J JSten skrev:
Om jag fattar det rätt så borde du ha en Save Connect ansluten till ditt aggregat ([länk]). Enligt manualen ([länk]) kan du göra en reset på den enligt följande:
[bild]
Du kan även kika på lysdioderna för att avgöra nuvarande status:
[bild]
Jag tror inte att jag har någon sådan? ska upp på loftet imorgon och kolla dock.

J JSten skrev:
Om jag fattar det rätt så borde du ha en Save Connect ansluten till ditt aggregat ([länk]). Enligt manualen ([länk]) kan du göra en reset på den enligt följande:
[bild]
[bild]
Svartvit bild på en mobiltelefonskärm som visar temperatur, luftfuktighet, CO2, PM2.5-data och en timer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rispalt
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag tror inte att jag har någon sådan? ska upp på loftet imorgon och kolla dock.
Vad jag kan hitta efter lite snabbt googlande, såhär på en fredagskväll, så har inte själva aggregatet någon egen wifi funktion, utan den får man ut av Save Connect:
Tyvärr ber du mig beskriva en bild som inte finns. Skicka en bild så hjälper jag dig gärna.
Så i ditt fall gissar jag på att du har en Save light och Save Connect. Så kolla på aggregatet, bör sitta en sladd (3) i uttag (2):
Ett bord med objekt och förstoringscirklar som visar detaljer numrerade 1, 2 och 3.
Skapa konto

(saxat från Save connects manual)

Förmodligen sitter det en av dessa https://shop.systemair.com/en/cecd--diverting--plug--4pin/p120749, där den ena sladden går till din save light panel och den andra till save connect.

En sidonotering, var själv inne på System Air Save VSR 300 i våras när jag satt och designade mitt system, men efter att jag pratade med stället där jag köpte mina delar så blev jag avrådd från det då man endast kunde få tag på Save light panelen, både Save touch och Save connect var restade, Save touch var restad fram till slutet av detta året (2023) om jag inte minns helt fel. Så i mitt fall blev det en Heru 100 istället.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
[bild]
sensor control panel har jag en men verkar inte gå att nollställa anslutning därifrån… Svartvit bild av en öppnad handbok med genomskinlig plastkontroll påsidan.
Skapa konto

J JSten skrev:
[bild]
[bild]
J JSten skrev:
Vad jag kan hitta efter lite snabbt googlande, såhär på en fredagskväll, så har inte själva aggregatet någon egen wifi funktion, utan den får man ut av Save Connect:
[bild]
Så i ditt fall gissar jag på att du har en Save light och Save Connect. Så kolla på aggregatet, bör sitta en sladd (3) i uttag (2):
[bild]

Förmodligen sitter det en av dessa [länk], där den ena sladden går till din save light panel och den andra till save connect.

En sidonotering, var själv inne på System Air Save VSR 300 i våras när jag satt och designade mitt system, men efter att jag pratade med stället där jag köpte mina delar så blev jag avrådd från det då man endast kunde få tag på Save light panelen, både Save touch och Save connect var restade, Save touch var restad fram till slutet av detta året (2023) om jag inte minns helt fel. Så i mitt fall blev det en Heru 100 istället.
Tack! eftersom jag vid ett tidigare tillfälle dels har kunnat konfigurera aggregatet som åtkomstpunkt och dels som klient (men nu ö h t inte får kontakt med det alls) så bör det vara så. Att jag har en Save light är utom allt tvivel då denna enkla kontroll sitter på väggen. Jag bör då rimligen även ha den som kallas Save Connect. Imorgon blir det upp på loftet....

• Gilla
JSten
  • Laddar…
J JSten skrev:
[bild]
[bild]

Förmodligen sitter det en av dessa [länk], där den ena sladden går till din save light panel och den andra till save connect.

nu har jag varit på loftet och hittade detta….bild). Min ”nere” del liknar absolut den som beskrivs (bild) men ”uppe” delen inte alls…det finns en antenn av ngt slag och det tyder ju på att det ska vara möjligt att ansluta. Och framförallt har jag tidigare varit ansluten om än bara hemifrån. Det var när vi skulle ändra till cloud server som det inte längre fungerade. Och den låste sig. Appen jag instruerades använda heter Vents AHU medan jag ser att det finns en annan app för SystemAir… Modern vit väggströmbrytare med upplysta knappar och symboler. En knapp lyser blått.
Skapa konto
Vind med isolering, träbjälkar, planka gångväg och ventilationstrumma. Loftutrymme, obebott och konstruktionsdetaljer synliga.
Skapa konto
Inuti en apparat, närbild på elektriska komponenter, kablar och montering, damm och skräp synliga.
Skapa konto
Inverterad bild, två svarta båtsäten, vitt golv, kontrollpanel, kablar, snö eller skum på golvet.
Skapa konto

Av bilderna att dömma är det där inte ett Systemair Save Vsr 500 EC! Snarare Vents VUE (eller VUT) av någon storlek (väldigt rörig hemsida må jag säga). Så om du hade beställt en systemair så måste jag nog göra dig besviken och meddela att det inte är det du har fått installerat!

Hur som helst så verkar det mycket riktigt vara inbyggd wifi på deras enheter, hittade denna manualen, https://ventilation-system.com/uploads/download/v55_8en_a4_04_preview4.pdf, där de på sida 7 beskriver hur man återställer wifi:
Instruktioner för specialkonfigurationsläge inklusive Wi-Fi-, nätverks- och serviceinställningar.
Så testa att trycka in "setup mode" knappen, i fem sekunder så ska den börja lysa och du ska kunna ansluta till aggregatet via dess egen wifi ap. Borde vara knappen som syns i denna bilden:
Närbild av teknisk utrustning med kablar, delvis synligt serienummer, och skruvar.
Skapa konto

Precis när jag skriver detta så inser jag att allt detta med att komma åt aggregatet via appen är bara ett sett att lösa ditt grundproblem med (att det är kallt). Du skulle ju kunna göra som tidigare föreslaget, skaffa en termometer och sätt vid ett av tilluftsdonen (typ https://www.biltema.se/kontor---tek...ometrar/digital-termometer-inneute-2000043028). Om det är signifikant kallare än frånluften (5-10 grader) så skulle jag reklamera till installatören så att de får åtgärda. För värmeåtervinningen fungerar ju bevisligen inte som den ska.

Faktura med materiallista på svenska, inkluderar ventilationssystemkomponenter, antal och enheter specificerade.
Skapa konto
J JSten skrev:
Av bilderna att dömma är det där inte ett Systemair Save Vsr 500 EC! Snarare Vents VUE (eller VUT) av någon storlek (väldigt rörig hemsida må jag säga). Så om du hade beställt en systemair så måste jag nog göra dig besviken och meddela att det inte är det du har fått installerat!

Hur som helst så verkar det mycket riktigt vara inbyggd wifi på deras enheter, hittade denna manualen, [länk], där de på sida 7 beskriver hur man återställer wifi:
[bild]
Så testa att trycka in "setup mode" knappen, i fem sekunder så ska den börja lysa och du ska kunna ansluta till aggregatet via dess egen wifi ap. Borde vara knappen som syns i denna bilden:
[bild]

Precis när jag skriver detta så inser jag att allt detta med att komma åt aggregatet via appen är bara ett sett att lösa ditt grundproblem med (att det är kallt). Du skulle ju kunna göra som tidigare föreslaget, skaffa en termometer och sätt vid ett av tilluftsdonen (typ [länk]). Om det är signifikant kallare än frånluften (5-10 grader) så skulle jag reklamera till installatören så att de får åtgärda. För värmeåtervinningen fungerar ju bevisligen inte som den ska.
tack! Jag dubbelkollade min faktura och det ska vara Systemair (bild) Om det är något helt annat är det ett relativt allvarligt fel på leveransen som jag självklart kommer att reklamera. Du har helt rätt i att det inte löser problemet med kalluft så snart kring nollan. Kommer skaffa termometern och mäta.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Kollade även en gång till på denna bilden:
655094-3d19cae1c3d6dd90dfa6a128bef92fa6.jpg
Rören ser ju ut att vara isolerade med armaflex, och inte särskilt mycket, t.ex. till höger ser man ju en ljuddämpare. De brukar väl bygga 5cm radiellt ut från anslutande rör, om så är fallet så ser du ut att ha max 4cm armaflex i kallt utrymme (det röret skulle iofs kunna vara avluft eller utluft, i vilket fall det är ok då det bra är kondensisolering. Men om det är tilluft eller frånluft så är min åsikt som amatör att det är lite, om det är mindre än branchstandard vågar jag inte säga. Som jämförelse har jag 2x45mm glasull på mina rör uppe på vinden (https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/isolering/glasull/byggmatta-p-36), något jag tycker är i underkant (har inte mätt förlusterna i mina rör).

Så med allt detta sagt hade det varit intressant att få igång appen för att se vad aggregatet rapporterar för temperatur på tilluften och sedan mäta i det tilluftsdon som har längst rör på vinden, kan ju vara så att du har stora temperatur förluster i rördragningen.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
[bild]

tack! Jag dubbelkollade min faktura och det ska vara Systemair (bild) Om det är något helt annat är det ett relativt allvarligt fel på leveransen som jag självklart kommer att reklamera. Du har helt rätt i att det inte löser problemet med kalluft så snart kring nollan. Kommer skaffa termometern och mäta.
Ja här har antingen installatören dragit en rövare, eller fatalt misslyckats. Så här ser Systemair Save VSR 500 EC ut:
VSR_500_PRODUCT_VIEW_REVERSE.jpg
Nu var det ett tag sedan senaste synundersökningen för mig, men i mina ögon är det du har är något helt annat. (kolla om det finns någon märkning på aggregatet som identiferar vilken modell det faktiskt är)

Edit, för långsam, pucktvåa på den :D

MultiMan
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer att reklamera. Jag hae även mätt temperaturen på tilluften och den är ca 14 C....vid 0C i utomhus temperatur. Så möjligen är "svinkallt" fel ord men inte desto mindre drar det rejält om man t ex sitter vid Tvn...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vents: [länk]

Ja, denna ser det absolut ut att vara....
[bild]

Ser ut som du fått någon variant av denna, som någon redan tipsat om!

Intressant vore att förstå om anläggningen jag har fått är bättre eller sämre....temperaturen på tilluften borde förhoppningsvis gå att fixa...isoleringen på rören är cellgummi/armaflex vilket jag vid min fråga fick besked att det är minst lika bra som ull och att det "räcker"...jag menar man installerar inte en så dyr anläggning och så blir det halvbra....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.