Hej!

Min 1 år gamla ikea FRYSA integrerade frys har börjat brumma och vibrera nått fruktansvärt från övre delen av skåpet där jag gissar att nån form av fläkt sitter. Frysen har automatisk avfrostning men jag undrar om en manuell avfrostning kanske kan hjälpa.

Hur gör man det på ett säkert sätt med en integrerad frys? Måste jag skruva loss den och släpa ut den ur skåpet?

R rhagstrand skrev:
Hej!

Min 1 år gamla ikea FRYSA integrerade frys har börjat brumma och vibrera nått fruktansvärt från övre delen av skåpet där jag gissar att nån form av fläkt sitter. Frysen har automatisk avfrostning men jag undrar om en manuell avfrostning kanske kan hjälpa.

Hur gör man det på ett säkert sätt med en integrerad frys? Måste jag skruva loss den och släpa ut den ur skåpet?
du har ju garanti låt serviceteknikern göra detta

R rhagstrand skrev:
Hej!

Hej.
Hur gick det med att få tyst på den?
Har samma problem men med en helt ny frys från Ikea.

Jag var i kontakt med IKEA som la upp ett ärende hos en Servicetekniker. De hörde av sig via mail först och skrev något i stil med "Innan vi tar ärendet vidare vill vi att du frostar av frysen i 24 timmar då ljudrelaterade problem oftast löses av detta".

Ok, jag ringde då IKEA och frågade om jag behövde tänka på något speciellt när jag frostade av den med tanke på att den var inbyggd. Men det skulle inte vara några problem utan bara att köra på. Jag förväntades inte lossa den från skåpet och dra ut den eller något sådant.

24 timmar senare hade det väl samlats en halv deciliter vatten i botten av frysen, och efter uppstart igen var ljudet borta.

R rhagstrand skrev:
Jag var i kontakt med IKEA som la upp ett ärende hos en Servicetekniker. De hörde av sig via mail först och skrev något i stil med "Innan vi tar ärendet vidare vill vi att du frostar av frysen i 24 timmar då ljudrelaterade problem oftast löses av detta".

Ok, jag ringde då IKEA och frågade om jag behövde tänka på något speciellt när jag frostade av den med tanke på att den var inbyggd. Men det skulle inte vara några problem utan bara att köra på. Jag förväntades inte lossa den från skåpet och dra ut den eller något sådant.

24 timmar senare hade det väl samlats en halv deciliter vatten i botten av frysen, och efter uppstart igen var ljudet borta.
Tack för snabbt svar!
Min frys har bara varit igång i ca en vecka så konstigt om det skulle vara pga frost.
Jag får kontakta Ikea hur som helst.
Skönt för dig att du fick tyst på oljudet.
Jag håller på att bli sjukt irriterad på min frys vid detta laget....

Efter en vecka bör det inte blivit så mycket frost att det börja skramla om inte dörren har varit på glänt eller stoppat in mycket varma varor och inte har varit förslutna ordentligt i fryspåsar.

men jag gissar att Service-teknikern kommer att säga samma sak till dig att stäng av skåpet och låta den stå med öppen dörr i minst 24 timmar innan de går vidare med ärendet... så börja med det och det är tyst efteråt så var det ändå något med is/frost som gav problemet.

M MarkMin skrev:
Tack för snabbt svar!
Min frys har bara varit igång i ca en vecka så konstigt om det skulle vara pga frost.
Jag får kontakta Ikea hur som helst.
Skönt för dig att du fick tyst på oljudet.
Jag håller på att bli sjukt irriterad på min frys vid detta laget....
När du har en integrerad produkt är det alldeles för lätt att göra fel i installationen
dvs inner dörren tätar inte för att skåpet sitter fel eller snickeriluckan är fel monterad
detta syns ju inte när snickeriluckan sitter på
1vecka är fullt tillräckligt för att ett nytt skåp skall fullständigt frostat igen när inte dörren är helt stängd

returen returen skrev:
När du har en integrerad produkt är det alldeles för lätt att göra fel i installationen
dvs inner dörren tätar inte för att skåpet sitter fel eller snickeriluckan är fel monterad
detta syns ju inte när snickeriluckan sitter på
1vecka är fullt tillräckligt för att ett nytt skåp skall fullständigt frostat igen när inte dörren är helt stängd
Jag fattar.
Men jag skrev nog fel, det är kanske inte en integrerad frys. Den är på plats som inuti ett skåp men har ingen skåplucka utan bara en frysdörr.

M MarkMin skrev:
Jag fattar.
Men jag skrev nog fel, det är kanske inte en integrerad frys. Den är på plats som inuti ett skåp men har ingen skåplucka utan bara en frysdörr.
AHA
då får du kolla runt om dörren att den sluter tätt
tillverkningen i dag är tyvärr inte bättre än att det förekommer olika ljud i olika styrka
ibland ränker man inte på dem och ibland...

• Gilla
MarkMin
  • Laddar…
returen returen skrev:
AHA
då får du kolla runt om dörren att den sluter tätt
tillverkningen i dag är tyvärr inte bättre än att det förekommer olika ljud i olika styrka
ibland ränker man inte på dem och ibland...
Ja, jag är extremt känslig för ljud dessutom

M MarkMin skrev:
Ja, jag är extremt känslig för ljud dessutom
Ja det gör ju inte saken bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.