Kapsyl Kapsyl skrev:
Jag vet inte vad det var för rosor men jag har sett en häck nästan en meter hög och närmare två meter bred som var riktigt tät som var full med pyttesmå rosor. Vet inte hur stor tomt du har men har du plats så lovar jag att ingen tar sig över häcken utan hjälpmedel. Och snygg var den. Någon roskunnig som känner igen sorten?
Förmodligen vresros som det finns många sorter av, som du funderar på. Det är en häck som du inte går igenom 🤣
Vacker, doftar underbart men otroligt taggig!

Bästa förslaget (förutom mitt) är helt klart sensorstyrd bevattning tre säsonger om året. Som täcker gräsmattan/tomten där objudna gäster får för sig att göra ifrån sig.
Dessutom helt lagligt.

Harmlöst dessutom.

• Gilla
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
magnuse74 magnuse74 skrev:
"Begagnade"? Minor funkar väl ändå bäst när de är oanvända? 🤔
Lätt begagnade är fortfarande funktionsdugliga men kan ha lite kosmetiska defekter..
billiga och lätt tillgängliga för gemene man/kvinna

A Anette Jonsson skrev:
Förmodligen vresros som det finns många sorter av, som du funderar på. Det är en häck som du inte går igenom 🤣
Vacker, doftar underbart men otroligt taggig!
Tyvärr en invasiv art som man helst inte ska hjälpa på traven.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Det där skulle jag vilja se lag- eller domslutshänvisning på.
Givetvis är man inte skyldig om någon som gör inbrott ramlar. Man har exempelvis inte skyldighet att skotta och halkbekämpa, ta,bort,stubbar som man kan snubbla på, m.m. bara för att en inbrottstjuv kan halka. Eller om de river sönder kläderna i taggbuskarna. Men har man exempelvis en pool utan skydd blir man skyldig. Men det är av andra skäl.

Däremot är det tveksamt om man blir skyldig till skada om man med avsikt lägger ut glas, gräver fallgropar, m.m.

Annars är just taggiga buskar ett bra skydd. Ex berbris är både lättskötta, snygga, friska och väldigt obekväma att ta sig, igenom.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
B Henke1993 skrev:
Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.

Bensinmacken vägrar att bygga ett högre plank mot våra fastigheter med hänvisning till kostnaden. Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.

Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råd?
Sätt taggtråd så slutar de klättra in

Y YuGi skrev:
Det där skulle jag vilja se lag- eller domslutshänvisning på.
Jag tror absolut att det är den rådande rättsliga ordningen. Jag läste för många år sedan att en husägare blev skadeståndsansvarig till en inbrottstjuv som halkade på husägarens isiga entrétrapp i samband med att han försökte fly och därvidlag sannolikt bröt benet (eller någon liknande olycksfallsskada). Husägaren bedömdes ha haft skyldigheten att halkbekämpa sin entrétrapp, så att tjuven inte skulle ha behövt skada sig vid sin flykt från huset. Detta är domslut som vi normala människor har mycket svårt för att förstå rimligheten av.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A atomjocke skrev:
Detta är domslut som vi normala människor har mycket svårt för att förstå rimligheten av.
Håller med! Visst kan du väl länka till domen?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Det var något jag läste i någon skriven artikel eller ett referat för många år sedan, så därför kan jag inte nu ge någon källhänvisning. Kanske det går att googla eller fråga AI i saken?

B Henke1993 skrev:
Jag bor precis bakom en bensinmack som har generösa öppettider. Under sommarhalvåret är det ofta hög musik och samlingar av ungdomar och annat löst folk där. Mellan bensinmacken och våra fastigheter finns ett staket som bara är 90 cm högt. På sistone har jag märkt att folk rör sig inne på min tomt, och en kväll såg grannen två personer rota runt i min carport. Lyckligtvis blev inget stulet eftersom han skrek åt dem. I carporten har jag cyklar, trädgårdsredskap och min gräsklippare, så det känns obehagligt. Jag har satt upp rörelsesensorlampor, men jag är inte säker på att det avskräcker.

Bensinmacken vägrar att bygga ett högre plank mot våra fastigheter med hänvisning till kostnaden. Jag vill inte heller bygga ett plank själv, eftersom jag anser att det är deras ansvar att hantera problemet och förhindra att deras besökare tar sig över till våra tomter.

Vissa grannar har löst problemet med höga buskar, men jag vill inte ha det. Jag planerar att ta tag i trädgården i vår eftersom jag bara bott här i ungefär ett år. Just nu är jag otroligt frustrerad och vet inte vad jag ska göra. Har du några råd?
Det är ju inte några planerade inbrott utan ett som görs för att tillfället erbjuds. Hör med macken om du får ” höja staketet ” med taggtråd. Har sett utomlands hur man lägger cement på staketets topp och strör & kilar in krossat glas. Betydligt billigare och vackrare än taggtråd.

F Fula ankungen skrev:
Det är ju inte några planerade inbrott utan ett som görs för att tillfället erbjuds. Hör med macken om du får ” höja staketet ” med taggtråd. Har sett utomlands hur man lägger cement på staketets topp och strör & kilar in krossat glas. Betydligt billigare och vackrare än taggtråd.
hur ska det gå till på ett staket man brukar göra det på en mur

A atomjocke skrev:
Jag tror absolut att det är den rådande rättsliga ordningen. Jag läste för många år sedan att en husägare blev skadeståndsansvarig till en inbrottstjuv som halkade på husägarens isiga entrétrapp i samband med att han försökte fly och därvidlag sannolikt bröt benet (eller någon liknande olycksfallsskada). Husägaren bedömdes ha haft skyldigheten att halkbekämpa sin entrétrapp, så att tjuven inte skulle ha behövt skada sig vid sin flykt från huset. Detta är domslut som vi normala människor har mycket svårt för att förstå rimligheten
M maria01 skrev:
hur ska det gå till på ett staket man brukar göra det på en mur
Helt rätt, läste slarvigt..

T tmjreviews skrev:
Frågan är relevant. Skulle aldrig vilja bo intill en mack, eller någon annan verksamhet med hög trafik.
Eftersom öppettiderna inte har någon som helst relevans till att folk inkräktar på hans fastighet så är frågan irrelevant.

• Haha
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför? macken låg där först
Så då ska man acceptera intrång på sin fastighet för att ”macken låg där först” ?

• Haha
maria01
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Så då ska man acceptera intrång på sin fastighet för att ”macken låg där först” ?
läste du mit svar till den andra eller ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.