Hus på 75kvm plus källare 50kvm källare.
Aggregat i krypgrund (under sovrummet på ovanplan).
160mm kanaler (fram t.o.m sista fönstret i källaren, därefter får bara 125 plats)
Glömt att rita in dörren till sovrummet i källaren men rätt högt upp är tanken. ritningen fokuserar bara på ungefärligt och in och utluft är ej inritat.
Bygger nu trummor i källaren att sätta kanalerna i. Frågan är hur långt jag ska bygga trumman. Rosa delen är alternativet om jag flyttar det åt höger. Hur blir det istället för att köra längs med kortsideväggen? Rören läggs i bjälklaget när det viker av från trumman längs långväggen.
Planen är att dra upp till golvdon på ovanvåning om möjligt.
Vad tror ni?
Aggregat i krypgrund (under sovrummet på ovanplan).
160mm kanaler (fram t.o.m sista fönstret i källaren, därefter får bara 125 plats)
Glömt att rita in dörren till sovrummet i källaren men rätt högt upp är tanken. ritningen fokuserar bara på ungefärligt och in och utluft är ej inritat.
Bygger nu trummor i källaren att sätta kanalerna i. Frågan är hur långt jag ska bygga trumman. Rosa delen är alternativet om jag flyttar det åt höger. Hur blir det istället för att köra längs med kortsideväggen? Rören läggs i bjälklaget när det viker av från trumman längs långväggen.
Planen är att dra upp till golvdon på ovanvåning om möjligt.
Vad tror ni?
Jo, hade hoppats på kastlängden skulle täcka upp, men jag ser absolut en fördel att ha den längs med väggen. Frågan är hur mycket bättre det blirBirgitS skrev:
Finns det stor risk för ljud i soffrummet i källaren? Blir första donet på 45 l/s sträckan. Måste strypas ordentligt för komma ner till 7 l/s i det donet?
…glömdeBirgitS skrev:
En stor anledning jag inte gärna går på blå kanalen är att det max får plats 125mm dit. 160mm får plats fram till sovrummet i källaren. Såvida man inte kan gå upp till 160mm igen efter 125.
Klicka här för att svara