79 987 läst ·
455 svar
80k läst
455 svar
FTX - ska det vara svinkallt på vintern....!?
Kan tänka mig att jag som del i kommande process behöver ta in oberoende expert för utlåtande. Men man blir lite besviken när man tycker man gjort allt rätt och tagit in offerter från ett par olika firmor som inte är ”källarföretag”…jag kunde inte så mycket om ventilation och det var ju anledningen att jag tog in firma som skulle kunna….
Hoppas det löser sig. Inge kul närman lagt ut stora pengarS sepani skrev:Kan tänka mig att jag som del i kommande process behöver ta in oberoende expert för utlåtande. Men man blir lite besviken när man tycker man gjort allt rätt och tagit in offerter från ett par olika firmor som inte är ”källarföretag”…jag kunde inte så mycket om ventilation och det var ju anledningen att jag tog in firma som skulle kunna….
Nejdå, det var nog ett missförstånd med förra inlägget. Tilluft finns tack och lov inte i badrummet. Det är frånluft och så snart temperaturen faller under noll grader varvar den upp på nya fartrekordet 3060 rpm....måste ju slita mycket på lager etc...orom skrev:
Med den info som TS regelbundet delger oss (med fläktdata och temperaturer), och att det gått lite tid nu så att det hela har satt sig i ngn form av normaltillstånd så summerar jag mitt intryck:
Förvärmare måste nog vara elektrisk, men eftervärmare kan med fördel vara vattenburen.
Värmare drar en del ström men det gör ju också uppvärmning av all den extra (kalla) tilluften som ska till för att ersätta den som dras ut av en skenande frånluftsfläkt.
Kanske hade en rotorväxlare varit bättre, kanske inte. Det kan man inte veta utan att jämföra bägge alternativen i samma hus under samma förutsättningar. På papperet har TS anläggning en stor spännvidd i verkningsgrad, så beroende på förutsättningar kan den vara både bättre och/eller sämre än en rotordriven som tycks ha ett mer homogent verkningssätt över olika förutsättningar.
Så, huvudfrågan, huruvida TS fått ett bättre eller sämre agg mot vad som stod i offerten går inte att besvara utan att byta till det offererade agget och köra en vinter för att jämföra resultaten. Såvida det inte går att hitta under vilka förhållanden/förutsättningar TS agg ger sina olika verkningsgrader. Utifrån det går det kanske att dra ngn slutsats. Tyvärr såg jag inga sådana redogörelser i databladet för TS agg som jag hittade vid googling.
- Anläggningen fungerar som avsett.
- Utifrån fläkt- och temperaturdata så tycks inte de klent isolerade rören vara det stora problemet, (även om de definitivt behöver isoleras mer).
- Det tycks inte vara ngt uppenbart fel med monteringen.
- Den skenande frånluftsfläkten är den enda metod som finns för att förhindra igenfrysning av värmeväxlaren när ingen förvärmning av uteluften görs.
- Eftervärmning av tilluften efter värmeväxlaren är den normala lösningen för att få en anständig temperatur på tilluften.
- Med för- och eftervärmare så hade den här anläggningen sannolikt fungerat så som TS förväntar sig.
Förvärmare måste nog vara elektrisk, men eftervärmare kan med fördel vara vattenburen.
Värmare drar en del ström men det gör ju också uppvärmning av all den extra (kalla) tilluften som ska till för att ersätta den som dras ut av en skenande frånluftsfläkt.
Kanske hade en rotorväxlare varit bättre, kanske inte. Det kan man inte veta utan att jämföra bägge alternativen i samma hus under samma förutsättningar. På papperet har TS anläggning en stor spännvidd i verkningsgrad, så beroende på förutsättningar kan den vara både bättre och/eller sämre än en rotordriven som tycks ha ett mer homogent verkningssätt över olika förutsättningar.
Så, huvudfrågan, huruvida TS fått ett bättre eller sämre agg mot vad som stod i offerten går inte att besvara utan att byta till det offererade agget och köra en vinter för att jämföra resultaten. Såvida det inte går att hitta under vilka förhållanden/förutsättningar TS agg ger sina olika verkningsgrader. Utifrån det går det kanske att dra ngn slutsats. Tyvärr såg jag inga sådana redogörelser i databladet för TS agg som jag hittade vid googling.
Oldboy skrev:
Med den info som TS regelbundet delger oss (med fläktdata och temperaturer), och att det gått lite tid nu så att det hela har satt sig i ngn form av normaltillstånd så summerar jag mitt intryck:
- Utifrån fläkt- och temperaturdata så tycks inte de klent isolerade rören vara det stora problemet, (även om de definitivt behöver isoleras mer).
- Den skenande frånluftsfläkten är den enda metod som finns för att förhindra igenfrysning av värmeväxlaren när ingen förvärmning av uteluften görs.
- Eftervärmning av tilluften efter värmeväxlaren är den normala lösningen för att få en anständig temperatur på tilluften.
- Med för- och eftervärmare så hade den här anläggningen sannolikt fungerat så som TS förväntar sig.
Så, huvudfrågan, huruvida TS fått ett bättre eller sämre agg mot vad som stod i offerten går inte att besvara utan att byta till det offererade agget och köra en vinter för att jämföra resultaten. Såvida det inte går att hitta under vilka förhållanden/förutsättningar TS agg ger sina olika verkningsgrader. Utifrån det går det kanske att dra ngn slutsats. Tyvärr såg jag inga sådana redogörelser i databladet för TS agg som jag hittade vid googling.[/QUOTE
På torsdag kommer leverantören. Firman har bekräftat att frånluften SKA vara konstant och att det vid fallande temperatur endast är tilluften som ska reduceras. Själv har det slagit mig som du säger att den skenande frånluften faktiskt har (!) med den fallande utomhustemperaturen att göra, eftersom det endast är vid dessa tillfällen som frånluften skenar och då typiskt sett under hela natten t ex 7 h....De hävdar att det är en bugg i systemet. Vi får se. Jag är skeptisk. Jag har kollat med mitt försäkringsbolag och rättsskyddet verkar gälla. Det innebär en självrisk som förvisso kan bli ganska hög, men det kan jag ta om inte annat av principskäl. Jag tycker även att när leverantören byter ut aggregatet till ett enligt honom bättre aggregat, och det faktiskt är en helt annan funktionsprincip, så bör detta informeras så att kunden kan ta ställning. Jag återkommer med uppdatering efter torsdag...Kanske är det så att leverantören behöver komplettera med en för eller eftervärmare, i så fall på leverantörens bekostnad. Nu har jag haft två vintrar med massiv utsugning av min varma frånluft...och det har som effekt att trots omfattande isolering av loftet, så drar huset lika mycket som före....kanske tar en för eller eftervärmare motsvarande energi, har ingen aning, men det blir sannolikt bättre komfort...Oldboy skrev:
Du får alltså betala 30% i självrisk av advokatkostnaderna plus allt över den timpenning som försäkringsbolaget ersätter, som ersätter inte hela advokatens timkostnad så du vet. Tänk dig noga för innan du anlitar någon, det kan bli dyrt.S sepani skrev:På torsdag kommer leverantören. Firman har bekräftat att frånluften SKA vara konstant och att det vid fallande temperatur endast är tilluften som ska reduceras. Själv har det slagit mig som du säger att den skenande frånluften faktiskt har (!) med den fallande utomhustemperaturen att göra, eftersom det endast är vid dessa tillfällen som frånluften skenar och då typiskt sett under hela natten t ex 7 h....De hävdar att det är en bugg i systemet. Vi får se. Jag är skeptisk. Jag har kollat med mitt försäkringsbolag och rättsskyddet verkar gälla. Det innebär en självrisk som förvisso kan bli ganska hög, men det kan jag ta om inte annat av principskäl. Jag tycker även att när leverantören byter ut aggregatet till ett enligt honom bättre aggregat, och det faktiskt är en helt annan funktionsprincip, så bör detta informeras så att kunden kan ta ställning. Jag återkommer med uppdatering efter torsdag...Kanske är det så att leverantören behöver komplettera med en för eller eftervärmare, i så fall på leverantörens bekostnad. Nu har jag haft två vintrar med massiv utsugning av min varma frånluft...och det har som effekt att trots omfattande isolering av loftet, så drar huset lika mycket som före....kanske tar en för eller eftervärmare motsvarande energi, har ingen aning, men det blir sannolikt bättre komfort...
Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Det är inte pengarna, det är principen…var det inte så Hasse Alfredsson sa i filmen. 25% sa mitt bolag är självrisken. Och jag tar inget ombud som ligger över taxan. Helst vill jag såklart att de fixar det, och den chansen finns ju fortfarande…Oldboy skrev:
Så, huvudfrågan, huruvida TS fått ett bättre eller sämre agg mot vad som stod i offerten går inte att besvara utan att byta till det offererade agget och köra en vinter för att jämföra resultaten. Såvida det inte går att hitta under vilka förhållanden/förutsättningar TS agg ger sina olika verkningsgrader. Utifrån det går det kanske att dra ngn slutsats. Tyvärr såg jag inga sådana redogörelser i databladet för TS agg som jag hittade vid googling.[
Hmmmm... Står i manual att aggregat ej skall installeras i temperatur under 0. Du har angett minusgrader på kallvind. En toppmatad agg skall sitta i någorlunda uppvärmt utrymme. Vindsaggregat har bättre isolering eller närmare bestämt någon isolering över huvud taget. Gjorde själv vent ritningar i ett 1 år för ettav de större vent butikerna så dettaär ett mindre vansinne.S sepani skrev:På torsdag kommer leverantören. Firman har bekräftat att frånluften SKA vara konstant och att det vid fallande temperatur endast är tilluften som ska reduceras. Själv har det slagit mig som du säger att den skenande frånluften faktiskt har (!) med den fallande utomhustemperaturen att göra, eftersom det endast är vid dessa tillfällen som frånluften skenar och då typiskt sett under hela natten t ex 7 h....De hävdar att det är en bugg i systemet. Vi får se. Jag är skeptisk. Jag har kollat med mitt försäkringsbolag och rättsskyddet verkar gälla. Det innebär en självrisk som förvisso kan bli ganska hög, men det kan jag ta om inte annat av principskäl. Jag tycker även att när leverantören byter ut aggregatet till ett enligt honom bättre aggregat, och det faktiskt är en helt annan funktionsprincip, så bör detta informeras så att kunden kan ta ställning. Jag återkommer med uppdatering efter torsdag...Kanske är det så att leverantören behöver komplettera med en för eller eftervärmare, i så fall på leverantörens bekostnad. Nu har jag haft två vintrar med massiv utsugning av min varma frånluft...och det har som effekt att trots omfattande isolering av loftet, så drar huset lika mycket som före....kanske tar en för eller eftervärmare motsvarande energi, har ingen aning, men det blir sannolikt bättre komfort...
H håbbe1961 skrev:Hmmmm... Står i manual att aggregat ej skall installeras i temperatur under 0. Du har angett minusgrader på kallvind. En toppmatad agg skall sitta i någorlunda uppvärmt utrymme. Vindsaggregat har bättre isolering eller närmare bestämt någon isolering över huvud taget. Gjorde själv vent ritningar i ett 1 år för ettav de större vent butikerna så dettaär ett mindre vansinne.
Detta är mycket intressant information. Kan du hinta var i manualen jag hittar detta. Min vind har ju alltid varit en kallvind och om det är minus 10 ute blir det ungefär lika kallt på vinden...Det borde ha stått väldigt klart för leverantören som ju då installerat ett aggregat som inte klarar att vara på en kallvind...Borde vara ett solklart fall av reklamation...H håbbe1961 skrev:Hmmmm... Står i manual att aggregat ej skall installeras i temperatur under 0. Du har angett minusgrader på kallvind. En toppmatad agg skall sitta i någorlunda uppvärmt utrymme. Vindsaggregat har bättre isolering eller närmare bestämt någon isolering över huvud taget. Gjorde själv vent ritningar i ett 1 år för ettav de större vent butikerna så dettaär ett mindre vansinne.[/
Denna input har nog varit förbi i tråden men jag har missat den. Här står det ju svart på vitt…min kallvind håller absolut inte dessa temperaturer under vinterhalvåret . Jag tror att firmans chanser att krångla sig ur detta är väldigt små. Ser fram emot mötet på torsdag….
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder