Abris52 Abris52 skrev:
Jag mäter i hela huset
Menar i vilket rum tänker du sätta in en fläkt?

Jag tänker sätta en central fläkt i det största utrymmet,kök,brum,hall alla tre är allt i ett inga mellan väggar

Frånluft i kök,v-rum,hall? Helt fel, du ska tilluft i v-rum och sovrum, frånluft badrum/wc , tvättstuga och ev. hallen om det behövs.

coconut
Abris52 Abris52 skrev:
Huset är nytt

Om huset är nytt, hur är ventilation projekterad för att uppnå kraven i BBR om luftombyte? Vad säger din OVK och energiberäkning om ventilationen?

Förutsatt att det är byggt i Sverige som permanentboende.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Det sitter ventiler vid fönster i alla rum även i det stora utrymmet där dessa rum är egentligen allt i ett.
Vi har en takhöjd på 3,9 meter till nock inomhus.
Som jag ser det så har vi ett övertryck inomhus och det gör att frosten finns vid ventilerna

Abris52 Abris52 skrev:
Det sitter ventiler vid fönster i alla rum även i det stora utrymmet där dessa rum är egentligen allt i ett.
Som jag ser det så har vi ett övertryck inomhus och det gör att frosten finns vid ventilerna
Det besvarar inte frågan om ventilationen. Det ska finnas på nybyggda hus.
Att bara ventilera det rakt ut känns i det här fallet inte särskilt smart, kanske bättre att förena med en frånluftsvärmepump?

Abris52 Abris52 skrev:
Om det sitter ventiler vid fönstren och dessa ventiler sitter högre upp så är det inte konstigt att det blir frånluftsventiler. Den varma luften stiger och skapar övertryck upp mot taket. Ju längre ner mot golvet desto större undertryck. Dvs luft tas in nere vid fönsterventilerna och ventileras ut genom de högre belägna ventilerna.

En frånluftsfläkt med utsug högt upp bör minska/eliminera problemet. Det blir dock mer värme åt kråkorna...

• Gilla
Abris52
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.