3 664 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Ftx returluft
Sida 1 av 2
hej! Jag undrar varför är returluft så kontroversiella? Och varför finns det inte hos aktueller Ftx:a? Om jag vill uppdatera våran 90-tals aggregat - vad skulle jag göra med returluftkanalen?
Dasluften är kopplad till frånluft och kommer inte in i retursystemet. Jag har en ganska stor luftintåg i vardagsrumet- direkt brevid brasskamin- om den är på sprider sig varmt luft ganska fort.
Jajemen! Precis min aggregat! Och om jag vill uppdatera detta så finns inget som har circulationskanal.
Jag vet inte hur bra/dålig den egentligen är. Det fins mycket buller ( låter som ett flygplan som startar), och ingen chans att varvar ner fläkten- även i sommras gå de på full fart. Vad tror ni- är det lönsamt att byta?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men- det måste väll finnas anledning att man har tagit bort återluft från FTX systemen. Och man kalla det omdiskuterat, man har även försökt att förbjuder återluft(hittat via google) men ingen kan säger varför..det är konstigt, tycker jag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
L largab skrev:
Jag tror han menar att det aldrig är lönsamt att byta ut ett fungerande äldre FTX-aggregat till ett nyare och räkna hem "energivinsten" med ett modernt effektivare aggregat. Om han inte menar det så vettefasen vad han menar
Inte så många integrerade ftx+luftvärme på marknaden. Splittade där ftx och värme är delade är lätt att få tag i. Temovex VU verkar ha försvunnit däremot kan detta va en lösning. Ett krux kan vara att få tilluften från bottenuttaget och upp till de gamla takanslutningarna http://docplayer.se/43890227-Enervent-pingvin-kotilampo-luftvarmeaggregat-for-saneringsobjekt.html
Kan det möjligen vara så att det finns problem med att hålla frånluftrören helt rena från föroreningar ( damm, mögel , bakterier m.m.), så att den återförda luften kan göra skada, när den sprids ut i huset igen efter passage av nämda rör ?
> FTX är inte lönsamt.
Med det menar jag:
1/ Att ersätta ett gammalt fungerande aggregat är svårt att tjäna in. 25-35 kSEK ska in i lägre EL-kostnad ... Det är då bättre att byta tex fläktarna i det gamla.
2/ Att ersätta självdrag med FTX är aldrig lönsamt. Den ökade ventilationen kostar mer helt enkelt, eller det man spara tar decennier att få tillbaka.
Men om man värderar sundare miljö (i huset / för världen) med en peng så blir det lönsamt. Men aldrig i rena kronor.
Jag hade dåligt självdrag innan konverteringen. Därefter har energiförbrukningen ökat något, dvs ingen återbetalning i reda pengar. Men inomhusmiljön har blivit mycket, mycket bättre. Ett nytt aggregat drar mindre EL så visst förbrukningen skulle minska med ett byte. Återbetalningstid 15-20 år. Sedan är det nog dags att börja renovera de moderna EC-fläktarna
Med det menar jag:
1/ Att ersätta ett gammalt fungerande aggregat är svårt att tjäna in. 25-35 kSEK ska in i lägre EL-kostnad ... Det är då bättre att byta tex fläktarna i det gamla.
2/ Att ersätta självdrag med FTX är aldrig lönsamt. Den ökade ventilationen kostar mer helt enkelt, eller det man spara tar decennier att få tillbaka.
Men om man värderar sundare miljö (i huset / för världen) med en peng så blir det lönsamt. Men aldrig i rena kronor.
Jag hade dåligt självdrag innan konverteringen. Därefter har energiförbrukningen ökat något, dvs ingen återbetalning i reda pengar. Men inomhusmiljön har blivit mycket, mycket bättre. Ett nytt aggregat drar mindre EL så visst förbrukningen skulle minska med ett byte. Återbetalningstid 15-20 år. Sedan är det nog dags att börja renovera de moderna EC-fläktarna
