HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan det möjligen vara så att det finns problem med att hålla frånluftrören helt rena från föroreningar ( damm, mögel , bakterier m.m.), så att den återförda luften kan göra skada, när den sprids ut i huset igen efter passage av nämda rör ?
Kan säkert haft en orsak men att det är ett undermåligt sätt att värma,både comfort, driftekonomiskt o ljudmässigt, har mest bidragit till att det inte används i nybyggnation längre.

Återluften har en egen filter- frånluftkanal verkar smutsigt- tillluft är ganska ren, efter 20år

L largab skrev:
Med det menar jag:
1/ Att ersätta ett gammalt fungerande aggregat är svårt att tjäna in. 25-35 kSEK ska in i lägre EL-kostnad ... Det är då bättre att byta tex fläktarna i det gamla.
Jag tycker om att bara uppdatera fläktarna och styrning, men hitta tyvärr ingen byggsats- och alla bolag jag frågar verkar ganska förvånat..finns ingen hjälp med en son projekt. Hur ska jag hitta rätt dela?

E exerg skrev:
Kan säkert haft en orsak men att det är ett undermåligt sätt att värma,både comfort, driftekonomiskt o ljudmässigt, har mest bidragit till att det inte används i nybyggnation längre.
Fattar inte. Ljudmässigt- yes- det är ganska högt, men kan man inte kastar in ljuddämpare? Vad betyder comfort och driftekonomiskt? Jag tror man kan värma bättre när man har en större flöde- och det är efficient om man inte måste värma up hela flödet. Med cirkulation måste man vara värma up 1/3 luften.

Du måste värma upp all ny luft. Det är ju ny frisk luft som är målet med ventilation. Det borde vara samma mängd ny luft i båda fallen. Att vispa omkring en större mängd gammal luft är ju bara waste. Tyvärr är det nog som så att det kanske är bättre i ditt fall att konvertera till till ett modernare system med ec motorer (finns bara sådan efter nyår) samt ta bort recirkulationen. Men man kan säkert modda så man kan nyttja recirkulation vid kamineldning för att sprida den värmen genom en ventil. Se till att förbränningsluft tas utifrån annars minskar vinsten med kamin.
Ljudmässigt: ökat flöde ger högre ljud från ventiler. Det går inte bort m ljuddämpare....

• Gilla
TurboMicha
  • Laddar…
L largab skrev:
Du måste värma upp all ny luft. Det är ju ny frisk luft som är målet med ventilation. Det borde vara samma mängd ny luft i båda fallen
Men jag värma över systemet, då är det också målet att fick huset varmt. I bilar gör man också cirkulation för att värma up snabbare.. mh...när jag tänker nu..då gör man det bara vid start, och huset har inte så ofta start :-)
L largab skrev:
Men man kan säkert modda så man kan nyttja recirkulation vid kamineldning för att sprida den värmen genom en ventil.
Hjälp...det skulle vara riktig skönt om denna optionen finns redan..kanske med vatteburen eldställe och vattenbatteri i ftx:n, men då börja jag att dra in vattenledningar också och mäste köpa ny brasskamin, nej...
L largab skrev:
Se till att förbränningsluft tas utifrån annars minskar vinsten med kamin.
Visst! Den har ett extra luftintåg!
L largab skrev:
Ljudmässigt: ökat flöde ger högre ljud från ventiler. Det går inte bort m ljuddämpare....
Oh wow, men då måste jag i alla fall bygga något annars in. Det är högre än diskmachinen, man kan höra det överallt, ibland "wobla" sjunga eller tutar det även (ca.400Hz)

Nu har hittat information: Det är så konstigt därför att den gammla Husqvarna är en kombinerad aggregat. Det är luftburen värme (som behöver cirkulation) ihop med ventilation och återvinning (FTX) i samma aggregat. oj då! Ock det verkar att det finns ingen ersättare.Även REC Innovent bygga de inte längre.. Då blir det väl husqvarna tuning... någon som vet hur man gör det?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.