B BäverBerra skrev:
Plantera björnbär? Så får du goda bär att smaska på samt de taggarna är för jävliga. Ingen som går igenom dom.
Björnbär planterade längs med ett viltstängsel blir perfekt: snyggt från trådgårdssidan och omöjligt att gå igenom från utsidan

• Gilla
zimbas
  • Laddar…
A Anette Jonsson skrev:
Förmodligen vresros som det finns många sorter av, som du funderar på. Det är en häck som du inte går igenom 🤣
Vacker, doftar underbart men otroligt taggig!
... och är med rätta klassad som invasiv växt. Inte tillåten och mycket svår att hålla i schack.

E Eva Karin skrev:
Inte tillåten
Och det har du säkert en källa på?

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Är det inte dags att förbereda för dina kor och installera elstaket längst upp? Det med en skylt så är du nog hemma.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ställ fram grogg vid macken på lördagskvällen så slipper du oönskat besök.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Källa på det? Inget jag visste om
Taggtråd får användas för boskap och är inte förbjudet i Sverige men runt ett hus är inte ok , om du googlade lite så kommer du hitta reglerna .
Kan du sätta taggtråd på ett bostadsstängsel?" är i allmänhet "Nej ." Det främsta skälet är din vårdplikt mot inkräktare såväl som oskyldiga förbipasserande

Z zimbas skrev:
Taggtråd får användas för boskap och är inte förbjudet i Sverige men runt ett hus är inte ok , om du googlade lite så kommer du hitta reglerna .
Kan du sätta taggtråd på ett bostadsstängsel?" är i allmänhet "Nej ." Det främsta skälet är din vårdplikt mot inkräktare såväl som oskyldiga förbipasserande
Så ingen källa? Min snabba googling säger att det är tillåtet

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A atomjocke skrev:
Jag tror absolut att det är den rådande rättsliga ordningen. Jag läste för många år sedan att en husägare blev skadeståndsansvarig till en inbrottstjuv som halkade på husägarens isiga entrétrapp i samband med att han försökte fly och därvidlag sannolikt bröt benet (eller någon liknande olycksfallsskada). Husägaren bedömdes ha haft skyldigheten att halkbekämpa sin entrétrapp, så att tjuven inte skulle ha behövt skada sig vid sin flykt från huset. Detta är domslut som vi normala människor har mycket svårt för att förstå rimligheten av.
Kvalificerat obehöriga besökare ( inbrottstjuvar) kan aldrig få skadestånd på grund av omständigheter på platsen dom befinner sig på obehörigt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
E Eva Karin skrev:
... och är med rätta klassad som invasiv växt. Inte tillåten och mycket svår att hålla i schack.
Jag tycker den är fin, särskilt på sandstränder där inget annat trivs.

N nissebrun skrev:
Eftersom öppettiderna inte har någon som helst relevans till att folk inkräktar på hans fastighet så är frågan irrelevant.
Det är en samlingsplats som verkar attrahera oönskade individer.

Flyttar man till ett hus med en mack som granne får man räkna med “stök”.

P Perplexus skrev:
Så ingen källa? Min snabba googling säger att det är tillåtet
Men snälla läs gärna vad lagen säger ..
Om man tycker att den som skadar sig på ett staket får skylla sig själv. Det är däremot inte tillåtet att till exempel gillra fällor på sin tomt för att personer som i och för sig är obehöriga inte ska skada sig. Finns domar i frågan .

TRJBerg
Det enklaste med hänsyn till tillstånd och hantering (= man vill inte dagligen behöva hantera det) är taggiga buskar.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Z zimbas skrev:
Finns mer att läsa på tex.
[länk]
Ja. Tillåtet alltså. Varningsskylt verkar vara att rekommendera.

Observera att jag inte förespråkar taggtråd, blev bara förvånad att det skulle vara förbjudet. Det var inte något jag visste innan. Och vet det fortfarande inte...

Jag har googlat och följt din länk som du sa. Däremot har jag inte läst hela lagboken.

B Henke1993 skrev:
Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.

Bensinmacken vägrar att bygga ett högre plank mot våra fastigheter med hänvisning till kostnaden. Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.

Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råd?
Sätt upp en eltråd -med skyltar - sedan om du kopplar den till aggregat eller inte är en annan sak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.