Hej!

Jag äger två fastigheter som gränsar till varandra varav den ena inte har några byggnader i dagsläget. Funderar på att bygga en konstruktion likt en carport och sätta solceller på i stället för tak. Det blir ståhöjd under men inte heltäckande tak med anledning av solcellernas mellanrum. Det bör då inte räknas som en byggnad och bygglov behövs ej? Tanken är att kombinera parkering för ett par fordon samt solcellsinstallationen då jag inte har något tak att sätta dem på i dagsläget och en carport skapar mervärde jämfört med en markkonstruktion för enbart solcellerna.

Redigerat:
Kan du inte bygga den enligt de nya frikostigare komplementbyggnadsreglerna? Då kan du ha väggar också om du skulle vilja det...

• Gilla
Tore89
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan du inte bygga den enligt de nya frikostigare komplementbyggnadsreglerna? Då kan du ha väggar också om du skulle vilja det...
Tror det blir svårt att bygga en komplementsbyggnad på en fastighet som inte har någon byggnad? Har ingen plats på min andra fastighet tyvärr som har bostadshuset.

B Bybon skrev:
Tror det blir svårt att bygga en komplementsbyggnad på en fastighet som inte har någon byggnad? Har ingen plats på min andra fastighet tyvärr som har bostadshuset.
I bygglovsreglerna används begreppet "tomt" istället för fastighet. Så om byggnaden ligger i anslutning till bostadshuset är det en komplementbyggnad även om det rent tekniskt är en annan fastighet.

Däremot behöver du söka IKN-undantag för att överföra el mellan fastigheterna...
https://ei.se/bransch/undantag-fran...sked-om-undantag-fran-kravet-pa-natkoncession

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
useless useless skrev:
I bygglovsreglerna används begreppet "tomt" istället för fastighet. Så om byggnaden ligger i anslutning till bostadshuset är det en komplementbyggnad även om det rent tekniskt är en annan fastighet.

Däremot behöver du söka IKN-undantag för att överföra el mellan fastigheterna...
[länk]
Jag pratade med kommunen om detta för något år sedan och de sa att första byggnaden jag uppför på denna fastighet blir huvudbyggnaden och kräver bygglov även om själva byggnaden var i attefallsstorlek, sedan går det att bygga komplementbyggnader när huvudbyggnaden finns på plats.

Ett alternativ är att ansöka om en förrättning och slå ihop fastigheterna vilket kostar en del.
Planen är att bygga ett rejält garage på denna tomt framöver när tillräckligt kapital finns och det kommer ändå blir över 50m2 och kräva bygglov så därför känns det inte så lönt att slå ihop fastigheterna enbart för en solcellscarport.

Oavsett så är jag nyfiken på vad ni tror om ursprungsfrågan om solcellscarporten behöver bygglov eller ej :)

Redigerat:
B Bybon skrev:
Jag pratade med kommunen om detta för något år sedan och de sa att första byggnaden jag uppför på denna fastighet blir huvudbyggnaden och kräver bygglov även om själva byggnaden var i attefallsstorlek, sedan går det att bygga komplementbyggnader när huvudbyggnaden finns på plats.
Så kan det vara om det är relativt stora fastigheter så byggnaderna hamnar en bit ifrån varandra. Kravet för en komplementbyggnad är att den ska ligga i direkt anslutning till byggnaden den kompletterar. Det finns inget krav på att det ska vara samma fastighet och det borde kommunens handläggare känna till.

useless useless skrev:
Så kan det vara om det är relativt stora fastigheter så byggnaderna hamnar en bit ifrån varandra. Kravet för en komplementbyggnad är att den ska ligga i direkt anslutning till byggnaden den kompletterar. Det finns inget krav på att det ska vara samma fastighet och det borde kommunens handläggare känna till.
Det är runt 30-35 meter mellan mitt nybyggda bostadshus och tilltänkt placering av solcellscarporten.

De sa även att jag kunde höra med dem igen efter nya reglerna börjat gälla. Kan även tillägga att jag bor på landsbyggden utanför detaljplan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.