Hej! Vi behöver få ner radonhalterna i huset p g a blåbetong i bjälklaget mellan källare och entréplanet. Vi vill installera FTX för att få ner halterna. Är det aktuellt att installera platongolv på entréplanet? Jag har bara hört talas om detta på bottenplattan men kanske det är även aktuellt på taket i källaren och golvet på entréplanet?
 
luksi1 luksi1 skrev:
Hej! Vi behöver få ner radonhalterna i huset p g a blåbetong i bjälklaget mellan källare och entréplanet. Vi vill installera FTX för att få ner halterna. Är det aktuellt att installera platongolv på entréplanet? Jag har bara hört talas om detta på bottenplattan men kanske det är även aktuellt på taket i källaren och golvet på entréplanet?
Hej,
Är du säker på att det är blåbetongen som ger ifrån sig radon och inte marken? Tänkte om ni har fått det bekräftat?

Har själv ett blåbetonghus, men där vi har markradon, hade ca 650-750Bq, både på nedre och övre våningen.
Vi körde på FTX dels för att få bort radonet men även då vi endast hade självdrag.
Hamnade mellan 60-90Bq under långtidsmätning vilket var skönt.
Man kan även köra platonmatta med mekanisk frånluft typ japegolv.
Något som vi inom kort kommer installera, då pga plattan är direkt på mark och vi tänkte tillskapa ett badrum i källaren och vill inte riskera fuktproblem.

Har ni endast självdrag i ett gammalt hus där tanken är att skorstenen eldas i tex via en oljepanna eller liknande så är ventilationen ganska dålig idag om inte pellets/oljepannan finns kvar som värmer upp skorstenen, så rekommenderar jag att köra på FTX, både komfort, huset mår bra och radonet försvinner.
För oss vart det två problem som åtgärdades med FTX, enda nackdelen såhär i efterhand är att den behöver vara igång ”hela tiden” och tilluften blir lite kylig om man struntar i eftervärmningsbatteriet vintertid, men de få kWh pyntar jag gladeligen(efter påtryckningar ifrån sambon) för att slippa radonet.
 
Tack för svaret! Vi har haft en radon kille som var här med en Geigermätare och han tror att all vår radon kommer ifrån bjälklaget. Radonmätning varierar mellan 150-250 ner i källaren så inte extremhöga siffror. Vi har å andra sidan inte mätt under vintern så jag gissar på att det kommer att ökas då.

Har du hört någonting om att använda mekaniskventilation ihop med FTX för att isolera och blåsa ut radon som kommer ifrån ett betongbjälklag?

Just nu är jag väldigt intresserad eftersom vi har upptäckt problemet med blåbetong i samband med renovationen av köket och innan vi flytspacklar golvet funderade jag på ifall det var intressant att lägga ett platongolv för att kunna koppla på mekaniskventilation senare. Vi kommer säkert riva upp golvet på entréplanet och lägga nytt golv under de kommande åren. FTX har vi i stort sätt redan bestämt oss för, även om vi har redan kopplat på mekanisk frånluftsfläkt och tillluftsventiler i hela huset, för att få ner radonhalterna och förbättra luftkvalitet.

Det känns rent spontant att ett platongolv skulle kunna fungera att få ner halterna rejält på så sätt men jag är bara en amatör 😀
 
luksi1 luksi1 skrev:
Tack för svaret! Vi har haft en radon kille som var här med en Geigermätare och han tror att all vår radon kommer ifrån bjälklaget. Radonmätning varierar mellan 150-250 ner i källaren så inte extremhöga siffror. Vi har å andra sidan inte mätt under vintern så jag gissar på att det kommer att ökas då.

Har du hört någonting om att använda mekaniskventilation ihop med FTX för att isolera och blåsa ut radon som kommer ifrån ett betongbjälklag?

Just nu är jag väldigt intresserad eftersom vi har upptäckt problemet med blåbetong i samband med renovationen av köket och innan vi flytspacklar golvet funderade jag på ifall det var intressant att lägga ett platongolv för att kunna koppla på mekaniskventilation senare. Vi kommer säkert riva upp golvet på entréplanet och lägga nytt golv under de kommande åren. FTX har vi i stort sätt redan bestämt oss för, även om vi har redan kopplat på mekanisk frånluftsfläkt och tillluftsventiler i hela huset, för att få ner radonhalterna och förbättra luftkvalitet.

Det känns rent spontant att ett platongolv skulle kunna fungera att få ner halterna rejält på så sätt men jag är bara en amatör 😀
Det minsta!

Jag förstår, kruxet med platonmattan isolerat för just köket kan bli lite svårt att få till som jag har förstått det då man gärna vill ha avstånd mellan tilluften som gå är via golvlisten och en frånluftfläkt i slutet av rummet.
Det kommer bli svårt att skarva i efterhand, då du behöver ha ca 50cm brett håll under väggarna för passage av luft.

Gällande luften är det inget du får återvinna via tex ett FTX aggregat, så vi kör en frånluftsfläkt och skjuter bort det via en gammal rökkanal i skorstenen.

Men att både ha mekanisk frånluft för ventilerade golvet och FTX fungerar bra, kräver lite planering bara.
Vi har TL donen ifrån FTX samt TL donen i golvlisten i samma rum dvs sovrummen.

Jag skulle ärligt satsa på ett FTX system och se till att få det projekterat och injusterat, vad jag förstod med de företagen jag pratade med så var FTX mest effektivt.
Andra alternativet är att köra platonmatta, men då ryker hela övervåningen är jag rädd för.

Jag valde själv att dimensionera upp fläktar och kanaler till lite större om jag hade behövt mer luft dvs mer luftomsättning, men det gick bra på första försöket.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.