H Hybro skrev:
Heru 100 S.

Har ännu efter flera års drift inte noterat att det avfrostat. Men mycket möjligt, och inget som stör Mina förväntningar.

Har från början ryckt ur elementet för tillskottsvärme i FTX, då jag av lärdom och uppväxt i ett sparsamt hem är skapligt snål.

Visst jag får inga 24 grader plus, ur tilluftsdonen, men det har jag heller aldrig förväntat mig. Bara att ta tillvara en del av den värme som p g a ren avluftning / ventillation försvinner ur huset.
Värmer f ö huset endast med en vedeldad täljstensugn. Absolut inte El i någon dold form i dessa tider.

Skiter i att mäta temperaturen ur tilluftsdonen. Men gissar att den ligger stabilt på + 14 - 17 grader.

Bättre än flera hål i väggarna med för tillfället
- 5 grader, ibland -25 grader friskluft strömmande över fossingarna i sovrummet.
I o f s mysigt när man tältar vintertid.

Vem skulle jag klaga hos?

Installatören, d v s mig själv.
Faktum är att jag är rätt nöjd.
Det verkar som du är ytterligare en nöjd kund utöver de "500 nöjda" min installatör hänvisar till och det är i grunden positivt, grattis. Om jag inte orkar driva processen eller inte skulle få rätt känns det skönt att veta att i alla fall någon har en anläggning (av samma typ om jag) som fungerar...Kanske var deras äldre modeller bättre?

Min leverantör kommer att kolla mjukvaran, då det tydligen inte är meningen att frånluften ska "rusa" och dessutom upp till 3000 rpm, vilket är utöver max enligt specifikation. Vid 3000 rpm "dånar" det ganska bra även utomhus, vilket även grannarna har påtalat. 24C ur tilluftsdonen är inte vad vi vill ha, men 12C upplevs faktiskt rejät kallt. Tältklimat kan abslout vara mysigt, men inte inomhus.

Sen kan jag notera att min leverantör ändrat sitt språk från "bättre än" (det offererade) till att det nu benämns ett "bra" aggregat....För mig är det ganska självklart att jag som lekman inte skulle vilja byta mitt offererade aggregat mot ett sämre och trots det betala samma pris. Enda anledningen att jag gick med på ett byte var ju leverantörens försäkrna om att det var ett bättre agg. Skulle såklart ha begärt skriftligt på det och även satt mig in i verkningsgrader vid olika temperaturer, men å andra sidan anlitar jag ju en leverantör för att jag själv inte begriper....

Förstår det som att du har ett element för tillskottsvärme (som du iofs inte använder). Något sådant har inte jag och det borde väl inte heller behövas i södra Skåne. Just nu fungerar aggregatet OK (1C) och kanske tack vare global warming är det för det mesta bra...men skuulle det gå ner till 0C eller ännu värre minusgrader så kör cirkusen igång....

• Gilla
JSten
  • Laddar…
S sepani skrev:
Ja, problemet är ju precis det du säger, d v s att avfrostningen börjar redan vid ganska höga utomhustemperaturer och det blir då väldigt kallt inneklimat samt även väldigt högljutt både för oss inne i huset och för grannarna. Som jag förstått det är det viktigaste att jag skaffar ett ombud, det är kravet för att kunna utnyttja rättsskyddet och påbörja processen. Sen kanske processen i sig leder till att jag även behöver ta in en oberoende expert för ett utlåtande. Jag vet absolut att det inte alltid är så enkelt att få rätt, men jag tror att jag har ett starkt case.
Ja, vill också hålla med om att du har ett case! Har inte letat, men känns som att det borde finnas en del akademiska böcker/papers som visar för och nackdelar med roterande- vs platt-värmeväxlare. Om inte annat så har de fallerat på den bristfälliga isoleringen som bevisligen inte följer branchstandard.
S sepani skrev:
Självklart är det av visst intresse om en mjukvaruuppdatering löser de problemen vi har, men det känns som sagt osannolikt. Och antagligen kommer jag inte att finna ut att det inte (?) löste sig förrän nästa vinter, då kanske vintern i Skåne är över för denna gången och aggregatet bara uppför sig så här i vinterväder....och då kommer man att hävda att nu har det gått så lång tid....
Ah, ja det är ju helt klart en risk :( Men, tyvärr, och om jag minns rätt, så måste leverantören få möjlighet att åtgärda problemet. Sen gäller ju även reklamationstiden i tre år enligt konsumentköplagen, så även om det blir problem nästa säsong så har du ett case. Du har ju dessutom redan påpekat problemet för leverantören.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu är det kallt igen…eller minus 3,5C…så inte jättekallt faktiskt, men aggregatet ökade enligt bildsekvensen i går kväll till 3000/1500 och kör sedan dess så här…antagligen minskar det under dagen då solen går upp…

Skärmbild av mobilt gränssnitt visande sensor statusar och inställningar för ventilation eller uppvärmning med tid och batterispänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilapp gränssnitt visar sensorer, vissa aktiverade, andra avstängda, RPM värden anges, låg batterispänning noteras.
Skapa konto
Skärmbild av app med sensorinställningar för VOC, ventilation, brandalarm, vattentryck; vissa är aktiva, andra ej.
Skapa konto
Skärmbild av mobila gränssnittet för sensorinställningar, visar sensorstatus som på/av och värden för utrustning.
Skapa konto
Skärmdump av gränssnitt för hemautomatisering visar sensorstatus, fläkthastigheter och batterispänning.
Skapa konto

• Ledsen
  • Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vid plus 1C är agget åter på ”vanlig” nivå. Men det ska snart bli kallare…

En skärmdump av en app som visar sensorstatusar för ventilation och uppvärmning i ett smart hem-system.
Skapa konto

Om leverantören ska byta aggregatet, kommer det även att krävas omdragning av rörsystem? Jag förstår att det kan behövas en mindre anpassning vid anslutning av agget, men eftersom det från början var avsikten (?) att jag skulle ha ett roterande aggregatet från Systemair borde det inte vara större skillnad? Såvida leverantören inte hela tiden hade avsikten att byta med hänvisning till att det offererade var restat….eftersom de tydligen installerat 500 sådana har tanken slagit mig….

S sepani skrev:
Om leverantören ska byta aggregatet, kommer det även att krävas omdragning av rörsystem? Jag förstår att det kan behövas en mindre anpassning vid anslutning av agget, men eftersom det från början var avsikten (?) att jag skulle ha ett roterande aggregatet från Systemair borde det inte vara större skillnad? Såvida leverantören inte hela tiden hade avsikten att byta med hänvisning till att det offererade var restat….eftersom de tydligen installerat 500 sådana har tanken slagit mig….
Om jag inte minns helt fel så har Systemair anslutningarna på sidorna (tilluft och frånluft på ena sidan, avlut och uteluft på andra sidan), medans ditt har alla anslutningar på ovansidan? Om så är fallet så blir det en del omdragning i anslutning till aggregate (alla rör behöver såklart inte dras om). Men med tanke på att de ändå, i min mening, behöver isolera rören bättre så borde det vara mindre mängd jobb. Om man kollar på ritningen som du la upp tidigare:
655416-009830eba5e0a6a169b01ebc12643fd3.jpg
så ser det åtminstone ut som att rören går "på rätt håll" och ritat för en systemair. Även denna bilden (tagen upp i vänster hörn i ritning ovan?):
655094-3d19cae1c3d6dd90dfa6a128bef92fa6.jpg
ser det ut som att rören ligger längs med bjälklaget och går upp precis vid aggregatet för att ansluta mot toppen. Det skulle jag säga är till fördel för att byta till system air som tar in rören vid sidorna. Kan bli en utmaning att få till snygg anslutning för röret som kommer från höger, svårt att avgöra från endast bilden ovan.

Ett annat problem kan vara att två av rören som kommer in på samma sida behöver byta sida med varandra. Om det skulle vara aktuellt borde de kunna lösa med flexdämpare.

Ytterligare ett problem är ju takstolen som man ser ovan, en av stödbenen går ju där rören skulle ansluta. Detta borde gå att lösa igenom att flytta aggregatet framåt, bakåt eller uppåt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
J JSten skrev:
Om jag inte minns helt fel så har Systemair anslutningarna på sidorna (tilluft och frånluft på ena sidan, avlut och uteluft på andra sidan), medans ditt har alla anslutningar på ovansidan? Om så är fallet så blir det en del omdragning i anslutning till aggregate (alla rör behöver såklart inte dras om). Men med tanke på att de ändå, i min mening, behöver isolera rören bättre så borde det vara mindre mängd jobb. Om man kollar på ritningen som du la upp tidigare:
[bild]
så ser det åtminstone ut som att rören går "på rätt håll" och ritat för en systemair. Även denna bilden (tagen upp i vänster hörn i ritning ovan?):
[bild]
ser det ut som att rören ligger längs med bjälklaget och går upp precis vid aggregatet för att ansluta mot toppen. Det skulle jag säga är till fördel för att byta till system air som tar in rören vid sidorna. Kan bli en utmaning att få till snygg anslutning för röret som kommer från höger, svårt att avgöra från endast bilden ovan.

Ett annat problem kan vara att två av rören som kommer in på samma sida behöver byta sida med varandra. Om det skulle vara aktuellt borde de kunna lösa med flexdämpare.

Ytterligare ett problem är ju takstolen som man ser ovan, en av stödbenen går ju där rören skulle ansluta. Detta borde gå att lösa igenom att flytta aggregatet framåt, bakåt eller uppåt.
Stämmer att bilden är tagen i övre vänstra hörnet (där aggregatet står)

Detta nya fenomen dök nu upp, men endast på 1 tilluftsdon…(av 8) Om anledningen är att det är dammigt i rummet, varför skulle dammet då samlas just runt tilluftsdonet…?

Rökgivare i tak med synlig smuts och sotfläckar runtomkring.
Skapa konto

S sepani skrev:
Detta nya fenomen dök nu upp, men endast på 1 tilluftsdon…(av 8) Om anledningen är att det är dammigt i rummet, varför skulle dammet då samlas just runt tilluftsdonet…?

[bild]
Blir så med tilluftsdon som är gjorda av metall. Så plast har inte problemet. Som jag har fått det förklarat från min kontakt på Alig ventilation så blir partiklarna i luften statiskt laddad av donet och de fastnar i taket runt donet. Det är alltså inte skit i tilluften utan luft i rummet som rörs runt av tilluften. Har samma problem med mina tre tilluftsdon i metall medans de tre som är i plast inte har det.

Det är däremot enkelt att ta bort med en dammvippa.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Blir så med tilluftsdon som är gjorda av metall. Så plast har inte problemet. Som jag har fått det förklarat från min kontakt på Alig ventilation så blir partiklarna i luften statiskt laddad av donet och de fastnar i taket runt donet. Det är alltså inte skit i tilluften utan luft i rummet som rörs runt av tilluften. Har samma problem med mina tre tilluftsdon i metall medans de tre som är i plast inte har det.

Det är däremot enkelt att ta bort med en dammvippa.
Helt rätt, kollas lättast genom att ta ner donet ta en vit handske och kollar hur slitigt röret är inv. I 97% av ggr så blir inte handsken skitig. Men har man inte bytt filter som man ska är det givetvis smutsigt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
Nytt fartrekord på frånluften…3060 rpm. Undras vad som är max…?

Skärmdump visar en temperaturregleringsapp med nuvarande temperaturvärden och inställningsalternativ för värme i ett system.
Skapa konto
Skärmdump av en sensoröversikt i en app, troligen för smarta hem-funktioner eller HVAC-system, med statusindikatorer.
Skapa konto

• Ledsen
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
När ska leverantören göra en fördjupad analys? Vintern är snart över...

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
bjornswensson bjornswensson skrev:
När ska leverantören göra en fördjupad analys? Vintern är snart över...
leverantören verkar avvakta. Jag mailar honom nästan varje dag och han har lovat undersöka….jag har kollat upp rättsskydd och det lutar dessvärre åt process

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi har sen en tid tillbaka ventialtion med FTX installerat och luften känns friskt och bra. Dock är det så att när det blir "lite kallare" och då pratar vi alltså kring noll grader (!) så drar det fruktansvärt kallt från tilluften. Ska det vara så eller är anläggningen fel inställd? Om jag ställer ned den från "normal" till "låg" så drar det så klart mindre, men det ska man väl inte behöva....? Min fråga är om jag bör kalla ut firman som installerade? Jag har bytt filter, något annat är det väl inte (?) som man bör göra....?
Hej, Detta ser inge bra ut. Ett vägghängt aggregat för montage i varmutrymme typ teknikrum, sitter på kallvinden med en imponerande rördragning upp till innertaket med frilagd ljuddämpare. På rör schemat sitter det ljuddämpare innan varje luftdon. Vad gör de för nytta? Ljudet uppstår ju när luften kommer ut från donet inte 30cm innan.

Ljuddämpare (2st tf/fl minst 900mm innehållande 50mm ljudisolering) skall sitta på aggregat som mjöligt för att förhindra fläktljud att spridas eller som ljud barriär mellan två sovrums/vistelserum luftdon. Finns det ljuddämpare på både TF och FL ? På aggregatet då.

Alla rör kondens isolerade men det räcker ju inte. Är det fler lager så bättre men ej bra, kondensisolering kör man på friskluften till aggregat för att förhindra att omgivande luft speciellt då fuktig luft förekommer, sätter av sig som vatten och ger vattenskador. Kallvind skall rör isoleras med 100mm minst. Annars 50mm.

Bild på luftdon badrum? Placeringen av luftdon i tak verkar inte genomtänkt heller. Sitter nära vägg men kanske inne i duschen

Kanske upprepat vad som sagts i tidigare inlägg.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Detta ser inge bra ut. Ett vägghängt aggregat för montage i varmutrymme typ teknikrum, sitter på kallvinden med en imponerande rördragning upp till innertaket med frilagd ljuddämpare. På rör schemat sitter det ljuddämpare innan varje luftdon. Vad gör de för nytta? Ljudet uppstår ju när luften kommer ut från donet inte 30cm innan.

Ljuddämpare (2st tf/fl minst 900mm innehållande 50mm ljudisolering) skall sitta på aggregat som mjöligt för att förhindra fläktljud att spridas eller som ljud barriär mellan två sovrums/vistelserum luftdon. Finns det ljuddämpare på både TF och FL ? På aggregatet då.

Alla rör kondens isolerade men det räcker ju inte. Är det fler lager så bättre men ej bra, kondensisolering kör man på friskluften till aggregat för att förhindra att omgivande luft speciellt då fuktig luft förekommer, sätter av sig som vatten och ger vattenskador. Kallvind skall rör isoleras med 100mm minst. Annars 50mm.

Bild på luftdon badrum? Placeringen av luftdon i tak verkar inte genomtänkt heller. Sitter nära vägg men kanske inne i duschen

Kanske upprepat vad som sagts i tidigare inlägg.
tack för återkoppling, låter som jag gjort ett dåligt köp… tilluften i badrummet sitter inte i duschen dock (bild) och gamla öppningen är från loftet ned i badrummet är använd.

Ett hörn av ett kaklat rum med dekorativa plattor och en takspotlight.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.