J
Har ett frysskåp från Electrolux som bakstycket på ständigt blir en isklump.
Ungefär 1-2 gånger om året blir det så mycket is att det inte går att stänga dörren och hela frysen måste tömmas.
Varit så sen ny, återförsäljaren säger att det beror på för kall temperatur, för mycket grejer, att vi glömt stänga dörren osv.
Vi har nu under snart 6år provat att ha olika mängd varor, olika temperaturer och varit noga med att stänga dörren.

Vad kan det bero på? Är det något fel eller är det bara en skitfrys vi köpt? Informationsetikett på insidan av en Electrolux-frys med modellnummer EUE2644MFW och serienummer 84860019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isbildning på bakstycket av ett Electrolux-frysskåp, där frost har byggts upp runt kylslingorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Visade sig att en kompis med samma frys hade samma bekymmer. Hade kommit fram till att det börjar med att avrinningshålet fryser igen och löst det med en koppartråd från avfrostningselementet ner i hålet.
Gjorde samma, återstår att se om det fungerar.
Bild på ett fryselement med en koppartråd från avfrostningselementet ner i avrinningshålet för att förhindra att det fryser igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rop Pet och 2 till
  • Laddar…
P
Fick tips om detta från en annan tråd…
Jag har ju samma symtom på min Husqvarna Frys. Jag tycker bara det är märkligt att flera här har samma eller liknande problem och konstruktionen verkar minst sagt undermålig.
När dräneringshålet mynnar rätt ut så borde det bli samma effekt som när man glömmer dörren på glänt…? Hur brukar man lösa det på andra fabrikat?

Jag ska iallafall testa koppartråden.
 
  • Närbild av en Husqvarna frys med fokus på dräneringshålet och rörsystemet som samlar vatten. Aluminiumfolie syns nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pjer Polanski skrev:
Fick tips om detta från en annan tråd…
Jag har ju samma symtom på min Husqvarna Frys. Jag tycker bara det är märkligt att flera här har samma eller liknande problem och konstruktionen verkar minst sagt undermålig.
När dräneringshålet mynnar rätt ut så borde det bli samma effekt som när man glömmer dörren på glänt…? Hur brukar man lösa det på andra fabrikat?

Jag ska iallafall testa koppartråden.
förutom denna ungerrska konstruktion har LG och samsung samma lika
 
Även jag har samma problem, får ta isär skiten med jämna mellanrum.
Kommer aldrig mer att köpa Electrolux/Husqvarna/AEG som tillverkas
i samma fabrik med samma konstruktion.
 
Rop Pet Rop Pet skrev:
Även jag har samma problem, får ta isär skiten med jämna mellanrum.
Kommer aldrig mer att köpa Electrolux/Husqvarna/AEG som tillverkas
i samma fabrik med samma konstruktion.
inga problem fabrikerna är nerlagda
nu köps det från Rumänien
men bättre kvalitet-....
 
G
Jag har testat att sätta dit en koppartråd på vår frys. Hittills (sedan juli) har det funkat bra. Ingen is i botten på skåpet
 
  • Gilla
Rop Pet
  • Laddar…
Även jag satte dit en koppartråd genom dräneringshålet.
har funkat klockrent i snart 3 månader nu och ingen isbildning alls i botten.

Man kan dock tycka att så pass stora företag som Electrolux/AEG borde ha kommit på detta
själva?
 
J JeLö skrev:
Visade sig att en kompis med samma frys hade samma bekymmer. Hade kommit fram till att det börjar med att avrinningshålet fryser igen och löst det med en koppartråd från avfrostningselementet ner i hålet.
Gjorde samma, återstår att se om det fungerar.
[bild]
Hej såg din modifierade frys. Jag Undrade hur det har gått. Precis hörde likadant. Mvh Anthony
 
  • Modifierad frys med koppartråd och aluminiumfolie inuti, visas närbild av rör och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde
 
G Gorak skrev:
Jag har testat att sätta dit en koppartråd på vår frys. Hittills (sedan juli) har det funkat bra. Ingen is i botten på skåpet
Har gjort koppartråd också idag. Märkte du att dörren var altid svårt att öppna innan. Vattnet rinner ut på en sidan av dränerings enhet men det är också att tillåta dörren att öppna lättare. Vårt var begagnad och vi hade den svår att öppna men nu är det lätt.
 
J
Walesara Walesara skrev:
Hej såg din modifierade frys. Jag Undrade hur det har gått. Precis hörde likadant. Mvh Anthony
Det har än så länge gått bra! Ingen synlig isbildning. Min kompis som gjorde det innan mig har heller inte haft några problem med sin efter denna modifiering.
 
  • Gilla
Walesara
  • Laddar…
P
Jag har också gjort denna "koppartrådsmodifiering" på vår Husqvarna frys någon gång i augusti 2024.

Nu i mars 2025 så har vi ingen som helst is i botten eller trassel som innan - Så jag påstår att modifieringen troligtvis fungerar. (Ropar inte hej ännu då vi haft mest problem på sommaren)
 
  • Gilla
Walesara
  • Laddar…
Walesara Walesara skrev:
Har gjort koppartråd också idag. Märkte du att dörren var altid svårt att öppna innan. Vattnet rinner ut på en sidan av dränerings enhet men det är också att tillåta dörren att öppna lättare. Vårt var begagnad och vi hade den svår att öppna men nu är det lätt.
Hej,
Hur långt ner i dräneringshålet går koppartråden?

Har samma fenomen och tänkte tömma frysen och genomföra operation koppartråd😊.
 
C Carl_norr skrev:
Hej,
Hur långt ner i dräneringshålet går koppartråden?

Har samma fenomen och tänkte tömma frysen och genomföra operation koppartråd😊.
Hej. Tråden gick in Hella vägen när till den lilla "lock" som sitter på andra sidan av hålet. Locket har 2 stycken "flaps" en att tillåta vattnet ut och den andra jag tror är så dörren är lätt att öppna. Mitt dörr öppnar mycket enklare nu ändå. Trädet var längre en behövdes så jag bara vika runt resten på den avfrostnings rör. Det funkar hur bra som helst nu. Det var mycket is bakom plast skydd och tog ett dag att försvinna. Glöm inte att på vissa modeller det fins en fläkt som är kopplat. Lycka till.
 
  • Gilla
Carl_norr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.