69 788 läst ·
169 svar
70k läst
169 svar
Fruktansvärt varmt i huset
Har själv lidit av för hög värme inomhus i både lägenheter och hus jag bott i, ingen av dom har haft markiser. Tyskarna har istortsett alltid fönsterjalusier som ligger utanpå fönstren. Rätt fula och omysigt men effektivt för att stoppa bla värmeinstrålning.
När vi köpte ett renoveringsprojekt, en villa byggd 1943 i trä med puts, så bestämde jag rätt snabbt att vi skall ha in FTX-system som ventilation. Ger bra syrehalt i rummet och man kan få in den svala luften på sommarkvällarna. Givetvis även bra komplement till bergvärmen för att hålla nere uppvärmningskostnaderna på vintern.
Vi har även gjort en utbyggnad i 2 plan på södra gaveln av huset. Den gjorde vi helt i 25 cm Leca-block och 15 cm EPS med puts utanpå. Därtill ett gjutet mellanbjälklag. Med denna stora massa räknar jag med att det blir svalare på sommaren och håller värmen bättre på vintern. Sedan kör vi med fönstermarkiser samt en 6x4 meter stor terrassmarkis till våra skjutdörrar (2,4x2,5 m) på västra väggen. Markisen är inte uppe än så blir rätt varmt just nu...
När vi köpte ett renoveringsprojekt, en villa byggd 1943 i trä med puts, så bestämde jag rätt snabbt att vi skall ha in FTX-system som ventilation. Ger bra syrehalt i rummet och man kan få in den svala luften på sommarkvällarna. Givetvis även bra komplement till bergvärmen för att hålla nere uppvärmningskostnaderna på vintern.
Vi har även gjort en utbyggnad i 2 plan på södra gaveln av huset. Den gjorde vi helt i 25 cm Leca-block och 15 cm EPS med puts utanpå. Därtill ett gjutet mellanbjälklag. Med denna stora massa räknar jag med att det blir svalare på sommaren och håller värmen bättre på vintern. Sedan kör vi med fönstermarkiser samt en 6x4 meter stor terrassmarkis till våra skjutdörrar (2,4x2,5 m) på västra väggen. Markisen är inte uppe än så blir rätt varmt just nu...
Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Har sovrummet med tre fönster rätt i söder, och en annan yttervägg mot väster, så maximal uppvärmning i mitt superdåligt isolerade funkishus -38.
Det blir varmt som i ett aphus om man inte gör några åtgärder - men lösningen är enkel (som många påtalat här); så snart man klivit upp på morgonen, allra senast på f.m. så drar man ner persiennerna, stänger fönstren och drar för tunga gardiner och stänger dörren till sovrummet. Sedan är det inga problem när det är sängdags.
Ser kanske inte så roligt ut, utifrån, men det skiter jag i. Sömnen är viktigare.
Har motordriven markis vid vardagsrummet, det funkar &så bra, men det blir iaf varmare där än i sovrummet iom att det är öppen till resten av huset antar jag, samt kanske reflektioner utifrån.
Det blir varmt som i ett aphus om man inte gör några åtgärder - men lösningen är enkel (som många påtalat här); så snart man klivit upp på morgonen, allra senast på f.m. så drar man ner persiennerna, stänger fönstren och drar för tunga gardiner och stänger dörren till sovrummet. Sedan är det inga problem när det är sängdags.
Ser kanske inte så roligt ut, utifrån, men det skiter jag i. Sömnen är viktigare.
Har motordriven markis vid vardagsrummet, det funkar &så bra, men det blir iaf varmare där än i sovrummet iom att det är öppen till resten av huset antar jag, samt kanske reflektioner utifrån.
Jag har i teorin intresserat mig för denna lösning, men många menar att bakterierna i dessa nedgrävda rör kan ställa till en aning, eftersom du drar in din friska luft genom fuktiga rör i marken. Hur tacklar ni detta?Emil N skrev:Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Det är ju en fantastisk lösning, förutsatt att den friska luften är frisk!
Förvånar mig att ditt dåligt isolerade hus blir så varmt. Tegel, betong o puts isolerar ju inget alls. Jag tror visst ventilation kommer sänka den upplevda innertemperaturen. Självdrag fungerar bara om det görs korrekt - dvs gör håltagningen rätt så man maximerar den termiska effekten.
Du skall sätta in-ventiler under fönster i vardagsrum o sovrum, sen skall du ha ut-luft högt upp på väggen i kök o badrum. Sen kan du säkert maximera flödet genom att sätta en motor för ut-luften. Gör du slumpvis hål här o där i bostaden så kan det resultera i ett dåligt ventilation.
Du skall sätta in-ventiler under fönster i vardagsrum o sovrum, sen skall du ha ut-luft högt upp på väggen i kök o badrum. Sen kan du säkert maximera flödet genom att sätta en motor för ut-luften. Gör du slumpvis hål här o där i bostaden så kan det resultera i ett dåligt ventilation.
Berätta gärna mer om dessa markrör...var när och hur gör man dessa 😊
Jag har aldrig testat det, men läst en del av det, planerat det för eget hus och ångrat mig igen.kallstrom_74 skrev:
Enkelt förklarat så tar du in din friska luft utifrån, men att innan luften kommer in i huset så går den en meter eller tre nedgrävd i backen under en längre sträcka (50-100m kanske?). Så du tar in luften utifrån en bit bort från huset, sedan går den i nedgrävda rör tills den slutligen kommer in i ditt ventilationssystem.
Det är erkänt att luften blir svalare på sommaren och varmare på vintern, däremot sägs det också finnas allvarliga problem med bakterier i dessa rör. Därför ska rören läggas med fall och ha funktioner för spolning, men det råder delade meningar kring hur pålitligt detta är.
- Det är vad jag har snappat upp, men jag har nog inte hela bilden.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Vill man inte ha kärnkraft är väl en luft\luft värmepump det vettiga valet som spar massor med el på vintern när kärnkraften behövs som mest.Emil N skrev:Hur man ens kan fundera på AC är för mej obegripligt. Ingen vill ha kärnkraft men när det gäller inomhustemperaturen så glöms alla sådana tankar genast bort.
Vill man istället ha ett mer tillförlitligt, energisnålare, billigare(totalkostnad) och behagligare system så gräver man ner markrör för inluften och monterar en ventilationsfläkt. Då får man behaglig nerkyld luft på sommaren och uppvärmd luft på vintern. Jag har själv detta system i mitt Glommershus och har ett mycket behagligt innomhusklimat. Är det riktigt varmt ute ökar jag bara ett steg på fläkten. Systemet funkar nog bäst på riktigt täta hus men jag tror ändå att det kan vara lönt att installera på ett äldre hus.
Att köra en värmepump som ac drar inga gigantiska mängder el.
Jag kyler 200 kvm och förbrukar mellan 500-700 kw på en hel sommar om den inte regnar bort för då går det åt mindre.
Värt att tänka på är att om man har det obehagligt varm inne tär det på kroppen och skapar irritation som kan gå ut över ens barn och förhållande helt i onödan.
Det är INTE lyx att ha det svalt och skönt inne på sommaren för det är bra för välbefinnandet och hälsan så länge man inte kyler luften för mycket för då blir den för torr.
22-23 grader brukar vara lagom.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi hade det här problemet i vårt hus, men fann en fungerande lösning.
1. Montera solfilm på utsidan av fönsterrutorna som vetter mot söder. Vi valde den ljusaste sorten men ändå är det helt galen skillnad. Värmen kommer inte igenom. Det märks knappt att det sitter solfilm i något annat avseende. Fönstren skall dagtid vara stängda om det här skall funka.
2. Montage av utsugsfläkt på vinden. En ganska kraftig fläkt tömmer framåt kvällningen vinden på varmluft. Vi har även till denna kopplat ett utsug till det rummet som var varmast så att det går att snabbtömma även det vid behov.
1. Montera solfilm på utsidan av fönsterrutorna som vetter mot söder. Vi valde den ljusaste sorten men ändå är det helt galen skillnad. Värmen kommer inte igenom. Det märks knappt att det sitter solfilm i något annat avseende. Fönstren skall dagtid vara stängda om det här skall funka.
2. Montage av utsugsfläkt på vinden. En ganska kraftig fläkt tömmer framåt kvällningen vinden på varmluft. Vi har även till denna kopplat ett utsug till det rummet som var varmast så att det går att snabbtömma även det vid behov.
