Hej
Jag håller på att göra iordning min källare. Jag kommer använda källaren till pannrum med tankar och förhoppningsvis tvättstuga och lite förvaring.
Idag är det en oisolerad platta. Ska jag låta den vara ”difföppen” och hoppas på att pannan värmer upp tillräckligt för att dra ut fukten? Lägga till avfuktare som komplement? Eller är det bättre att lägga ett tätskikt för att förhindra markfukten att vandra fritt? Vad händer isåfall under tätskiktet? Vill ogärna ha massa mögel och sånt.
Det bästa vore såklart att bila bort skiten och gjuta en ny isolerad platta men det finns varken tid eller ekonomi till det i dagsläget.
Jag håller på att göra iordning min källare. Jag kommer använda källaren till pannrum med tankar och förhoppningsvis tvättstuga och lite förvaring.
Idag är det en oisolerad platta. Ska jag låta den vara ”difföppen” och hoppas på att pannan värmer upp tillräckligt för att dra ut fukten? Lägga till avfuktare som komplement? Eller är det bättre att lägga ett tätskikt för att förhindra markfukten att vandra fritt? Vad händer isåfall under tätskiktet? Vill ogärna ha massa mögel och sånt.
Det bästa vore såklart att bila bort skiten och gjuta en ny isolerad platta men det finns varken tid eller ekonomi till det i dagsläget.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
I vårt hus med källare från 50-talet är det i hela källaren enbart klinkers. Golvvärme under det, i alla rum. Det gör att fukten torkar ut ordentligt under vintern och att det är varmt och skönt där nere. Vet inte exakt hur skikten är uppbyggda, vi flyttade in för mindre än ett år sedan.
Jag har haft sensorer sedan dess och kunnat se att det är torrt och fint där. Man måste ändå se till att inte ställa saker för nära väggarna så ventilationen av fuktig luft blir bristfällig. Känner mig rätt nöjd med det.
Edit: kan tillägga att vi har tv-rum där nere, dusch och tvättstuga och teknikrum. Lite förvaring.
Jag har haft sensorer sedan dess och kunnat se att det är torrt och fint där. Man måste ändå se till att inte ställa saker för nära väggarna så ventilationen av fuktig luft blir bristfällig. Känner mig rätt nöjd med det.
Edit: kan tillägga att vi har tv-rum där nere, dusch och tvättstuga och teknikrum. Lite förvaring.
Klinkers är ett bra förslag.slothy skrev:
I vårt hus med källare från 50-talet är det i hela källaren enbart klinkers. Golvvärme under det, i alla rum. Det gör att fukten torkar ut ordentligt under vintern och att det är varmt och skönt där nere. Vet inte exakt hur skikten är uppbyggda, vi flyttade in för mindre än ett år sedan.
När det gäller golvvärme så kan det ge s k omvänd fuktvandring på sommaren, men har man inget organiskt material mot golv så spelar det väl inte så stor roll. Har själv golvvärme i ett av källarrummen där underliggande värmeisolering är otillräcklig.
Är själv i liknande situation och kör avfuktare , den är effektiv men drar tyvärr en hel del el. Kör du den så den bara går vid behov så borde det ändå inte bli så farligt dyrt.
…men det är gött att bygga bort löpande kostnader. 🙂B Bitterhetsakademin skrev:
Men hellre avfuktare än mögel å andra sidan. Möglar betongen under tex åldeesbeständig plast? Antar det.
Golvvärme är tyvärr inte aktuellt då jag har 185 i takhöjd nu. Helst skulle jag nog bara ha plattan som den är alternativt måla den med difföppen eller tät färg.M MagHam skrev:
Med tanke på vad det kostar att bygga om så kan du nog köra avfuktaren ett bra tag för de pengarna, genom att den ger mer värme än vad du matar in i den är den också förhållandevis energieffektiv men i sak har du rätt. Det är alltid bättre med permanenta lösningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden