Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni är gifta äger ni 50/50 av HELA fastigheten
Nej, nej, nej. Man äger det man äger, även om man är gift.

Om man skiljer sig eller ena dör delar man lika på vad var och en ägde innan(med dvierse undantag), men det betyder inte att man äger allt 50/50 under äktenskapet.

Bygger man ett hus med två ägare på en bit mark med en ägare, så blir huset på ofri grund. Inte bra.,
 
  • Gilla
Riemann och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, nej, nej. Man äger det man äger, även om man är gift.

Om man skiljer sig eller ena dör delar man lika på vad var och en ägde innan(med dvierse undantag), men det betyder inte att man äger allt 50/50 under äktenskapet.

Bygger man ett hus med två ägare på en bit mark med en ägare, så blir huset på ofri grund. Inte bra.,
Tack MH
 
M mackan_kal skrev:
En annan aspekt i nybygge är ju allt utanför huset som ligger på tomten. Dom arbetena/material brukar ju ligga på 100'000 och i värsta fall uppåt 1'000'000. Hur skulle det regleras om om du varit med och betalt men bara äger huset?
Tack mackan_kal, ja kneppigt som tusan. Skuldebrev it is.
 
R Ralf_11 skrev:
Hej,

Min fru äger det land vi nu ska bygga ett hus (vårt huvudsakliga boende) på. Landet är en gåva till henne från hennes föräldrar.

Som säkerhet för banklånet har vi landet (som är värt 2x husbyggnationen). Vi båda står för banklånet.

- Vad ser ni för (framtida) problem med detta?
- Vad händer om vi skiljer oss om 10 år? Om vi då säljer, hur regleras vad landet är värt (hennes) och vad huset ar värt (som jag bör ta del av såväl ökning som minskning)?
- Ngt annat vi bör tänka på?


Tack på förhand!
Vi gjorde så här! Min fru "fick" ett lantställe som förskott på arv och personlig egendom. Stället värderades avräknas hennes arvedel vid deras bortgång. Hon blev lagfaren ägare till 1/1. Sedan har hon givit 1/2 stället till mig som gåva så nu äger vi hälften var. Hade inte varit nöjd med något annat upplägg.
 
  • Gilla
Anna Frances och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ralf_11 och 1 till
  • Laddar…
K Kjllek skrev:
Vi gjorde så här! Min fru "fick" ett lantställe som förskott på arv och personlig egendom. Stället värderades avräknas hennes arvedel vid deras bortgång. Hon blev lagfaren ägare till 1/1. Sedan har hon givit 1/2 stället till mig som gåva så nu äger vi hälften var. Hade inte varit nöjd med något annat upplägg.
Oj, inte nöjd? Så om du får för dig att dra efter ett halvår för att du hittat en ny pingla du vill leva loppan med så måste hon lösa ut dig ur sitt arv? Jag skulle aldrig gått med på ett sådant upplägg

Skriver detta utan att veta ett smack om er relation så ta inte mina kommentarer personligt - det var mer en reaktion på upplägget som sådant.
 
  • Gilla
  • Arg
Heidina och 8 till
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Avgörande vid skifte efter dödsfall eller skilsmässa blir om byggnaden räknas som fastighetstillbehör eller byggnad på ofri grund. Gissningsvis inträder förstnämnda då ena parten äger både del i byggnad och mark.

Jag lämnar fältet fritt för envars tolkning med hänvisning till en ganska färsk dom i HD
[länk]
Läste som hastigast igenom, och domen behandlar bara "andelsinkongruens", dvs när fastigheten och föremålet ägs av samma personer, men med olika andelar i de olika objekten.


8.
Slutsatsen är följaktligen att om ett föremål har tillförts en fastighet av
någon annan än fastighetsägaren men föremålet sedermera kommit att ägas av
de personer som också äger fastigheten, så har fastigheten och föremålet
kommit i samme ägares hand i den mening som avses i 2 kap. 4 § första
stycket jordabalken. Detta gäller även om fastigheten och föremålet ägs med
olika andelar; föremålet har trots andelsinkongruensen blivit tillbehör till
fastigheten.
Eftersom TS inte har del i fastigheten, så verkar det inte applicerbart.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eftersom TS inte har del i fastigheten, så verkar det inte applicerbart
TS äger ingen del i fastighet, men däremot makan/maken - om jag förstått det hela rätt
 
Eftersom TS inte äger del i fastigheten, uppstår enligt min tolkning ägarinkongruens.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ovanligt att banken kräver en viss procentuell ägandefördelning, kanske missförstånd pga rookie till handläggare...
Jag har varit med om precis samma sak, och flera jag känner också. Så det är nog inte så ovanligt faktiskt.
Om man äger en byggnad, eller del av byggnad som står på annans mark så står din del på såkallad ofri grund, vilket försvårar juridiskt. Därför vill banken inte ställa upp med lån, då de faktiskt inte kan säkerställa sin del av värdet.
 
M -MH- skrev:
Eftersom TS inte äger del i fastigheten, uppstår enligt min tolkning ägarinkongruens.
... och om så skulle vara fallet räknas byggnaden som lös egendom.
 
Ja det låter ju som ett problem som lätt kan uppstå vid tex sommarhus där både barn o barnbarn bygger egna stugor på samma mark.
 
T TypRätt skrev:
Ja det låter ju som ett problem som lätt kan uppstå vid tex sommarhus där både barn o barnbarn bygger egna stugor på samma mark.
Jordabalken gäller för allt mellan redskapsskjul och kärnkraftverk
 
  • Gilla
Incoog
  • Laddar…
B billy_baver skrev:
Jordabalken gäller för allt mellan redskapsskjul och kärnkraftverk
Kärnkraftverk säljes för bortforsling, en del stavar o annat kan ingå vid snabb affär!
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
ett annat möjligt upplägg är ju att stycka av en normal villatomt där huset byggs och du köper in dig på halva och det blir solklart att halva huset med lilla tomten runt är bådas och 50 % lika ägt och resten av hennes mark runt ,hålls som hennes enkilda egendom..

Tänk också på alla pengar och arbete som läggs på tomt runt och ev värdeökning på hus över tid eller om man måste sälja tidigare av nån orsak och kanske till och med som förlust..

Men prata med en jurist och börja fundera på vad som händer i olika fall med om du dör först eller hon dör först och med arvingar osv. tråkiga frågor och olustiga men nog så viktiga om man gör lite ovanliga upplägg som att bygga hus på mark som en part äger och den andra blir där på "nåden"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.