Hej
Jag funderar på att byta ut mitt frånluftssystem till FTX med mål att få ett bättre inomhusklimat och sekundärt en kanske lite lägre förbrukning. Hade uppskattat input om någon har.
Jag tror att mitt största problem är att jag inte kommer in med tilluft till sovrummet på första våningen på något vettigt sätt. Är det ett problem att ett sovrum (som idag används som gästrum) inte har tilluft eller kan tilluften placeras strax utanför rummet?
Nuläge
Mekanisk frånluft (fläkt på taket) med tilluft i väggarna. Kan ställa in mekanisk frånluft i läge 0, 1 och 2 via ett vred. Har även en alliance köksfläkt, men frånluften rampas som sagt upp med vredet.
Har följande flöden (mätte upp förra veckan):
Läge 1:
Badrum 2:a våning - 13 L/s
Badrum 1:a våning - 7 L/s
Tvättstuga 1:a våning - 6 L/s
Man känner med handen att det kommer luft i tilluftsventilerna på 1:a våningen men inte på 2:a våningen (dvs ett problem)
OK ljudnivå på frånluften
Läge 2:
Badrum 2:a våning - 20 L/s
Badrum 1:a våning - 16 L/s
Tvättstuga 1:a våning - 15 L/s
Man känner med handen att det kommer luft i tilluftsventilerna på både 1:a och 2:a våningen.
Högt sus vid frånluften. Frånluftsfläkten på taket vibrerar och låter därmed in i sovrummet.
Problem med att ordna FTX:
1) Låg i tak på vinden (ca 75 cm)
2) Går rör till radiatorer intill innertaket på 1:a våningen
3) Har två olika vindar - en vind som är över 2a våningen samt en vind som täcker garage, tvättstuga, toalett och ett sovrum på 1:a våningen. Jag tror att det blir svårt att dra tilluft till sovrummet.
FTX alt 1 – FTX aggregat i klädkammare 2:a våningen.
Placera aggregat i klädkammaren, se bild. Dra tilluftskanaler via vinden till runmen på 2:a våningen och genom klädkammaren 1:a våningen för att få till vrum och matrum.
FTX alt 2 – FTX aggregat på vinden
Placera FTX aggregat på vinden, se bild. Dra tilluftskanaler via vinden till 2:a våningen som fortsätter ner genom golvet till första våningen för att få till vrum och hall.
Frågor/funderingar:
* Går det att installera FTX aggregat på vind med höjd 75 cm till tak?
* Går det att dra isolerade rörkanaler på vind med höjd 75 cm till tak?
* Vill man helst ha tilluftsdon i innertaket eller kan dessa även sitta på väggar likt FTX alt 1?
* Hur mycket låter ett FTX aggregat, dvs kan denna installeras i klädkammaren 2:a våningen (inget sovrum vägg i vägg)?
* Jag ser inget sätt att dra in tilluft till sovrummet på 1:a våningen pga rör till värmesystemet som går vid innertaket. Är det katastrof att inte ha tilluft i ett sovrum? Går det dra luftkanaler till sovrummet utifrån?
* Generellt sätt, vilken ljudnivå vid tilluft/frånluft kan jag kräva vid en nyinstallation av FTX (om ett företag gör det)?
Jag funderar på att byta ut mitt frånluftssystem till FTX med mål att få ett bättre inomhusklimat och sekundärt en kanske lite lägre förbrukning. Hade uppskattat input om någon har.
Jag tror att mitt största problem är att jag inte kommer in med tilluft till sovrummet på första våningen på något vettigt sätt. Är det ett problem att ett sovrum (som idag används som gästrum) inte har tilluft eller kan tilluften placeras strax utanför rummet?
Nuläge
Mekanisk frånluft (fläkt på taket) med tilluft i väggarna. Kan ställa in mekanisk frånluft i läge 0, 1 och 2 via ett vred. Har även en alliance köksfläkt, men frånluften rampas som sagt upp med vredet.
Har följande flöden (mätte upp förra veckan):
Läge 1:
Badrum 2:a våning - 13 L/s
Badrum 1:a våning - 7 L/s
Tvättstuga 1:a våning - 6 L/s
Man känner med handen att det kommer luft i tilluftsventilerna på 1:a våningen men inte på 2:a våningen (dvs ett problem)
OK ljudnivå på frånluften
Läge 2:
Badrum 2:a våning - 20 L/s
Badrum 1:a våning - 16 L/s
Tvättstuga 1:a våning - 15 L/s
Man känner med handen att det kommer luft i tilluftsventilerna på både 1:a och 2:a våningen.
Högt sus vid frånluften. Frånluftsfläkten på taket vibrerar och låter därmed in i sovrummet.
Problem med att ordna FTX:
1) Låg i tak på vinden (ca 75 cm)
2) Går rör till radiatorer intill innertaket på 1:a våningen
3) Har två olika vindar - en vind som är över 2a våningen samt en vind som täcker garage, tvättstuga, toalett och ett sovrum på 1:a våningen. Jag tror att det blir svårt att dra tilluft till sovrummet.
FTX alt 1 – FTX aggregat i klädkammare 2:a våningen.
Placera aggregat i klädkammaren, se bild. Dra tilluftskanaler via vinden till runmen på 2:a våningen och genom klädkammaren 1:a våningen för att få till vrum och matrum.
FTX alt 2 – FTX aggregat på vinden
Placera FTX aggregat på vinden, se bild. Dra tilluftskanaler via vinden till 2:a våningen som fortsätter ner genom golvet till första våningen för att få till vrum och hall.
Frågor/funderingar:
* Går det att installera FTX aggregat på vind med höjd 75 cm till tak?
* Går det att dra isolerade rörkanaler på vind med höjd 75 cm till tak?
* Vill man helst ha tilluftsdon i innertaket eller kan dessa även sitta på väggar likt FTX alt 1?
* Hur mycket låter ett FTX aggregat, dvs kan denna installeras i klädkammaren 2:a våningen (inget sovrum vägg i vägg)?
* Jag ser inget sätt att dra in tilluft till sovrummet på 1:a våningen pga rör till värmesystemet som går vid innertaket. Är det katastrof att inte ha tilluft i ett sovrum? Går det dra luftkanaler till sovrummet utifrån?
* Generellt sätt, vilken ljudnivå vid tilluft/frånluft kan jag kräva vid en nyinstallation av FTX (om ett företag gör det)?
Klicka här för att svara



