18 916 läst ·
55 svar
19k läst
55 svar
Friskluftsventiler
Steg 1 bör ju vara att sätta in tilluftsventiler i sovrummen.P PSara skrev:
Steg 2 är att låta badrumsfläkten alternativt köksfläkten jobba på lågvarv för att förbättra ventilationen.
Då du beskriver två plan i huset, så tror jag det måste till fläktar på båda plan. Vanliga badrumsfläktar har en begränsad kapacitet till hur långt de kan trycka ut luften. Räcker det inte är andra förslag kanalfläkt eller takfläkt. Håll också koll på så att dina frånluftskanaler är tillräckligt isolerade, för att inte ge kondensproblem vintertid.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Det finns mycket bra information om ventilation och bomiljö på SP:s hemsida.
http://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp
http://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp
Hej,
Jag har ingen aning om hur dessa små värmeväxlarsystem (s.k. mini-FTX) fungerar, men kanske de kan vara ett sätt att undvika kallras i sovrum? Kanske någon har erfarenhet av detta? Tog två länkar för att inte favorisera någon firma:
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7166-hru-wall-150-60.html
https://www.soliduct.se/vento-expert-a50-1-w/p-3279.htm
Jag har ingen aning om hur dessa små värmeväxlarsystem (s.k. mini-FTX) fungerar, men kanske de kan vara ett sätt att undvika kallras i sovrum? Kanske någon har erfarenhet av detta? Tog två länkar för att inte favorisera någon firma:
https://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/7166-hru-wall-150-60.html
https://www.soliduct.se/vento-expert-a50-1-w/p-3279.htm
Nä det är ingen förutsättning att det finns en varm skorsten för självdrag.GoForIt skrev:
Självdrag funkar utan varm skorsten.
Tänk alla tusentals lgh som inte har skorsten och som har fungerande självdrag.
Termiska stigkrafter gör självdrag. Alltså skillnaden mellan ute och inne.
Där är jag inte helt enig med dig.T Tjoa skrev:
Betänk snarare alla bostäder som påstås ha "självdrag" men i själva verket inte har någon vettig ventilation alls..
Tack! Menar du tilluft eller frånluft på båda plan? Som det ser ut nu har vi frånluft på övre plan via köksfläkt och badrumsfläkt, på nedre plan två frånluftsventiler i källardel samt en frånluft i badrum. Hur märker jag kondensproblem vintertid utöver fukt på fönster och speglar? Jag hoppas att det inte blir övertryck i bostaden när vi sätter in tilluft, 3 ventiler på övervåning och 2 nedre (sovrum och vardagsrum). Kalla drag och vindar känns sådär!GoForIt skrev:
Steg 1 bör ju vara att sätta in tilluftsventiler i sovrummen.
Steg 2 är att låta badrumsfläkten alternativt köksfläkten jobba på lågvarv för att förbättra ventilationen.
Då du beskriver två plan i huset, så tror jag det måste till fläktar på båda plan. Vanliga badrumsfläktar har en begränsad kapacitet till hur långt de kan trycka ut luften. Räcker det inte är andra förslag kanalfläkt eller takfläkt. Håll också koll på så att dina frånluftskanaler är tillräckligt isolerade, för att inte ge kondensproblem vintertid.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Intressant! Hoppas någon med erfarenhet kan svaraB Beida skrev:
Tack! Klistrar in:S sinuslinus skrev:
...Har man självdragsventilation och placerar tilluftsdonen över fönster, finns annars en uppenbar risk att donet tidvis fungerar som frånluftsdon och därigenom släpper ut en massa övertempererad luft, vilket i sin tur leder till en förhöjd energianvändning (till ingen nytta). Sämsta fallet är då uteluftsdon i självdragsventilerade byggnader är placerade på övre våningsplan eller i lä när det blåser. Vid självdragsventilation bör därför uteluftsdonen inte placeras ovan fönster och radiator.
Är det bättre med spaltventiler som tilluft på övre plan då kanske för att undvika att det fungerar som frånluft? Tilluft hade jag önskat på båda plan såklart, någon tanke om hur det ska lösas för att undvika motsatt effekt?
Både tilluft och frånluft. Alla hus (med undantag då för serieproducerade i samma läge..) har ju olika förutsättningar. Detta gäller i synnerhet om man har flera våningar. Frånluft i källardelen? Tvättstuga?P PSara skrev:Tack! Menar du tilluft eller frånluft på båda plan? Som det ser ut nu har vi frånluft på övre plan via köksfläkt och badrumsfläkt, på nedre plan två frånluftsventiler i källardel samt en frånluft i badrum. Hur märker jag kondensproblem vintertid utöver fukt på fönster och speglar? Jag hoppas att det inte blir övertryck i bostaden när vi sätter in tilluft, 3 ventiler på övervåning och 2 nedre (sovrum och vardagsrum). Kalla drag och vindar känns sådär!
Med risk för kondensproblem tänkte jag på så att ventilationsrören som fläktarna är anslutna till har tillräcklig isolering, så att inte den fuktiga luften som sugs ut kondenserar på insidan och skapar fuktproblem. Det råkade vi ut för. För långa och för dåligt isolerade rör.
Tilluftsventilerna ska naturligtvis vara justerbara.
Ursäkta om jag var otydlig, jag tänkte om du tror att vi behöver fler frånluftsdon än vad vi har i nuläget. Frånluft trodde jag var tillräcklig på båda plan men att vi behöver fjutt på luften genom tilluftGoForIt skrev:
Både tilluft och frånluft. Alla hus (med undantag då för serieproducerade i samma läge..) har ju olika förutsättningar. Detta gäller i synnerhet om man har flera våningar. Frånluft i källardelen? Tvättstuga?
Med risk för kondensproblem tänkte jag på så att ventilationsrören som fläktarna är anslutna till har tillräcklig isolering, så att inte den fuktiga luften som sugs ut kondenserar på insidan och skapar fuktproblem. Det råkade vi ut för. För långa och för dåligt isolerade rör.
Tilluftsventilerna ska naturligtvis vara justerbara.
Omöjligt att svara på, på distans. Frånluften fungerar ju inte som tänkt om det inte finns motsvarande tilluft.P PSara skrev:Ursäkta om jag var otydlig, jag tänkte om du tror att vi behöver fler frånluftsdon än vad vi har i nuläget. Frånluft trodde jag var tillräcklig på båda plan men att vi behöver fjutt på luften genom tilluftTvättstuga ja precis! Ventilationsrören är ju gömda i väggar mm så enda sättet är att ta ut en ventilationsfirma för att ta reda på det gissar jag? Går det att märka dessa fuktproblem på annat sätt än det uppenbara - ev lukt? Supertacksam för dina svar GoForIt!
Har du testat ventilerna i tvättstugan? Är det tilluft där det egentligen är tänkt att det ska vara frånluft?
Vad är huset konstruerat för från början? Fanns det panna? Har ni t.ex. braskamin?
Vi upptäckte fuktproblemen i våra ventilationsrör den första gången genom fuktfläck i badrumstaket och blöt isolering på vinden. Andra svängen så droppade det vatten ner från fläkten. Därefter byggde jag om hela lösningen till en kanalfläkt på vinden ansluten till en egen huv direkt på yttertaket. Därefter har det fungerat.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Nej, tvärtom. Det är precis det som det avråds ifrån i din citering.P PSara skrev:Tack! Klistrar in:
...Har man självdragsventilation och placerar tilluftsdonen över fönster, finns annars en uppenbar risk att donet tidvis fungerar som frånluftsdon och därigenom släpper ut en massa övertempererad luft, vilket i sin tur leder till en förhöjd energianvändning (till ingen nytta). Sämsta fallet är då uteluftsdon i självdragsventilerade byggnader är placerade på övre våningsplan eller i lä när det blåser. Vid självdragsventilation bör därför uteluftsdonen inte placeras ovan fönster och radiator.
Är det bättre med spaltventiler som tilluft på övre plan då kanske för att undvika att det fungerar som frånluft? Tilluft hade jag önskat på båda plan såklart, någon tanke om hur det ska lösas för att undvika motsatt effekt?![]()
Ett alternativ är radiatordon men du använder inte dina radiatorer?
https://www.leifarvidsson.se/ventiler/radiatordon/easy-vent-rot
Frånluftsventilation är vad vi har i vårt hus från 70-talet. Det sitter en fläkt i en kåpa på taket. Fläkten är aldrig stilla utan den roterar med ett visst basvarvtal som kan ökas från en knapp på köksfläktskåpan.
Alla våtutrymmen och köket har ventiler som går till ett rör som matar takfläkten, dvs takfläkten suger ut luft från huset genom de ventilerna.
Konstruktören av huset hade inte tänkt på hur den utsugna luften skulle ersättas så besiktningsmannen som gick igenom huset när vi övertog det rådde oss att skära av en bit av gummilisten i överkant av varje öppningsbart fönster, c:a 1-1.5 dm långt.
Fläkten på taket åstadkommer undertryck i huset och det gör att uteluften tar sig in där det är minst motstånd, dvs i vårt fall i överkant av fönstren.
Detta har fungerat för oss, men det krävs att de ventiler jag nämnt ovan kollas regelbundet så att de inte sätts igen av damm, det måste då städas bort. Annars blir det stillastående luft i huset och fukt.
Grannen gjorde inget åt ventilerna förrän jag undrade varför de hade kondens på insidan av sina fönster och visade hur man rengjorde ventilerna. Efter att de fixat dem försvann fukten.
Så i ditt fall så behövs det en fläkt som sitter nånstans och drar ut lämplig mängd luft.
Den ersätts av uteluft genom öppningar på lämpliga ställen i huset.
Men man skall absolut inte ha fläktar som trycker in uteluft i huset! Huset skall ha undertryck genom att man suger ut luften, då ersätts den med uteluft via de springor som alltid finns eller också kontrollerat genom de ventildon man kan sätta upp.
Alla våtutrymmen och köket har ventiler som går till ett rör som matar takfläkten, dvs takfläkten suger ut luft från huset genom de ventilerna.
Konstruktören av huset hade inte tänkt på hur den utsugna luften skulle ersättas så besiktningsmannen som gick igenom huset när vi övertog det rådde oss att skära av en bit av gummilisten i överkant av varje öppningsbart fönster, c:a 1-1.5 dm långt.
Fläkten på taket åstadkommer undertryck i huset och det gör att uteluften tar sig in där det är minst motstånd, dvs i vårt fall i överkant av fönstren.
Detta har fungerat för oss, men det krävs att de ventiler jag nämnt ovan kollas regelbundet så att de inte sätts igen av damm, det måste då städas bort. Annars blir det stillastående luft i huset och fukt.
Grannen gjorde inget åt ventilerna förrän jag undrade varför de hade kondens på insidan av sina fönster och visade hur man rengjorde ventilerna. Efter att de fixat dem försvann fukten.
Så i ditt fall så behövs det en fläkt som sitter nånstans och drar ut lämplig mängd luft.
Den ersätts av uteluft genom öppningar på lämpliga ställen i huset.
Men man skall absolut inte ha fläktar som trycker in uteluft i huset! Huset skall ha undertryck genom att man suger ut luften, då ersätts den med uteluft via de springor som alltid finns eller också kontrollerat genom de ventildon man kan sätta upp.