Hur ska ni lösa det med lån då?
 
P polaris78 skrev:
Om dessutom frun inte kan få låna pengar tyder på dålig / låg inkomst och att banken kanske inte värderar marken fullt så högt som ni. vänligt menat..

Så frun vill ha kvar tomten som enskild gåva och hålla den som bara sin medans du ska vara med och bygga och betala och vara den som är kreditvärdig för att få bygga hus på marken.. Svårt läge men det känns lite som frun kommer vara den som hela tiden håller i den "långa änden" och vid en ev skilsmässa så kommer mycket av värdeökning och arbete och nedlagda pengar tillfalla henne i oproportionerlig stor del.

Såg att jag missat några inlägg där det berörde att det var svårt att stycka av då det var en mer normal villatomt. så bortse från mina tankar runt det. var nog lite trött när jag läste tråden inatt.. :)
Tack aterigen polaris78, frun har normal lon och en extremt god ekonomi (ex tomten). Banken varderar tomten som vi (extern varderare godkand av banken).

Haller med dig om mycket. Men det ar dar jag ser skuldebrevet spelar sin roll, inte sant? 50/50 for tomten genom skuldebrev (som kanske inflationsjusteras eller liknande)?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska ni lösa det med lån då?
Tack Jonatan79, hur menar du? Banken har inte antytt att det ska vara ett problem. Vi har heller inte gatt in pa detaljerna mer an sagt "frun kommer arva en tomt".
 
Trodde ni skulle låna pengar för att bygga ett hus?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trodde ni skulle låna pengar för att bygga ett hus?
Ja?
 
R Ralf_11 skrev:
Hej,

Min fru äger det land vi nu ska bygga ett hus (vårt huvudsakliga boende) på. Landet är en gåva till henne från hennes föräldrar.

Som säkerhet för banklånet har vi landet (som är värt 2x husbyggnationen). Vi båda står för banklånet.

- Vad ser ni för (framtida) problem med detta?
- Vad händer om vi skiljer oss om 10 år? Om vi då säljer, hur regleras vad landet är värt (hennes) och vad huset ar värt (som jag bör ta del av såväl ökning som minskning)?
- Ngt annat vi bör tänka på?


Tack på förhand!
Problem???? uppstår bara om ni separerar och du gör anspråk på hennes framtida arv. Verkar sniket, vårda er relation så gott ni båda kan och gläds åt varandra.
 
R Ralf_11 skrev:
Ja?
Vem ska låna pengarna? Ska ni stå båda två som låntagare?
 
B Bernt Ö97 skrev:
Problem???? uppstår bara om ni separerar och du gör anspråk på hennes framtida arv. Verkar sniket, vårda er relation så gott ni båda kan och gläds åt varandra.
Tack Bernt, ja jo saklart. Och nej, ingen ska gora ansprak pa ngns arv/tillgangar. Och ingen ska behova betala for ngn annan. Poangen i denna traden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem ska låna pengarna? Ska ni stå båda två som låntagare?
Tack Jonatan79, tanken ar sa ja da ingen av oss har mojligheten att ta lanet separat. Banken har inte sagt ngt sarskilt om tomtagandet och hur detta skulle paverka sjalva lantagandet. Jag antar, att om bada star som lantagare spelar det ingen roll om en har 5 i tillgangar och den andra har 500 utan det ar totalen, 505, banken vill ha? Men kan ha helt fel ocksa.
 
krillek krillek skrev:
Oj, inte nöjd? Så om du får för dig att dra efter ett halvår för att du hittat en ny pingla du vill leva loppan med så måste hon lösa ut dig ur sitt arv? Jag skulle aldrig gått med på ett sådant upplägg

Skriver detta utan att veta ett smack om er relation så ta inte mina kommentarer personligt - det var mer en reaktion på upplägget som sådant.
... och även lösa ut mig ur vårt hus som vi även äger gemensamt - som antagligen de flesta gör. Är även det konstigt?
 
R Ralf_11 skrev:
Tack Jonatan79, tanken ar sa ja da ingen av oss har mojligheten att ta lanet separat. Banken har inte sagt ngt sarskilt om tomtagandet och hur detta skulle paverka sjalva lantagandet. Jag antar, att om bada star som lantagare spelar det ingen roll om en har 5 i tillgangar och den andra har 500 utan det ar totalen, 505, banken vill ha? Men kan ha helt fel ocksa.
Om du blir delägare med revers så bör du ha lika stor del av lånen på banken som du äger i fastigheten.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du blir delägare med revers så bör du ha lika stor del av lånen på banken som du äger i fastigheten.
Tack Jonatan, Kanns som jag missar ngt har men ar det inte sjalvklart? Med eller utan reverse (om jag nu hade gatt med pa det) boer jag val sta for 50% av lanet (och da huset)?
 
Ja, jag tycker du lämnar en revers mot värdet av halva tomten mot 50% av ägandet i fastigheten och sedan tar ni lånet tillsammans. Enkelt och bra.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, jag tycker du lämnar en revers mot värdet av halva tomten mot 50% av ägandet i fastigheten och sedan tar ni lånet tillsammans. Enkelt och bra.
Exakt så skulle jag också föreslå att ni gör.
 
  • Gilla
Ralf_11
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är så väldigt många felaktiga svar till TS i den här tråden. Ett svar från MH var bland de bättre och mer korrekt. Så många felaktiga svar att det är omöjligt att kommentera.

Det bästa rådet är att ta kontakt med en jurist.
 
  • Gilla
Ralf_11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.