Har ett frysskåp från Electrolux som bakstycket på ständigt blir en isklump.
Ungefär 1-2 gånger om året blir det så mycket is att det inte går att stänga dörren och hela frysen måste tömmas.
Varit så sen ny, återförsäljaren säger att det beror på för kall temperatur, för mycket grejer, att vi glömt stänga dörren osv.
Vi har nu under snart 6år provat att ha olika mängd varor, olika temperaturer och varit noga med att stänga dörren.
Vad kan det bero på? Är det något fel eller är det bara en skitfrys vi köpt?
Ungefär 1-2 gånger om året blir det så mycket is att det inte går att stänga dörren och hela frysen måste tömmas.
Varit så sen ny, återförsäljaren säger att det beror på för kall temperatur, för mycket grejer, att vi glömt stänga dörren osv.
Vi har nu under snart 6år provat att ha olika mängd varor, olika temperaturer och varit noga med att stänga dörren.
Vad kan det bero på? Är det något fel eller är det bara en skitfrys vi köpt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig att en kompis med samma frys hade samma bekymmer. Hade kommit fram till att det börjar med att avrinningshålet fryser igen och löst det med en koppartråd från avfrostningselementet ner i hålet.
Gjorde samma, återstår att se om det fungerar.
Gjorde samma, återstår att se om det fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick tips om detta från en annan tråd…
Jag har ju samma symtom på min Husqvarna Frys. Jag tycker bara det är märkligt att flera här har samma eller liknande problem och konstruktionen verkar minst sagt undermålig.
När dräneringshålet mynnar rätt ut så borde det bli samma effekt som när man glömmer dörren på glänt…? Hur brukar man lösa det på andra fabrikat?
Jag ska iallafall testa koppartråden.
Jag har ju samma symtom på min Husqvarna Frys. Jag tycker bara det är märkligt att flera här har samma eller liknande problem och konstruktionen verkar minst sagt undermålig.
När dräneringshålet mynnar rätt ut så borde det bli samma effekt som när man glömmer dörren på glänt…? Hur brukar man lösa det på andra fabrikat?
Jag ska iallafall testa koppartråden.
förutom denna ungerrska konstruktion har LG och samsung samma likaP Pjer Polanski skrev:Fick tips om detta från en annan tråd…
Jag har ju samma symtom på min Husqvarna Frys. Jag tycker bara det är märkligt att flera här har samma eller liknande problem och konstruktionen verkar minst sagt undermålig.
När dräneringshålet mynnar rätt ut så borde det bli samma effekt som när man glömmer dörren på glänt…? Hur brukar man lösa det på andra fabrikat?
Jag ska iallafall testa koppartråden.
Hej såg din modifierade frys. Jag Undrade hur det har gått. Precis hörde likadant. Mvh AnthonyJ JeLö skrev:
Har gjort koppartråd också idag. Märkte du att dörren var altid svårt att öppna innan. Vattnet rinner ut på en sidan av dränerings enhet men det är också att tillåta dörren att öppna lättare. Vårt var begagnad och vi hade den svår att öppna men nu är det lätt.G Gorak skrev:
Jag har också gjort denna "koppartrådsmodifiering" på vår Husqvarna frys någon gång i augusti 2024.
Nu i mars 2025 så har vi ingen som helst is i botten eller trassel som innan - Så jag påstår att modifieringen troligtvis fungerar. (Ropar inte hej ännu då vi haft mest problem på sommaren)
Nu i mars 2025 så har vi ingen som helst is i botten eller trassel som innan - Så jag påstår att modifieringen troligtvis fungerar. (Ropar inte hej ännu då vi haft mest problem på sommaren)
Hej,Walesara skrev:
Hur långt ner i dräneringshålet går koppartråden?
Har samma fenomen och tänkte tömma frysen och genomföra operation koppartråd😊.
Hej. Tråden gick in Hella vägen när till den lilla "lock" som sitter på andra sidan av hålet. Locket har 2 stycken "flaps" en att tillåta vattnet ut och den andra jag tror är så dörren är lätt att öppna. Mitt dörr öppnar mycket enklare nu ändå. Trädet var längre en behövdes så jag bara vika runt resten på den avfrostnings rör. Det funkar hur bra som helst nu. Det var mycket is bakom plast skydd och tog ett dag att försvinna. Glöm inte att på vissa modeller det fins en fläkt som är kopplat. Lycka till.C Carl_norr skrev:

