringen åt sig fukt / vatten som en svamp .
Att innesluta trä helt med en isolering som ej kan andas är för mig en metod som ej är att rekommendera .
En ytterpanel tex är målad på en sida , trät kan andas bakåt dvs. ev. fukt kan tränga in och ut från trät .
Att sprutisolera med polyuretan isolering känns för mig som en metod som ev. förstör trä i långa loppet .

Finns en metod som kallas enstegstätning där stommen i trä fick en utsida av puts , ej ngn luftspalt mellan materialen .
Kom det in fukt i väggen så ruttnade trädelar .

Har sett videos där ytterväggar sprutas med skum , de verkar ej använda ngn luftspalt , galet enligt mig .

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Jag tycker det låter som en rejäl riskkonstruktion med golvet i en grop. Hur har du tänkt få dit isoleringen i gropen med golvet så nära marken?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kan det var en idé att bygga en mullbänk, och använda sig av skumglas?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Kan det var en idé att bygga en mullbänk, och använda sig av skumglas?
Har hört talas om det och det låter väldigt intressant, men har ärligt inte hittat så mycket info om hur man gör? Jag är inte hantverkare själv. Vad är för och nackdelarna med mullbänk? Attefallshuset är tänkt att hyras ut till permanent hyresgäst, så inget sommarställe

useless useless skrev:
Jag tycker det låter som en rejäl riskkonstruktion med golvet i en grop. Hur har du tänkt få dit isoleringen i gropen med golvet så nära marken?
Polyuretanen kommer att ligga under bjälklagren samt mellan bjälklagren. Tanken är att polyuretanen ska tvinga fukt att leta sig ut gerbil sidorna på huset istället för genom huset.

Varför kan du inte gjuta en isolerad platta? Säkert och beprövat...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Polyuretanen kommer att ligga under bjälklagren samt mellan bjälklagren. Tanken är att polyuretanen ska tvinga fukt att leta sig ut gerbil sidorna på huset istället för genom huset.
Risken är att fukten då letar sig in i bjälklaget skulle jag säga, och ev fukt som kommr in kan inte leta sig ut pga Plyuretanets egenskaper...

Mullbänk/skumglas (Hasopor) är en bättre idé då skulle jag säga:

https://hasopor.se/losningar/mullbank-torpargrund/

useless useless skrev:
Varför kan du inte gjuta en isolerad platta? Säkert och beprövat...
Kostnad främst, är väl minst 100k dyrare än plintar om man ska göra allt själv

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kostnad främst, är väl minst 100k dyrare än plintar om man ska göra allt själv
100 000:- kostar det kanske om man inte gör allting själv. Gör du allt förarbete själv förutom själva gjutningen så kostar väl en platta runt 1000:- kvadratmetern. Mycket av förarbetet är detsamma oavsett grundläggning, så det blir inte så mycket dyrare i slutändan.
Självbärande golvbjälklag är inte heller gratis. Bara reglarna till plintgrunden kostar väl runt 5 000 spänn...

Är det någon platta man gjuta själv är det väl en attefallsplatta på 25m2. Är ett högriskprojekt skulle jag säga att hitta egna lösningar.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Risken är att fukten då letar sig in i bjälklaget skulle jag säga, och ev fukt som kommr in kan inte leta sig ut pga Plyuretanets egenskaper...

Mullbänk/skumglas (Hasopor) är en bättre idé då skulle jag säga:

[länk]
Vart skulle den leta sig in? Du menar efter ett tag eller vid installation?

Polyuretanen ska ju skydda bjälklagren mot fukten efter du lagt det.

Men du kanske menar att om bjälken redan är fuktiga så kommer de inte kunna torka ut?

useless useless skrev:
100 000:- kostar det kanske om man inte gör allting själv. Gör du allt förarbete själv förutom själva gjutningen så kostar väl en platta runt 1000:- kvadratmetern. Mycket av förarbetet är detsamma oavsett grundläggning, så det blir inte så mycket dyrare i slutändan.
Självbärande golvbjälklag är inte heller gratis. Bara reglarna till plintgrunden kostar väl runt 5 000 spänn...
Hmm det är ju förvisso sant, hade nog tänkt att jag skulle leja ut hela det arbetet för att det lät svårt, men ja man kan ju komma ner till liknande nivåer av kostnad om man gräver och lägger formarna själv

Vart skulle den leta sig in? Du menar efter ett tag eller vid installation?

Polyuretanen ska ju skydda bjälklagren mot fukten efter du lagt det.

Men du kanske menar att om bjälken redan är fuktiga så kommer de inte kunna torka ut?
Jo, men precis som vid andra sådana konstruktioner så visar det sig ofta att i praktiken är det svårt att helt vara säker på om fukt byggs in eller tillförs (tex uppifrån), och därför är de flesta (alla?) konstruktioner fuktgenomsläppliga åt iaf ett håll.
Exemplet med Hasopor som jag länkade till ovan är i rpincip samma konstruktion som du tänkt dig med plyuretan, fast med ett material som är poröst och skulle tillåta ev fukt som komemr in att vandra ut.
Polyuretan är inte gangarsäkert heller, så på sikt mkan man få in skadedjur som äter in gångar, som fukt sen letar sig in via, men har svårt att ta sig ut (det är oftast svårt för fukt att hitta ut om den väl kommit in även om man kan tykca att den borde hitta ut "samma väg")

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.