69 782 läst ·
169 svar
70k läst
169 svar
Fruktansvärt varmt i huset
Mina svarta Benders palema takpannor med 38 graders taklutning mot syd-sydost är så varma att man knappt kan ta i dom en solig sommardag vid 12-tiden. Ändå tror jag det påverkar inomhustemperaturen väldigt lite. Det blir väldigt bra drag under pannorna med en sådan temperaturgradient (skorstenseffekt). Sen är det ytterligare en luftspalt under råsponten, även här blir det rätt så bra drag (dock inte alls lika mycket).
Då har vi öppet till nock och snedtak på hela övervåningen. Endast 18cm mineralull i taket.
Då har vi öppet till nock och snedtak på hela övervåningen. Endast 18cm mineralull i taket.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, jag menar att "klimatskalet" har vi för att skydda oss mot de skador som kyla och väta kan medföra.Mikael_L skrev:
Att då medvetet vattenbegjuta huset känns för mig som att provocera fram riskerna med vattenskador.
En liknelse (kanske fånig, jag vet inte):
Du har ett badrum med tätskikt,kakel och klinker, byggt enligt konstens alla regler.
Varför inte låta duschen stå och spruta vatten dygnet runt, du vet ju att det är tätt.
Vad kan hända
Till din fråga, hur jag gör när det regnar: Jag går helst inomhus, gillar inte regn.
Och när det slutar regna sätter jag inte igång en sprinkler som fortsätter att blöta ner kåken.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som sagt var, detta kanske är jättebra i Amerikanska södern (i detta fallet South Carolina),exerg skrev:
men jag tror att det är tveksamt att använda här, i den "mikrobiella påväxtens" förlovade land.
Men prova på ni!
Det skall bli intressant att höra vad försäkringsbolaget säger sedan
Redigerat:
Angående markrören som jag skrev om tidigare så är dessa ca 25meter långa och diameter 400mm. De ligger på 90cm djup(mätt från rörens överkant). Huset är på 156m2 och redan på läge 2 på fläkten så klarar jag kraven för ventilationen. på läge 5 blåser det på ordentligt.
Japp, fast inte kyla ner.... Ett plåttak blir ubervarmt och höjer värmen på vinden i den (nästan) stillastånde luften. Fläkten tvingar ny utomhus luft att komma in, som är betydligt svalare än värmen som uppstår annars (som trycks ner i kåken), det hela blir mer som vad uteluften är. Det hela beror dock på hur varmt det är på vinden, beroende på tak och isolering dock.
En AC är ju klart bäst för att få ner värmen men man behöver faktiskt inte köra den på kyla, kör den på "Dry" så får man ett bra klimat. Kör man på kyla så brukar felet vara att man har den på för lågt och då blåser fläkten med hög fart och man upplever det som drag, samma sak i bilar 28 ute och på med 16 inne i bilen också efter en vecka har man ont över allt. Men 22 - 23 så märker man inte av kylan man känner bara att det är mer behagligt inne i bilen än utanför det är min erfarenhet kan ha helt fel så pröva själv är alltid bäst. Julas luft/luft är med snabbkopplingar fyllda rör.
Besserwisser
· västra götaland
· 21 inlägg
En lösning som inte kostar mycket mer än mycket arbete är att utnyttja den konstant låga temperatur som finns i marken genom att gräva ned rör (tror att de flesta kör vanliga avloppsrör110) och tvinga in den kalla luften med en fläkt eller skapa självdrag. finns nog flera forum där de tar upp detta och ska bygga ett kylskåp själv på detta sätt. Känner en person som har detta i hela huset.. han är nöjd. annars är det nog till att isolera. 
Besserwisser
· västra götaland
· 21 inlägg
Opps missade att detta förslag redan fann i tråden.. jaha det finns en bakterierisk..oj då om man inte gillar det får man väl stänga igen det men kondens från luften får man nog i en AC oxå.
Besserwisser
· västra götaland
· 21 inlägg