Oldboy Oldboy skrev:
Det jag tänkte på var att om agget förses med värmare så kommer det såklart att dra mer el, men om det förhindrar att frånluftsfläkten skenar och därmed kostar extra uppvärmning av husets uppvärmningssystem, så kanske skillnaden på sista raden inte blir så stor.

Vad gäller verkningsgraden så är det nog generellt så att ju mindre, (mkt mindre än rekommenderat), luftflöde desto högre verkningsgrad. Det stora spannet på TS aggregat beror sannolikt på huruvida agget behöver avfrosta eller inte, (eller hur ofta och länge), men jag misstänker också att möjligheten att påverka hur mkt fukt som förs över till tilluften från frånluften kan påverka verkningsgraden. Mindre överförd fukt bör innebära mer avfrostning eftersom det inte finns ngn kondensvattenledning hos TS. (Om jag kommer ihåg rätt?)

Har inte sett ngn info om dessa saker på tillverkarens hemsida, men har å andra sidan bara snabbgooglat. Det borde finnas info om dessa saker, liksom även skillnaden mellan att ha en förvärmare och/eller en eftervärmare. Det är sådant som man kan förvänta sig att leverantören/installatören ska kunna, och meddela innan man köper något.

Det här med verkningsgraden, och dess variation med olika förutsättningar, är något som TS bör få av firman. Särskilt som firman påstår att detta agg är minst lika bra eller rent av bättre. Kräv att de redovisar med fakta på vilka grunder de anser att detta agg är bättre. Annars går det inte att jämföra med andra agg.

TS bör ha ett gott läge då firman naturligtvis inte vill byta agg, men förmodligen måste om TS kräver det då de levererat och installerat "fel" agg.
Aggregatet verkar uppföra sig slumpmässigt även om det finns viss korrelation med lägre yttertemperatur. Ikväll hade vi vid minus 3C en temperatur på 17C i TV rummet...och får köra med värmefläkt och brasa....leverantören kommer att göra en fördjupad undersökning. Det är ju inte mycket värt att ha ett aggregat med god verkningsgrad vid t ex 10 C men urusel vid under 2 C....dock verkar inte isoleringen av rören vara ett problem, i alla fall inte ned till minus 5 C...

S sepani skrev:
Aggregatet verkar uppföra sig slumpmässigt även om det finns viss korrelation med lägre yttertemperatur. Ikväll hade vi vid minus 3C en temperatur på 17C i TV rummet...och får köra med värmefläkt och brasa....
Ja, det är lite märkligt. Funderar på hur luftfuktigheten utomhus spelar in här och på växlarens förmåga att flytta över fukt. Hög luftfuktighet ute gör att uteluften är mer mättad innan den når växlaren och således borde behöva hålla en högre temperatur som tilluft för att frigöra mer fukt (vilket går lite emot mitt resonemang nedan). Alternativt så behöver avluften hålla en högre temperatur för att förhindra frysning. Åtminstone här utanför Lund har det varit ordentligt dimmigt idag, med mycket fukt i luften, så kanske samma för er (osäker på var i Skåne ni bor)?

S sepani skrev:
leverantören kommer att göra en fördjupad undersökning. Det är ju inte mycket värt att ha ett aggregat med god verkningsgrad vid t ex 10 C men urusel vid under 2 C....dock verkar inte isoleringen av rören vara ett problem, i alla fall inte ned till minus 5 C...
Låter lovande! Stå på dig och jag anser att ni inte ska acceptera en lösning där de sätter en värmare före aggregattet, det kommer bli dyrt i längden!

Oldboy Oldboy skrev:
Det jag tänkte på var att om agget förses med värmare så kommer det såklart att dra mer el, men om det förhindrar att frånluftsfläkten skenar och därmed kostar extra uppvärmning av husets uppvärmningssystem, så kanske skillnaden på sista raden inte blir så stor.
Har funderat lite på detta, och min magkänsla säger att det inte spelar någon roll, det krävs lika mycket energi i båda fallen, d.v.s. värma tilluften, jämfört med att ha kall tilluft som värms av husets värmekälla. Har däremot inga bevis för att så skulle vara fallet, men jag ser inte hur värmeväxlaren skulle kunna återvinna mer energi om luften förvärms.
Om huset däremot har ett uppvärmningssystem som är mer effektivt, t.ex. en LLVP eller LVVP, ja då är det bättre att det systemet får värma luften eftersom verkningsgraden är högre än 100%.

Oldboy Oldboy skrev:
Vad gäller verkningsgraden så är det nog generellt så att ju mindre, (mkt mindre än rekommenderat), luftflöde desto högre verkningsgrad. Det stora spannet på TS aggregat beror sannolikt på huruvida agget behöver avfrosta eller inte, (eller hur ofta och länge), men jag misstänker också att möjligheten att påverka hur mkt fukt som förs över till tilluften från frånluften kan påverka verkningsgraden. Mindre överförd fukt bör innebära mer avfrostning eftersom det inte finns ngn kondensvattenledning hos TS. (Om jag kommer ihåg rätt?)
Det stämmer, finns ingen avledning av kondensvatten i TS fall. Så jag tänker som såhär, allt vatten som kondenseras på frånluftssidan, måste gå igenom membranet till tilluftssidan och evaporera där. Det betyder att den energin blir ett nollsummespel (frigörs lika mycket energi när det kondenserar som det krävs för att evaporera samma mängd vatten). Och om vi bara kollar på temperaturerna från aggregatet som TS har tillhandahållt så verkar verkningsgraden ligga runt 76% oavsett temperatur på uteluften. Så den procentuella mängden energi som förs över är den samma. Så när det blir kallare behövs det mer energi i absoluta tal för att värma samma mängd kallare uteluft. Vilket inte gå, för då skulle växlaren frysa, istället minskas flödet på tilluften så att samma mängd energi kan överföras.

Oldboy Oldboy skrev:
Det här med verkningsgraden, och dess variation med olika förutsättningar, är något som TS bör få av firman. Särskilt som firman påstår att detta agg är minst lika bra eller rent av bättre. Kräv att de redovisar med fakta på vilka grunder de anser att detta agg är bättre. Annars går det inte att jämföra med andra agg.

TS bör ha ett gott läge då firman naturligtvis inte vill byta agg, men förmodligen måste om TS kräver det då de levererat och installerat "fel" agg.
Instämmer, om nu detta aggregatet är så bra så borde firman ha fakta på detta. Jag misstänker att de bara har kollat på verkningsgraden och inte grävt så djupt i faktiska siffror vid olika temperaturer eller hur det presterar vid nordiska klimat. Generellt tycker jag att tillverkarna är ganska dåliga på att ge siffror som lätt kan jämföras mellan olika tillverkare. Informationen finns förmodligen där, men man behöver vada igenom mängder med datablad för att få fram dem.

Edit:
Har för övrigt precis fått till givare på alla tilluft och frånluftsdon i min anläggning nu. Detta borde ge TS en vägledning om hur det kan se ut:
Linjediagram som visar temperaturvariationer över tid i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-1 grad ute, normala hastigheter på fläktarna (d.v.s. inget frysskydd), generellt 16 grader på tilluften och mellan 19-22 grader på frånluften. Det ger en verkningsgrad runt 80% på hela systemet. Vid 15-16 grader så uppfattar jag ingen tendens till att det drar kallt vid tilluften. Kan även nämna att Sovrum Ov. SO och Sovrum Ov. NO har lång rördragning på vinden med låga flöden, vilket bevisligen leder till stor sänkning i temperaturen, Något som behöver åtgärdas.

Redigerat:
S sepani skrev:
Jag har ingen…de är appen som även har det alternativet men inte aggregatet
Men.... Var det ett aktivt val från din sida. vad sa ventteknikerna?

Jag har ju både för och eftervärme på mitt. Det var något som de i princip insisterade "Du kommer bli missnöjd annars" (Och tittar jag på mitt pris på delarna ligger jag i princip på internetpriser på sakerna)

Det var iofs ett nytt som ersatte ett gammalt som hade väldigt låg återvinningsgrad. Så med bättre komfort (18 grader tilluft, 20 grader inställd på LLVP) så drar jag mindre än med gamla agget.

Appendix Appendix skrev:
Men.... Var det ett aktivt val från din sida. vad sa ventteknikerna?

Jag har ju både för och eftervärme på mitt. Det var något som de i princip insisterade "Du kommer bli missnöjd annars" (Och tittar jag på mitt pris på delarna ligger jag i princip på internetpriser på sakerna)

Det var iofs ett nytt som ersatte ett gammalt som hade väldigt låg återvinningsgrad. Så med bättre komfort (18 grader tilluft, 20 grader inställd på LLVP) så drar jag mindre än med gamla agget.
Ventteknikerna sa ö h t inget på temat. Å andra sidan sa de inte heller att aggregatet inte borde placeras ovanför vårt sovrum...

Vid nuvarande utomhus temperatur (+4-9C) har systemet ”ok” värden…men dessvärre är det ju ibland lite kallare (+2C och nedåt) och då fallerar det helt. Leverantören har svarat att de inte vill/kommer att byta mitt aggregat, dock att de tagit emot min reklamation och vill göra en fördjupad undersökning. Jag har svarat att de är välkomna till detta. Man säger sig ha installerat 500 ERU aggregat och att mitt är det enda fall hittills där kund inte varit nöjd…

Skärmdump av en mobilapp som visar status för olika sensorer och system i ett smart hem.
Skapa konto
Skärmavbild från en app visar temperaturer och inställningar för ett värmesystem på svenska.
Skapa konto

MultiMan
Vad bra att de slipper merarbete på 499 andra system. Kan inte vara någon större uppoffring på totalen att göra dig nöjd då.

Det är väl fortfarande så att det fakturerat för ett system, men levererat ett annat?

• Gilla
sepani
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad bra att de slipper merarbete på 499 andra system. Kan inte vara någon större uppoffring på totalen att göra dig nöjd då.

Det är väl fortfarande så att det fakturerat för ett system, men levererat ett annat?
Ja. Det offererade systemet skulle vara mycket sämre än det som levererades...med hänvisning till brist situation....

S sepani skrev:
Ja. Det offererade systemet skulle vara mycket sämre än det som levererades...med hänvisning till brist situation....
Men visst är det så att kvittot ni fått innehåller samma ftx som offerten?
Det är bekymmersamt, eftersom det betyder att ni inte vet vilka garantier som gäller om er åf går i putten, eller vid försäkringsärenden (maskinskada t.ex.).

• Gilla
JSten
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Men visst är det så att kvittot ni fått innehåller samma ftx som offerten?
Det är bekymmersamt, eftersom det betyder att ni inte vet vilka garantier som gäller om er åf går i putten, eller vid försäkringsärenden (maskinskada t.ex.).
Jag ska leta fram även fakturan. Jag noterade att det var offerten jag delat tidigare (och inte fakturan). Jag antar att det på ett sätt är till min fördel om fakturan faktiskt innehåller det aggregat som leverantören levererat...i alla fall ur ett garantiperspektiv...sen kan jag som köpare i sådant fall visa upp en offert som kostar X respektive en faktura som även den kostar X, men med ett annat aggregat. Leverantören kan då till mig hävda att jag missförstått honom och att han i själva verket informerade mig om att jag skulle få ett sämre aggregat p g a att det offererade inte fanns på 6 månader....ord skulle i så fall stå mot ord, jag och min fru gentemot leverantören. Hur som helst borde det vara en för leverantören försvårande omständighet att jag i så fall för ett sämre aggregat betalat samma belopp som för det offererade? Varför skulle jag som lekman tycka att det var an bra idé att byta till ett sämre...? Och även om leverantören hävdar det, verkar det märkligt att 499 är nöjda men inte vi...Mätvärdena och de varierande fläkthastigheterna på såväl tilluft som frånluft talar dock sitt tydliga språk. Men jag kan bekräfta att så länge utetemperaturen håller sig över + 3C och det inte är alltför "rått" i luften så fungerar aggregatet ju ok....:crysmile::crysmile: ...tur i oturen att jag bor i Skåne och att global warming gjort sitt....återkommer med uppdatering så snart leverantören hört av sig...har bett dem komma vid minusgrad....

Jag har nu grävt efter faktura och på den står det aggregat jag fått installerat. Så garantin gäller antagligen. Men priset är exakt samma som offerten med detta undantag. Därav att jag bara har tittat på offerten. Och fick specifikationen av fakturan sent och i separat mail. Ser att det även från leverantören har bytts referens, på offerten är det säljaren och på fakturan installatören….hur som helst ska leverantören göra en djup undersökning…återkommer

• Dokument med produkter och artiklar, markerat med grön markeringspenna, text på svenska, produktlista eller specifikation.
    Skapa konto
Redigerat:
Ja om du fått detta agg så är det med en korsvvx. Hade dom inte offerterat en med roterande vvx?
Jag skulle då aldrig tagit en med korsvvx då verkningsgraden är betydligt mycke sämre i ett sådant
agg. Sen får alla säga vad dom vill. Efter dom erfarenheter efter alla år jag jobbat med ventilation så
spelare ingen roll vad dom säger. Det är bara att mäta tempen i kanalerna när det är kallt och jämföra
inte räkna ut det utan mäta tempen. Däremot fortfarande, DRA ALDRIG IN SPISKÅPAN I AGG OM DET INTE
FÖRBIGÅNGS KANAL. Spelar ingen roll vad du har för filter det skitar ner i onödan. Sedan åter igen
cellgummi är bra som kondens isolering men ej som värme isolering. Det är helt okej att sätta
ett lager cellgummi och sedan på med min 150 mm gullfiber men helst 200 mm. Och i två lager med förskjutna skarvar. Sedan tror jag inte om du ska få en anl. som är 100% skulle då jag satt in ett vvb antinge
el eller vattenburet. Det är provat här uppe att det MÅSTE vara en eftervärmare annars kommer
man att få ett agg som inte kan hålla tempen vid kallare än -10/-15 grader.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Nu har leverantören gjort en återkoppling på min reklamation. Han säger att jag har accepterat aggregatet som ett utbyte "och att det är ett mycket bra aggregat". Jag noterar att han inte som tidigare hävdar att det är ett bättre (än det offererade) aggregat...samt att aggregatet inte har en sämre verkningsgrad än utlovat...men då vet jag inte om han jämför med vad det OFFERERADE aggregatet ska ha för verkningsgrad ELLER om han jämför med någon sorts specifikation av det LEVERERADE aggregatet (som det möjligen motsvarar)? Han menar oxo att aggregat med rotor inte har en hög verkningsgrad hela tiden, utan att dessa också avfrostar. Det allra mest anmärkningsvärda är att han hävdar att det han kallar "forceringen av frånluftsfläkten" beror på en programvaruuppdatering....som då alltså måste ha gått hel fel...och att montageavdelningen ska komma och ordna till det. Och efter det ska inte frånluftsfläkten variera i varv, utan endast tilluftsfläkten....låter detta verkligen sannolikt??

Jaja. Jag har kollat med min hemförsäkring och rättsskyddet gäller vid tvister över 26 500 SEK . Det känns lite jobbigt, men å andra sidan ska jag ha lösningen länge så är nog lika bra att köra på.

Redigerat:
S sepani skrev:
Nu har leverantören gjort en återkoppling på min reklamation. Han säger att jag har accepterat aggregatet som ett utbyte "och att det är ett mycket bra aggregat". Jag noterar att han inte som tidigare hävdar att det är ett bättre (än det offererade) aggregat...samt att aggregatet inte har en sämre verkningsgrad än utlovat...men då vet jag inte om han jämför med vad det offererade aggregatet ska ha för verkningsgrad ELLER om han jämför med någon sorts specifikation av det levererade aggregatet (som det möjligen motsvarar)? Han menar oxo att aggregat med rotor inte har en hög verkningsgrad hela tiden, utan att dessa också avfrostar. Det allra mest anmärkningsvärda är att han hävdar att det han kallar "forceringen av frånluftsfläkten" beror på en programvaruuppdatering....som då alltså måste ha gått hel fel...och att montageavdelningen ska komma och ordna till det. Och efter det ska inte frånluftsfläkten variera i varv, utan endast tilluftsfläkten....låter detta verkligen sannolikt??

Jaja. Jag har kollat med min hemförsäkring och rättsskyddet gäller vid tvister över 26 500 SEK . Det känns lite jobbigt, men å andra sidan ska jag ha lösningen länge så är nog lika bra att köra på.
Det kan ju vara så att det finns en bugg i den firmware som ditt aggregat just nu har och att en nyare version av aggregatets firmware eventuellt fixar så att aggregatet inte ökar frånluften utan endast sänker tilluften. (och faktiskt better sig som manualen påstår). Med det sagt så kommer det inte öka verkningsgraden för hela systemet vid lägre temperaturer. Kan även vara så att det finns en bugg som gör att aggregatet börjar avfrostningen "för tidigt" vid för hög utlufttemperatur, men jag vill påstå att de inte kan nå samma verkningsgrad som en roterande växlare har.

Leverantören har rätt i sak att aggregat med roterande växlare även behöver avfrosta, men som vi redan har avhandlat i tråden så sker det vid betydligt lägre temperaturer på uteluften.

Angående att dra detta vidare. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt, tyvärr. Kanske läge att försöka få dit en oberoende besiktningsman som inriktar sig på ventilation. Oklart var man får tag i en sådan dock, kanske något annat bolag som sysslar med installation och OVK?

J JSten skrev:
Det kan ju vara så att det finns en bugg i den firmware som ditt aggregat just nu har och att en nyare version av aggregatets firmware eventuellt fixar så att aggregatet inte ökar frånluften utan endast sänker tilluften. (och faktiskt better sig som manualen påstår). Med det sagt så kommer det inte öka verkningsgraden för hela systemet vid lägre temperaturer. Kan även vara så att det finns en bugg som gör att aggregatet börjar avfrostningen "för tidigt" vid för hög utlufttemperatur, men jag vill påstå att de inte kan nå samma verkningsgrad som en roterande växlare har.

Leverantören har rätt i sak att aggregat med roterande växlare även behöver avfrosta, men som vi redan har avhandlat i tråden så sker det vid betydligt lägre temperaturer på uteluften.

Angående att dra detta vidare. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt, tyvärr. Kanske läge att försöka få dit en oberoende besiktningsman som inriktar sig på ventilation. Oklart var man får tag i en sådan dock, kanske något annat bolag som sysslar med installation och OVK?
Ja, problemet är ju precis det du säger, d v s att avfrostningen börjar redan vid ganska höga utomhustemperaturer och det blir då väldigt kallt inneklimat samt även väldigt högljutt både för oss inne i huset och för grannarna. Som jag förstått det är det viktigaste att jag skaffar ett ombud, det är kravet för att kunna utnyttja rättsskyddet och påbörja processen. Sen kanske processen i sig leder till att jag även behöver ta in en oberoende expert för ett utlåtande. Jag vet absolut att det inte alltid är så enkelt att få rätt, men jag tror att jag har ett starkt case. Självklart är det av visst intresse om en mjukvaruuppdatering löser de problemen vi har, men det känns som sagt osannolikt. Och antagligen kommer jag inte att finna ut att det inte (?) löste sig förrän nästa vinter, då kanske vintern i Skåne är över för denna gången och aggregatet bara uppför sig så här i vinterväder....och då kommer man att hävda att nu har det gått så lång tid....

Heru 100 S.

Har ännu efter flera års drift inte noterat att det avfrostat. Men mycket möjligt, och inget som stör Mina förväntningar.

Har från början ryckt ur elementet för tillskottsvärme i FTX, då jag av lärdom och uppväxt i ett sparsamt hem är skapligt snål.

Visst jag får inga 24 grader plus, ur tilluftsdonen, men det har jag heller aldrig förväntat mig. Bara att ta tillvara en del av den värme som p g a ren avluftning / ventillation försvinner ur huset.
Värmer f ö huset endast med en vedeldad täljstensugn. Absolut inte El i någon dold form i dessa tider.

Skiter i att mäta temperaturen ur tilluftsdonen. Men gissar att den ligger stabilt på + 14 - 17 grader.

Bättre än flera hål i väggarna med för tillfället
- 5 grader, ibland -25 grader friskluft strömmande över fossingarna i sovrummet.
I o f s mysigt när man tältar vintertid.

Vem skulle jag klaga hos?

Installatören, d v s mig själv.
Faktum är att jag är rätt nöjd.

Redigerat:
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.