56 917 läst ·
142 svar
57k läst
142 svar
Frustration över intrång på tomten – vad kan jag göra
Fanns macken där när du flyttade in? Tyvärr og bara att digga läget, varför vill man bo bredvid en mack??miljöfarligt och mycket trafikB Henke1993 skrev:Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.
Bensinmacken vägrar att bygga ett högre plank mot våra fastigheter med hänvisning till kostnaden. Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.
Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råd?
Jag förstår inte er som tycker att frågan om han inte borde sett macken innan han köpte huset är konstig. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa ett hus precis vid en kvälls- eller nattöppen mack. Klart det blir massor av spring och biltrafik där på kvällar och nätter. Även om de håller sig borta från tomterna blir det ju en massa onödigt stök.
Taggtråd och elstängsel?
Bygg ett högre staket, sätt upp denna skylt och gräv ett dräneringsdike på insidan av staketet.B Henke1993 skrev:Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.
Bensinmacken vägrar att bygga ett högre plank mot våra fastigheter med hänvisning till kostnaden. Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.
Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råd?
De som eventuellt fortfarande tar sig in är nog så högmotiverade att de är värda det.
Smeta en tjock och bred sträng med konistentfett på toppen av ditt staket
Taggtråd verkar vara lagligt överallt utom i hästhagar enligt de första träffarna på Google.Z zimbas skrev:
Billigaste alternativet skulle nog kunna vara att be macken om lov att förlänga staketpinnarna och montera taggtråd.
Jag har svårt att förstå de som förordar starka ljud för att skrämma bort inkräktare. Ett av huvudproblemen är ju att TS inte vill bli störd på kvällarna.
Skulle säga att plank inte heller kommer att hjälpa. De kommer att klättra över det bara.B Henke1993 skrev:Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.
Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råS
B Henke1993 skrev:Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.
Vill du inte få in folk är bästa lösning buskar med jävliga taggar - haggtorn/taggtorn, berberis eller slån.
De är tyvärr också ett helvete att sköta, särskilt taggtorn. Men absolut bäst för att hindra nötter att gå in där de inte hör hemma.
Skaffa en krokodil.
Sonny i Miami Vice hade en i sin båt och jag tror att han fick vara i fred.
Hund är kanske lämpligare på våra breddgrader men man får ju tänka på att man som hundägare är personligt ansvarig för skador och eventuella dödsfall hunden orsakar även på ens egna tomt.
Detta problem slipper du som krokodilägare såvitt jag vet.
Alternativt sätt upp skylt om att det är privat mark. Då kan du anmäla för hemfridsbrott eller olaga intrång om någon ändå kliver över.
Har du kamera som filmar på din tomt och du får dom på bild så har du bevis för att stämma på skadestånd men se upp för skatteverket så dom inte sköntaxerar dig för sidoinkomst.
Att kräva mackägaren ska bekosta staket är nog långsökt då hen inte kan ta ansvar för vuxna individer som är missanpassade i samhället.
Sen kan de krävas bygglov för plank så mackägaren ska nog inte lastas alltför mycket för vad 3:e person väljer att göra på eget bevåg.
Då handlar det nog mer om mackägarens goda vilja om hen vill lägga pengar på detta eller anser att det är samhällets problem hur folk uppför sig.
Någon nämnde rörelsedetektering på vattenspridare, detta lät som en intressant tanke tyckte jag och dessutom svårt för en inkräktare att kräva skadestånd för då du endast har vattensystemet på för att skrämma bort rådjur som äter upp dina växter.
Sonny i Miami Vice hade en i sin båt och jag tror att han fick vara i fred.
Hund är kanske lämpligare på våra breddgrader men man får ju tänka på att man som hundägare är personligt ansvarig för skador och eventuella dödsfall hunden orsakar även på ens egna tomt.
Detta problem slipper du som krokodilägare såvitt jag vet.
Alternativt sätt upp skylt om att det är privat mark. Då kan du anmäla för hemfridsbrott eller olaga intrång om någon ändå kliver över.
Har du kamera som filmar på din tomt och du får dom på bild så har du bevis för att stämma på skadestånd men se upp för skatteverket så dom inte sköntaxerar dig för sidoinkomst.
Att kräva mackägaren ska bekosta staket är nog långsökt då hen inte kan ta ansvar för vuxna individer som är missanpassade i samhället.
Sen kan de krävas bygglov för plank så mackägaren ska nog inte lastas alltför mycket för vad 3:e person väljer att göra på eget bevåg.
Då handlar det nog mer om mackägarens goda vilja om hen vill lägga pengar på detta eller anser att det är samhällets problem hur folk uppför sig.
Någon nämnde rörelsedetektering på vattenspridare, detta lät som en intressant tanke tyckte jag och dessutom svårt för en inkräktare att kräva skadestånd för då du endast har vattensystemet på för att skrämma bort rådjur som äter upp dina växter.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Hej, du har bott där ett år och jag antar att bensinstationen fanns när du köpte huset. Alltså bör du varit medveten om dess verksamhet eller undersökt hur det påverkar.B Henke1993 skrev:Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.
Så enda lösningen är att själv göra det du kan, och det är således även ditt ekonomiska ansvar.