Håller på att ta fram en automatik tändmodul till en vedpanna.
Läser sista året på Maskin och har tänkt ta fram en fungerande prototyp som examensarbete.
Någon som har kunskap i området och kanske har gjort något liknande tidigare? Tyska Kynsel har en panna som säljs komplett med automatisk tändning, någon som provat den och vet lite med ingående hur den fungerar. Vill helst till skilnad från kylsel kunna tända helt utan tillfört tändmaterial så som stickor och papper.
Vad tror ni någon som har någon ide?
Tack på förhand / Johannes
Läser sista året på Maskin och har tänkt ta fram en fungerande prototyp som examensarbete.
Någon som har kunskap i området och kanske har gjort något liknande tidigare? Tyska Kynsel har en panna som säljs komplett med automatisk tändning, någon som provat den och vet lite med ingående hur den fungerar. Vill helst till skilnad från kylsel kunna tända helt utan tillfört tändmaterial så som stickor och papper.
Vad tror ni någon som har någon ide?
Tack på förhand / Johannes
Första tanken är varmluft. Tänk varmluftpistol.
Fördelen är att du inte behöver något som går in i vedrummet och kan skadas när du kastar in ved.
Nackdelen är att man kan få en situation där man släpper in "hetluften" som ska tända rakt i ändträ, eller kanske råkar det slumpa sig så att det inte finns någon ved just där...
Men behöver troligen ganska så hög effekt (4kW?) för att få säker tändning i alla lägen.
Ved kan ju som bekant variera en hel del, och att hitta en enkel, billig och driftsäker lösning på automattändning är kanske inte så lätt.
Om du däremot kan acceptera en lösning där du placerar lite papper eller stickor i "ett fördefinierat hörn" så vet du ju exakt var du ska släppa in varmluften.
Men då kan man ju å andra sidan kanske lika gärna tända med tändsticka...
men å andra sidan har jag ju ingen panna än, och min erfarenheten av tändning är begränsad till braskamin...
Dock kan jag i min egen (kommande) installation se en fördel med automattändning.
Scenario:
Om jag laddar tankarna fulla och fyller på fullt med ved i pannan utan att tända så klarar jag mig (kanske) 4-6 dagar utan att besöka pannrummet, om automattändningen tar hand om tändningen när tankarna börjar bli tomma efter ett par dagar.
Skulle passa bra, då jag reser en del, och resten av familjen är måttligt intresserad av att lägga tid och kraft på hur huset värms upp. Men varmt vill dom ha...
/B
Fördelen är att du inte behöver något som går in i vedrummet och kan skadas när du kastar in ved.
Nackdelen är att man kan få en situation där man släpper in "hetluften" som ska tända rakt i ändträ, eller kanske råkar det slumpa sig så att det inte finns någon ved just där...
Men behöver troligen ganska så hög effekt (4kW?) för att få säker tändning i alla lägen.
Ved kan ju som bekant variera en hel del, och att hitta en enkel, billig och driftsäker lösning på automattändning är kanske inte så lätt.
Om du däremot kan acceptera en lösning där du placerar lite papper eller stickor i "ett fördefinierat hörn" så vet du ju exakt var du ska släppa in varmluften.
Men då kan man ju å andra sidan kanske lika gärna tända med tändsticka...
men å andra sidan har jag ju ingen panna än, och min erfarenheten av tändning är begränsad till braskamin...
Dock kan jag i min egen (kommande) installation se en fördel med automattändning.
Scenario:
Om jag laddar tankarna fulla och fyller på fullt med ved i pannan utan att tända så klarar jag mig (kanske) 4-6 dagar utan att besöka pannrummet, om automattändningen tar hand om tändningen när tankarna börjar bli tomma efter ett par dagar.
Skulle passa bra, då jag reser en del, och resten av familjen är måttligt intresserad av att lägga tid och kraft på hur huset värms upp. Men varmt vill dom ha...
/B
Fröling har också automattändning som tillval till sin S4. Tänder veden från sidan, mitt på nedersta varvet, mot Kunzel som tänder från änden, i ändträ som Bikebob säger.
Åtminståne Kunzels tändare (ett el-motstånd) kan programmeras att starta en viss tid eller när ack-tank tempen understiger ett inställt värde, men kräver som du nämner tände.
mbos
Åtminståne Kunzels tändare (ett el-motstånd) kan programmeras att starta en viss tid eller när ack-tank tempen understiger ett inställt värde, men kräver som du nämner tände.
mbos
Tror också på elslinga, färre komponenter, lättare att styra, enklare konstuktionslösning och du behöver inte bära hem en gasflaska och ställa i källaren.
Tack för svaren, ursäkta lite dålig uppföljning från min sida. Vi håller just nu på att bygga och testa en prototyp. Elspiral med ett hölje runt och en tryckande fläckt. Vi har provat några olika elslingor men kommit fram till att vi behöver en med betydligt högre effekt för att kunna antända veden utan tände.
Bikerbob: Tack för ett utförligt svar med exempel på nyttan och praktisk användning. Uppskattas!
Mbos: Jag har letat runt lite efter pannan du angav, har dock inte hittat någon bild, har du tillgång till bild och information? Intressatn att koppla tändningen till termostat på tankarna. De var helt kart en aspekt vi inte har tänkt på, liknade system som finns till pelletsbrännare.
Holmertz: Vi har funderat en del på alternativ till el. Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur du menar. Vad är en P6a?
En liten fråga: Hur mycket får en tändning kosta för att det ska vara värt att inte tända för hand? Smärtgränsen för effekten kanske ligger runt 1000 W eller hur tänker ni?
Bikerbob: Tack för ett utförligt svar med exempel på nyttan och praktisk användning. Uppskattas!
Mbos: Jag har letat runt lite efter pannan du angav, har dock inte hittat någon bild, har du tillgång till bild och information? Intressatn att koppla tändningen till termostat på tankarna. De var helt kart en aspekt vi inte har tänkt på, liknade system som finns till pelletsbrännare.
Holmertz: Vi har funderat en del på alternativ till el. Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur du menar. Vad är en P6a?
En liten fråga: Hur mycket får en tändning kosta för att det ska vara värt att inte tända för hand? Smärtgränsen för effekten kanske ligger runt 1000 W eller hur tänker ni?
En eltändare klarar knappt av att tända under kontrollerade former på en liten punkt i en pelletsbrännare. Eltändaren är och förblir pelletsbrännarens svagaste punkt. Eltändare till ved tycker jag man kan glömma. De kraftigaste tändarna som är byggda som en varmluftspistol kommer att bli fulla med skräp från veden och glödtråden blir lätt skadad till en kostnad på en 2000 kronor för kunden.johaneslarsson skrev:
Gasol (propan) fungerar. Går att använda modifierade standarddelar. En gasolflaska (P6 eller annan modell) stående utanför pannrummet, en slang med slangbrottsventil leder in till pannrummet. Sista biten vid pannan får dras en gasledning av metall. Brännare med piezoelektrisk tändning som automatiskt tänder lågan och en ventil som gasen sätts på med.
Så här ser eltändaren ut till min flispanna, 1400W är den på.
Finns inga delar som kan skräpas ner utan allt sker på utsidan och den heta luften leds in
genom ett 10-15mm värmebeständigt rostfrittrör.
En bekant har efter 18000 drift timmar bytt elspiralen, ungefär 4500 starter.
Finns inga delar som kan skräpas ner utan allt sker på utsidan och den heta luften leds in
genom ett 10-15mm värmebeständigt rostfrittrör.
En bekant har efter 18000 drift timmar bytt elspiralen, ungefär 4500 starter.
Tack för svaren!
_ap_: Intressant, har några frågor
Vad är det för tillverkare på flispannan?
Hur länge behöver du blåsa varmluft innan du kan vara säker på att flinsen brinner av sig själv?
Är det rostfria röret koniskt i mynningen liknade pelletständare?
Vet du ungefärlig diameter i mynningen?
Hur långt från munningen ligger flisen när den antänds?
_ap_: Intressant, har några frågor
Vad är det för tillverkare på flispannan?
Hur länge behöver du blåsa varmluft innan du kan vara säker på att flinsen brinner av sig själv?
Är det rostfria röret koniskt i mynningen liknade pelletständare?
Vet du ungefärlig diameter i mynningen?
Hur långt från munningen ligger flisen när den antänds?
Pannan är en Fröling.
Blåser typ 1,5-3min, sen märker den på syre värdet att det finns eld.
Brännaren är grövre ut och så konar den ner till ett rör som har samma diameter
hela vägen typ 10-15mm.
Flisen ligger nog rätt nära, har aldrig riktigt sett det.
Skulle uppskatta det till 40-80mm.
Kolla på sida 5 i denna länk där finns en bild på Fröling ved tändare.
http://www.bio-aktiv.com/mediaCache/Prospekt_S4_Turbo_228777.pdf
Blåser typ 1,5-3min, sen märker den på syre värdet att det finns eld.
Brännaren är grövre ut och så konar den ner till ett rör som har samma diameter
hela vägen typ 10-15mm.
Flisen ligger nog rätt nära, har aldrig riktigt sett det.
Skulle uppskatta det till 40-80mm.
Kolla på sida 5 i denna länk där finns en bild på Fröling ved tändare.
http://www.bio-aktiv.com/mediaCache/Prospekt_S4_Turbo_228777.pdf
Redigerat:
En några år gammal oljebrännare som tändare torde nog vara både enklast billigast och säkrast.
Varför krångla till det hela med el. Blir dyrt hur man än vänder på det.
DIY jobb är ju både kul och lönande.
De flesta vedeldare eldar för att det är lönsamt. Någon skrytpotential för frölingpannor osv. när det gäller vedeldning finns knappast här som det gör på kontinenten.
På kontinenten placerar man vedtravarna synligt "här är en snubbe med stålar". Här gömmer man undan vedtravarna.
Varför krångla till det hela med el. Blir dyrt hur man än vänder på det.
DIY jobb är ju både kul och lönande.
De flesta vedeldare eldar för att det är lönsamt. Någon skrytpotential för frölingpannor osv. när det gäller vedeldning finns knappast här som det gör på kontinenten.
På kontinenten placerar man vedtravarna synligt "här är en snubbe med stålar". Här gömmer man undan vedtravarna.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Om ni håller på att exjobba så varför inte kolla in kemispåret? Det finns ju massor med skojiga saker som självantänder under olika omständigheter, alkalimetaller, glycerol blandat med kaliumpermanganat, vit fosfor etc. även om just dessa ämnen kan vara lite jobbiga... Exjobbar ni så kanske ni inte bara skall tänka på den tekniska lösningen utan också på den kommersiella aspekten, eller? Jag menar, om ni hittar någon bra blandning som ni kan sälja i två olika flaskor som blandas ihop/sprutas in över veden och självantänder efter ett tag så har ni också fixat en marknad för flaskorna och skapat ett kundberoende. På det kan man sen bygga en enkel affärsmodell, typ abonnemang eller så. Bara en tanke...