P Pjer Polanski skrev:
Jag har också gjort denna "koppartrådsmodifiering" på vår Husqvarna frys någon gång i augusti 2024.

Nu i mars 2025 så har vi ingen som helst is i botten eller trassel som innan - Så jag påstår att modifieringen troligtvis fungerar. (Ropar inte hej ännu då vi haft mest problem på sommaren)
Hej,
Frågar dig också då det verkar funka med koppartråden. Hur långt ner i dräneringshålet har du tråden?
 
2
C Carl_norr skrev:
Hej,
Frågar dig också då det verkar funka med koppartråden. Hur långt ner i dräneringshålet har du tråden?
2cm räcker gott
 
  • Gilla
Carl_norr
  • Laddar…
Fantastisk tråd, nu har jag också kunnat lösa problemet, bockar och tackar för all info och bilder...
Men man blir lite sur på Husqvarnas kundtjänst, det svar man fick från de var att frysen skulle kopplas ur i
48 timmar, inget om att problemet skulle/ kunde återkomma... Nu är det bara och vänta ngr månader.....
 
  • Gilla
Gorak och 1 till
  • Laddar…
J
Snart gått 1,5år sen jag gjorde det, och har fortfarande inte behövt frosta av frysen igen! 😊
 
  • Gilla
RogEricsson och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde det i september i år och såg i veckan att det börjar bli isbildning på botten igen.
Så blir att göra om det snart igen. Eller så köper jag en ny frys.
God jul på er 🎄!
 
C Carl_norr skrev:
Jag gjorde det i september i år och såg i veckan att det börjar bli isbildning på botten igen.
Så blir att göra om det snart igen. Eller så köper jag en ny frys.
God jul på er 🎄!
Synd att det har inte funkat för dig. Jag är så nöjd med så enkelt lösning. Har du tagit copper tråd längst ner i hålen så det är faktiskt i den lilla plast grej som styre vattnet till indunstning plats. Jag var helt överraskad om hur lätt det blev att öppna dörren efter jag fick resultatet.
 
Walesara Walesara skrev:
Synd att det har inte funkat för dig. Jag är så nöjd med så enkelt lösning. Har du tagit copper tråd längst ner i hålen så det är faktiskt i den lilla plast grej som styre vattnet till indunstning plats. Jag var helt överraskad om hur lätt det blev att öppna dörren efter jag fick resultatet.
Jag kanske får testa igen med lite längre koppartråd. Det var lättare att öppna dörren dom första veckorna. Sen började det bli som tidigare igen.
Tack för dina tips😊!
 
C Carl_norr skrev:
Jag kanske får testa igen med lite längre koppartråd. Det var lättare att öppna dörren dom första veckorna. Sen började det bli som tidigare igen.
Tack för dina tips😊!
Ja det finns två " flaps" på den. Båda öppna samma håll. vatten ut på en och luft kommer in på den andra när man öppnar dörren. Den har funkat för dig på början så förhoppningsvis d nna gången. Binder tråd på avfrostningsrör en bra bit så man fångar värmen om du har inte gjort den. Lycka till ock god Jul.
 
  • Gilla
Carl_norr
  • Laddar…
Koppar och aluminium ska man undvika att lägga ihop på grund av galvanisk korrosion som skadar aluminiumet. Aluminium är en oädlare metall som förstörs.
 
G G.L. skrev:
Koppar och aluminium ska man undvika att lägga ihop på grund av galvanisk korrosion som skadar aluminiumet. Aluminium är en oädlare metall som förstörs.
Och ändå gör alla kylskåpstillverkare detta????
högtryck ut från kompressorn till aluminium
kappilärrör av koppar in i förångare av aluminium mm.
förångaren i aluminium båda anslutnigarna till koppar osv
 
  • Gilla
Gorak
  • Laddar…
Ja är det inte underligt.....
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.