Hej,
Nybliven husägare med ftx-system i huset.
Jag noterade att uteluftsintaget är placerat i det inglasade uterummet. Tänker spontant att eventuell fördel med det skulle kunna vara att luften som sugs in i systemet är något värmare än ”ren” uteluft, vilket borde vara energieffektivt. Samtidigt känns det lite halvtrist att dra in lätt instängd uterumsluft i systemet, och jag upplever att tilluftsdonen i bostaden sprutar ut luft som svagt luktar av uterummet. Dock inget som förpestar inomhusklimatet.
Vad tänker ni? För- och nackdelar med att ha uteluftsintaget i uterummet?
 
Frisk luft hittas inte i ett inglasat utrymme
Frisk luft är luft som ej påverkas av påverkan från sol eller kyla
Råd för friskluftintag är norra sidan av huset och då helst marknivå
Sämsta är på taket
Man vill även ha sval luft på sommaren och inte öka inomhus temp med förvärmd luft från sol
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Binubab skrev:
Hej,
Nybliven husägare med ftx-system i huset.
Jag noterade att uteluftsintaget är placerat i det inglasade uterummet. Tänker spontant att eventuell fördel med det skulle kunna vara att luften som sugs in i systemet är något värmare än ”ren” uteluft, vilket borde vara energieffektivt. Samtidigt känns det lite halvtrist att dra in lätt instängd uterumsluft i systemet, och jag upplever att tilluftsdonen i bostaden sprutar ut luft som svagt luktar av uterummet. Dock inget som förpestar inomhusklimatet.
Vad tänker ni? För- och nackdelar med att ha uteluftsintaget i uterummet?
Finns inga fördelar, bara nackdelar. Släpper du en fis i uterummet får frugan känna av den i sovrummet. Luftintag ska heller inte sitta i marknivå som en "expert" svarat. Rekommendationen är 3m över mark.
 
V Värmefaktor5 skrev:
Finns inga fördelar, bara nackdelar. Släpper du en fis i uterummet får frugan känna av den i sovrummet. Luftintag ska heller inte sitta i marknivå som en "expert" svarat. Rekommendationen är 3m över mark.
Finns inga speciella rek om 3m från mark gällande friskluftintag däremot 3m från avluft från avlopp och ventilation etc. Marknivå avses med förnuftet att inte luften hindras av snö och löv etc.

För kombidon (avluft/friskluft) är rek 2m från mark för att inte återgång av avluft studsar tillbaka till friskluft.

3m är för att den råkar hamna där när man lägger rören på bjälklaget på 1 våningshus
 
Uteluftsintaget ska ligga där minst risk för förorenad luft finns, i det behöver man även beakta placeringen av avluften så risken för kortslutning minimeras.

Nära marken är överlag inte optimalt då risk för damm, avgaser och dylikt är högre. I slutändan på en villa är det vart man praktiskt kan placera intaget som blir relevant.

Jag håller på med ett intag i en sjukhusbyggnad där vi fått gå upp en våning för för att komma upp tillräckligt långt från marken där risk för bilavgaser, damm och lukter från trädgårdsskötsel.
 
Jo man får använda sunt förnuft och möjliga placeringar. Stadsmiljöer mer risk för damm etc om de är för lågt. Småhusområden mer risk för röklukt från grannars braskaminer om de sitter för högt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.