20 408 läst ·
50 svar
20k läst
50 svar
Fröling automatisk tändning?
Fjodor skrev:
Vilken panna och hur stor tank ska du ha?
När är det tänkt att du ska fylla ved utan att tända, på morgonen innan jobbet?
Lägger du lite extra pengar på en tank kan du tända vilken panna som helst även på morgonen.
Tycker det är coolt som tusan med "eltändning" men ser inte riktigt användningen rent
praktiskt, man måste ju ändå springa dit en gång för att fylla ved sen tänder den själv.
Men när man ändå fyller ved kan man väl lika gärna tända också.
Eller?
Tända värmeljus brukar ju de vara flitiga med så varför inte pannan? Lägger man i startbrasan klart äre väl bara att tända på? 
Ska det skötas per automatik är det nog bättre att satsa på flis där finns ju "full auto" nästan som standard. Man kan då även minska ner på acc.volymen och kan på så sätt motivera en (ev) dyrare panna.
Ska det skötas per automatik är det nog bättre att satsa på flis där finns ju "full auto" nästan som standard. Man kan då även minska ner på acc.volymen och kan på så sätt motivera en (ev) dyrare panna.
_ap_ skrev:Vilken panna och hur stor tank ska du ha?
När är det tänkt att du ska fylla ved utan att tända, på morgonen innan jobbet?
Lägger du lite extra pengar på en tank kan du tända vilken panna som helst även på morgonen.
Tycker det är coolt som tusan med "eltändning" men ser inte riktigt användningen rent
praktiskt, man måste ju ändå springa dit en gång för att fylla ved sen tänder den själv.
Men när man ändå fyller ved kan man väl lika gärna tända också.
Eller?
Funderar på en Fröling S4 och en 5kbm tank. 12m kulvert in till huset och ev. en mindre tekniktank i huset!
Fördelen som jag ser med autotändning är att man kan fylla pannan även då det är mycket värme kvar i tankarna och sen tänder pannan när det är dags. Det ger ännu mer oberoende än att bara ha stor tank då man kan göra ilägget när man vill, bara eldstaden i pannan är kall så att det inte tänder!
F
v-g skrev:Tända värmeljus brukar ju de vara flitiga med så varför inte pannan? Lägger man i startbrasan klart äre väl bara att tända på?
Visst har du rätt!
MEN det är inte pannans merkostnad som hindrar mig utan kostnaden för att köpa flistugg, byta till större traktor (min är för liten för flistugg) bygga flisförråd samt flisficka med matning till pannan!
Detta blir långt mycket dyrare o det är därför jag är lite skeptisk!
Är det någon som har en bra budget för fliseldning som inkluderar priset för hela värmeanläggningen (panna, matning, flisficka, acktank) och flistugg så får ni gärna skriva en rad!
Går de saker jag nämnt att lösa till en vettig peng så skriver jag under på att flis är vettigast!
F
Man kan ju leja in flisning per timma annars. Det lär nog vara mycket billigare än att köpa utrustningen. Allt som man använder ofta ska man äga, annat kan man hyra/leja... Jag har väldigt svårt att tänka mig att skogsägare betalar flisning med skattade pengar dessutom...Fjodor skrev:
vad är det för monstereffekter som krävs för att flisa dom volymerna du behöver? även om du har endast 30 hästar så kör du nog större volym i timmen än dom flesta vedkombisarna. jag tycker ved funkar vid myseldning i kaminer o sådant, inte för att värma stora fastigheter.
Nä det är inga monstereffekter men om jag ska kunna flisa något grövre än 4-5cm så behövs det lite kräm om det ska vara lönt tidsmässigt!dcdc skrev:
Man brukar ju behöva från 50-60 hästar för att driva en någorlunda stor flistugg!
Även om jag kör på min "svaga" traktor så får jag inte ihop budgeten med flisförråd, flistugg osv.
Kom gärna med ett förslag på budget för helt ny uppvärmning som bygger på fliseldning (Element och rör i huset finns men resten blir ju nytt)!!
F
ok jag förstår har ingen erfarenhet av flis men du har säkert rätt. det blir ju dyrare med flis helt klart typ 70 000 men då slipper du ju bry dig nå mer om uppvärmningen. du fyller flis o tömmer aska. =) och hur mycket är inte det värt? sen är det ju klart midre hantering med flis mot för ved. iallfall om man har traditionell kap sen klyv sen torkstapel sen lagerstapling sen stapling vid pannan. ett jäkla lyftande. man säger ju inte för inte att veden värmer flera gånger. =) ved har en grej som är bra o det är att det inte möglar lika lätt som flisen verkar kunna göra, men om man bara kör o hämtar o fyller med traktor så får det mögla hur mycket det vill man får väl inte ev fliseldarlunga av att sitta i traktorn.
Traktorn måste ju oftast ändå till om man inte älskar att konka ved på en skottkärra. Normalt så har de flesta inte plats för uppemot 30 kubik ved INNE.
Jag har det nog om jag fyller mitt förråd men då är det från golv till tak också och tyvärr ligger då fönstrena(=inkast) i inre delen
Flisen kan man ju iofs tugga efter behov, bara låta det ligga på stock tills det ska till att användas och så blåser man det rätt in. Givetvis kan man räkna med att det är -20 när det ska till att tuggas
Lösningarna är många men med flis har man faktist flera eftersom det enklare kan fraktas med tex skruv eller liknande. Själv önskar man en total ombyggnad av kåken så man kan köra med pallgafflar rätt in i källaren precis invid pannrummet, lär ju hända detta årtionde också
Jag har det nog om jag fyller mitt förråd men då är det från golv till tak också och tyvärr ligger då fönstrena(=inkast) i inre delen
Flisen kan man ju iofs tugga efter behov, bara låta det ligga på stock tills det ska till att användas och så blåser man det rätt in. Givetvis kan man räkna med att det är -20 när det ska till att tuggas
Lösningarna är många men med flis har man faktist flera eftersom det enklare kan fraktas med tex skruv eller liknande. Själv önskar man en total ombyggnad av kåken så man kan köra med pallgafflar rätt in i källaren precis invid pannrummet, lär ju hända detta årtionde också
Vi funderade också på olika automatiska vedpannor, stora acc tankar osv men det slutade i att vi har valt en flis anläggning istället. Ska värma 2 hus och en maskinhall. Men som sagt det är väl inte flispannan med matning som är det dyra utan allt annat, kulvert, växlar i husen, pannrum osv..
Vad va de dom sa för pris på Nolia, Minns jag inte helt fel så va det 600000:- för komplett anläggning (kontainer med pannrum o Förråd)
Nu va de iof för 100 kW men de va inte så mycket mindre för 30 kW anläggningen, En kompis backade då ur direkt iaf..
Nu va de iof för 100 kW men de va inte så mycket mindre för 30 kW anläggningen, En kompis backade då ur direkt iaf..
Vad jag kan se i dina önskemål att värma flera stora fastigheter så bör du försöka att motivera en flisanläggning.Jag värmer 2 fastigheter om totalt ca 330m2 med en fröling turbomatic som jag installerade i september.Eldade tidigare dessa med ved och skulle aldrig komma på tanken att göra detta igen.Om du mot förmodan ändå skulle välja ved så har jag hjälpt min granne att installera en fröling s3 och han är mycket nöjd.Men han värmer ett hus på ca 175m2.Som sagt det är viktigt att vända och vrida. Mvh Stefan
Var ett tag sedan jag läste tråden.....
Har sedan sist köpt en fröling turbomatic 48kw flispanna!
Den står på sin plats och förhoppningsvis är allt så klart så att det kan bli tändning
i slutet av nästa vecka!
F
Har sedan sist köpt en fröling turbomatic 48kw flispanna!
Den står på sin plats och förhoppningsvis är allt så klart så att det kan bli tändning
i slutet av nästa vecka!
F
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Grattis fjodord^_^b
som sakt, vi vil se bilder, vi vil veta priser, vi vil veta ALT
som sakt, vi vil se bilder, vi vil veta priser, vi vil veta ALT