Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag vet inte vad det var för rosor men jag har sett en häck nästan en meter hög och närmare två meter bred som var riktigt tät som var full med pyttesmå rosor. Vet inte hur stor tomt du har men har du plats så lovar jag att ingen tar sig över häcken utan hjälpmedel. Och snygg var den. Någon roskunnig som känner igen sorten?
Vresrosor (Rosa rugosa). Ganska otäck sak. Väldigt invasiv men än så länge laglig.

Elstängsel är ju en av få effektiva lösningar mot vildsvin också. Enkelt, snabbt, nästan osynligt och billigt.

D Dilato skrev:
Kvalificerat obehöriga besökare ( inbrottstjuvar) kan aldrig få skadestånd på grund av omständigheter på platsen dom befinner sig på obehörigt.
Det allmänna rättsmedvetandet säger oss precis det som Du uttalar, vilket även jag tycker, men lagstiftning följer - tyvärr -inte alltid det som det allmänna rättsmedvetandet anser vara det rimliga.

Koppla en rörelsesensor till en radio eller spelare som spelar dansbandsmusik.

K
A atomjocke skrev:
Det allmänna rättsmedvetandet säger oss precis det som Du uttalar, vilket även jag tycker, men lagstiftning följer - tyvärr -inte alltid det som det allmänna rättsmedvetandet anser vara det rimliga.
Lagstiftningen är ibland så korkad så till och med högerregeln gäller i T- korsningar på 70 vägar om det nu inte finns nåt märke om väjningsplikt.

Nu fick jag det sagt.😊

K K. L skrev:
Lagstiftningen är ibland så korkad så till och med högerregeln gäller i T- korsningar på 70 vägar om det nu inte finns nåt märke om väjningsplikt.

Nu fick jag det sagt.😊
Det räcker att det finns ett märke om huvudled.

K
useless useless skrev:
Det räcker att det finns ett märke om huvudled.
Mao. Ett märke om väjningsplikt.

Vill man med flit misstolka ett inlägg så gör man det

A atomjocke skrev:
Villaägarnas jurister:

I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.

Däremot om en objuden säljare halkar på trappan kan man bli skadeståndskyldig.

Som fastighetsägare har du ett visst ansvar för att besökare inte ska riskera att skada sig. Även objudna gäster kan ha rätt till skadestånd om de skadar sig. För att du ska bli skadeståndsansvarig måste det ha varit oaktsamt av dig att du inte gjort något åt halkan, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.

Bedömningen om du har betett dig oaktsamt görs utifrån kriterierna: risken för skada, den sannolika skadans storlek, möjligheterna att förekomma skadan och möjligheter att inse risken för skada.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/forsakring/artiklar/halka-i-din-tradgard-vad-galler/

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Vresrosor (Rosa rugosa). Ganska otäck sak. Väldigt invasiv men än så länge laglig.
Wikipedia har en del intressant om vresrosor. Den jag såg var nog inte en ren vresros utan en hybrid och de är tydligen ofta sterila. Den var imponerande som intrångsskydd i vilket fall.

B Henke1993 skrev:
Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.
Jag hade absolut bitit i det sura äpplet o byggt ett nytt plank! Sen kan du ju ta andra åtgärder, sensorstyrda lampor, hund....

D Dilato skrev:
I förhållande till tjuvar och andra kvalificerat obehörig besökare, som till exempel personer ute i ärenden av huliganism eller spioneri, finns inget ansvar vid skador uppkomna på grund av bristfällig säkerhet. Inbrottstjuven får inte skadestånd om han snavar i ett hål i en matta i ett hus där han brutit sig in eller halkar på en hal trappa på väg ut efter sitt inbrott.
De enda fallen där man riskerar att straffas ifall en inbrottstjuv skadar sig är i fall det handlar om rena fällor. Så gräver man t.ex. en djup grop på tomten där de brukar klättra över och sätter lite spetsade pålar i botten och maskerar gropen så blir det nog något straff. Eller en hagelbössa kopplad till en snubbeltråd. Lite extrema fall, man kan nog tänka sig betydligt lindrigare varianter med. I de fallen så klarar man sig inte även om tjuven kommer bärande på TVn han nyss stulit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Villaägarnas jurister:

Däremot om en objuden säljare halkar på trappan kan man bli skadeståndskyldig.

Som fastighetsägare har du ett visst ansvar för att besökare inte ska riskera att skada sig. Även objudna gäster kan ha rätt till skadestånd om de skadar sig. För att du ska bli skadeståndsansvarig måste det ha varit oaktsamt av dig att du inte gjort något åt halkan, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.

Bedömningen om du har betett dig oaktsamt görs utifrån kriterierna: risken för skada, den sannolika skadans storlek, möjligheterna att förekomma skadan och möjligheter att inse risken för skada.

[länk]
Okay, Jättebra i så fall, dock att jag har för mig att aktuell lagregel varit annorlunda tidigare, dvs. då jag läste om detta i en villatidning för åtskilliga år sedan.

Claes Sörmland
Dubbel negation efter klockan 16:00... Puh...

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E Eva Karin skrev:
Bästa Alfredo Besserwisser!
Varför inleda ordet besserwisser med versal?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.