5 077 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Ftx utan bygglov - hur agera?
Installation av FTX eller annan väsentlig ändring av ventilationen kräver väl bygganmälan?
Men om den förra ägaren struntade i det och allt fungerar så skulle inte jag brytt mig om vad som är anmält till kommunen.
Men om den förra ägaren struntade i det och allt fungerar så skulle inte jag brytt mig om vad som är anmält till kommunen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
För överlåtelsen kan du begära ett injusteringsprotokoll så du vet att det funkade ok någon gång.
Någon OVK behövs inte om inte det var bygglov och kommunen krävde det.
Men i övrigt behöver du inte göra något.
Någon OVK behövs inte om inte det var bygglov och kommunen krävde det.
Men i övrigt behöver du inte göra något.
Inte alls. Men ta hem en ventilationsfirma som kontrollerar att systemet är korrekt injusterat. Kostar några tusenlappar.P Pr Sn skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, det skall väl egentligen göras en bygganmälan för en sådan installation. Men det "glöms" troligen i minst 50% av installationerna, om det inte är med redan vid nybygget, eller att det installeras i samband med annan bygglovspliktig ändring, ex. en utbyggnad.
Precis. Skulle ändå kalla åtgärden för väsentlig och borde bygganmälan, men det verkar inte ha gjorts.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
