Hej
Skrivit kontrakt på hus från -83 som ursprungligen hade mekanisk frånluft. Förrförra ägare installerade/konverterade till ftx 2014. Jag har idag varit i kontakt med kommun ang ritningar och bygglov och de hade inget dokumenterat. Hur bör jag agera?
 
Varför måste du agera? Finns ju inget krav på ftx och vill man ha det så är det inget lov på det heller
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Installation av FTX eller annan väsentlig ändring av ventilationen kräver väl bygganmälan?

Men om den förra ägaren struntade i det och allt fungerar så skulle inte jag brytt mig om vad som är anmält till kommunen.
 
För överlåtelsen kan du begära ett injusteringsprotokoll så du vet att det funkade ok någon gång.

Någon OVK behövs inte om inte det var bygglov och kommunen krävde det.

Men i övrigt behöver du inte göra något.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
P Pr Sn skrev:
Hej
Skrivit kontrakt på hus från -83 som ursprungligen hade mekanisk frånluft. Förrförra ägare installerade/konverterade till ftx 2014. Jag har idag varit i kontakt med kommun ang ritningar och bygglov och de hade inget dokumenterat. Hur bör jag agera?
Inte alls. Men ta hem en ventilationsfirma som kontrollerar att systemet är korrekt injusterat. Kostar några tusenlappar.
 
Som sagt, det skall väl egentligen göras en bygganmälan för en sådan installation. Men det "glöms" troligen i minst 50% av installationerna, om det inte är med redan vid nybygget, eller att det installeras i samband med annan bygglovspliktig ändring, ex. en utbyggnad.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, det skall väl egentligen göras en bygganmälan för en sådan installation. Men det "glöms" troligen i minst 50% av installationerna, om det inte är med redan vid nybygget, eller att det installeras i samband med annan bygglovspliktig ändring, ex. en utbyggnad.
Precis. Skulle ändå kalla åtgärden för väsentlig och borde bygganmälan, men det verkar inte ha gjorts.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.