B Bo Berglund skrev:
Frånluftsventilation är vad vi har i vårt hus från 70-talet. Det sitter en fläkt i en kåpa på taket. Fläkten är aldrig stilla utan den roterar med ett visst basvarvtal som kan ökas från en knapp på köksfläktskåpan.
Alla våtutrymmen och köket har ventiler som går till ett rör som matar takfläkten, dvs takfläkten suger ut luft från huset genom de ventilerna.
Konstruktören av huset hade inte tänkt på hur den utsugna luften skulle ersättas så besiktningsmannen som gick igenom huset när vi övertog det rådde oss att skära av en bit av gummilisten i överkant av varje öppningsbart fönster, c:a 1-1.5 dm långt.
Fläkten på taket åstadkommer undertryck i huset och det gör att uteluften tar sig in där det är minst motstånd, dvs i vårt fall i överkant av fönstren.
Detta har fungerat för oss, men det krävs att de ventiler jag nämnt ovan kollas regelbundet så att de inte sätts igen av damm, det måste då städas bort. Annars blir det stillastående luft i huset och fukt.
Grannen gjorde inget åt ventilerna förrän jag undrade varför de hade kondens på insidan av sina fönster och visade hur man rengjorde ventilerna. Efter att de fixat dem försvann fukten.

Så i ditt fall så behövs det en fläkt som sitter nånstans och drar ut lämplig mängd luft.
Den ersätts av uteluft genom öppningar på lämpliga ställen i huset.
Men man skall absolut inte ha fläktar som trycker in uteluft i huset! Huset skall ha undertryck genom att man suger ut luften, då ersätts den med uteluft via de springor som alltid finns eller också kontrollerat genom de ventildon man kan sätta upp.
Tack för ditt svar! Vad är det för "ventildon man kan sätta upp" som du menar? Blir inte klok på detta med under/övertryck. Vill bara ha ett välventilerat hem där luften inte känns tung. Vi har fått rådet av besiktningsman att sätta in friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum, skära i gummilist tror jag inte "räcker" för vår del.

Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Nej, tvärtom. Det är precis det som det avråds ifrån i din citering.
Ett alternativ är radiatordon men du använder inte dina radiatorer?
[länk]
Ja du ser, tur att jag ber om hjälp :crysmile: Nej, de används knappt hos oss.

P
Luft är svårt. Luft är lätt enligt vissa men det finns så oerhört många variabler. Så jag vill hävda att luft är svårt.

Men, när allt kommer omkring, vill vi inte, under vår begränsade livstid, ha så bra luft som möjligt i vårt hus? Så många syremolekyler som möjligt, så lite damm som möjligt. Dessutom vill vi att det skall vara tyst (om man inte har tinnitus), billigt och snyggt. Så klart en omöjlig ekvation.

Det kokar väl ned till vad man själv tycker är viktigt, ens ekonomi och vad man kan göra själv (och tycka det är roligt när man gör det).

Bäst är ett reglertekniskt á la FTX. Det kostar 100 000 typ. Å andra sidan ser jag människor runt omkring mig köpa bilar för 500 000 utan att blinka trots att huset de bor i lämnar mycket att önska.

Första veckan efter att vi köpt vårt första hus var att ta dit en firma experter på luft. De dimensionerar, bygger och kontrollerar. Det fullständigt vräks in (delvis uppvärmd) luft nu. Hela luftvolymen byts ut snabbt. Jag kommer inte ihåg hur snabbt men det finns riktlinjer kring den där siffran antar jag. Antagligen hur många procent syre som är lägstanivå inomhus.

När man installerar ett FTX skall man tänka på några saker:

1) det finns en driftkostnad per år. Elmotorer kan ge upp, kullager skära och luftfilter skall bytas två ggr per år och rören måste rengöras
2) dimensionera spirorör så grovt som möjligt, så långt som möjligt för att få så låg genomsyrömningshastighet på luften som möjligt för akustikens skull
3) måste vara dämpade flex-rör på varje in/ut-don för att få ned ljud
4) ibland får man tåla att det byggs en ”låda” som är synlig i huset
5) luftdon skall placeras så att de inte blir _precis_ över favoritfåtöljplatsen!
6) där luften tas in/blåses ut ur huset bör sitta på ett bra ställe där det inte hörs. Skulle rekommendera taket
7) ett aggregat vinrerar och kan orsaka missljud i kåken. Jag har satt bultar i chassit till mitt aggregat och hängt upp den i reglar för att minimera dessa vibrationer. Mycket effektivt. Men så är jag väldigt allergisk mot ljud i huset. :-)

Sedan märket på fläkt-”aggregatet”. Här blir det säkert lite grisen i säcken beroende på vilken leverantör man tar. Vi har Systemair men jag är tveksam på kvaliteten på dessa. Kullager skurit en gång (fixade själv 145 kr) samt en av motorerna gav upp på tidigt skede och fick det på garanti. Men det är det enda på åtta år. Så, ja. Man får kolla runt lite helt enkelt.

Har man barn och det ekonomiska utrymmet så är det ett enkelt val. Men är man bara lite händig så fixar man ju allt. Det är ju bara rör och aggregat för jösse namn! Det som kan vara trixigt är väl

1) dimensionering/inkörning
2) göra hål i yttervägg/tak

Luft är viktigt, luft är bra
Riktigt god luft, vill vi ha

• Gilla
Linus Källgård
  • Laddar…
Exempel:

En Mekanisk frånluftsfläkt installeras på taket.

Frånluft(luften som dras ut från bostaden)luften förs ofta ut genom köksfläkten/kåpa(köksfläkt/kåpa som då hela tiden står lite öppen) och genom frånluftskanal i våtrummen.

Tilluft (luften utifrån som tas in i bostaden)luften förs ofta in genom ex friskluftsventiler som är satta ovanför fönster i alla rum förutom kök och våtrum.

Inställning av frånluftsflödet ställs in och mäts i Liter/Sekund (det går att mäta med specialdon genom att donet sätts framför frånlufts ställena ex köksfläkt/kåpa och frånluftskanal i våtrummen.

Ex en bostad på ca 75 kvm ska ha ca! 25 Liter /sekund i frånluften.

Om jag minns rätt så finns regler om detta att hitta hos Boverket(även ang kontroller mm).

OXYD
Tycker det är mycket flum i tråden. Orkar inte läsa hela

Friskluftsventiler i alla sovrum. Samt en fuktstyrd fläkt i badrummen samt tvättstuga som även går på kontinuerligt varv. Är billigaste om man gör själv. Men det kostar en del ändå. Steget är inte så långt ifrån en billig enkel värmeväxlare.

Se bild här.
http://www.pax.se/sv/produktkategori/ventilation

Att luften skulle gå ut eller in är inte hela världen. Du får ny luft i rummen i vilket fall.

Jag hade satsat på temperatur styrda ventiler.
Tex
PaxRTP eller velcoventilen(bli medlem så får du 10%)

Velcoventilen (lite mer gedigen och lättare installera.
https://www.liljengrens.se/produkt-kategori/friskluftsventiler/

PaxRTP(har bra användbara inställningar. Stängd,öppen,auto)
https://www.luftbutiken.se/friskluftsventiler/3205-pax-tilluftspaket-rtp-100-NULL.html

Båda finns i 80-100mm beroende på rumstemperatur.

Irriterande är att ventilerna inte har insektsnät förinstallerat. Så glöm inte att klämma in ett vid installation.

Glöm inte att luften måste kunna röra sig mellan rummen.

Redigerat:
[/QUOTE]
OXYD OXYD skrev:
Andas man mindre för att det är kallt ute?

Flödet ändrar man alltid vid donet. Tex frånluftsventil vid f- system eller lucka/ tv vid självdrag
Annars tar sig luften in på ställen man inte har kontroll på.

T Tjoa skrev:
Nej, men har man självdrag så brukar det bli överventilerat på vintern när det är stor tempskillnad inne/ute.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD

Flödet ändrar man alltid vid donet. Tex frånluftsventil vid f- system eller lucka/ tv vid självdrag
Annars tar sig luften in på ställen man inte har kontroll på.[/QUOTE]
Tramsig och okunnig kommentar.
Självdrag fungerar för bra när det är kallt ute och dåligt när det är varmt ute.

Så för komfort, energi och slippa justera själv så är detta temperatur styrda don suveräna. Lite dyra bara.

useless useless skrev:
Nej, men har man självdrag så brukar det bli överventilerat på vintern när det är stor tempskillnad inne/ute.
Precis. Därför ändrar man ventilerna.
Ska du citera kan du ju ta med allt så du får med helheten.

OXYD OXYD skrev:
Vem säger man skall stänga ventilerna?

Du borde inte kommentera i denna tråd. Tycker du kan gå och må dåligt någon annanstans.
Om du visste hur ventilation fungerar och hur luft beter sig när tryckfallet ökar över uteluftsventiler borde du inte heller kommenterat.
Jag mår inte dåligt. Jag blir bara störd på när självutnämnda experter har så fel att det kan skada andra människors hälsa.
Skulle fu själv låta dina barn andas krypgrundsluft dagligen?

Ytterligare ett tips.
Många människor har ex pollenallergi mm, och det vill man ju inte ha in i bostaden, filter till uteluftsventilerna kan man då sätta i dem(går att klippa till i önskad storlek), dessa finns ofta att köpa i bygghandeln.

M Mattias Fjellseth skrev:
Den här lösningen från Termavent kikada jag på innan vi byggde forcerat självdrag,
något att fundera på
[länk]
En vanlig modern växlare med 80% verkn.grad ger den tilluftstemperatur som ventilerar huset effektivast i de flesta fall helt utan tillsatsvärme. Att låta en kompressor på 600 w sköta samma sak och som ytterligare kopplar in 1200 w när det blir kallt är väl onödigt ogenomtänkt. Med de luftmängder det handlar om är dessutom kyleffekten knappt märkbar så. I många företags strävan att sälja konserverad gröt finns många vars reklambroschyrer borde göra konsumentverket intresserat.

OXYD OXYD skrev:
Tycker det är mycket flum i tråden. Orkar inte läsa hela

Friskluftsventiler i alla sovrum. Samt en fuktstyrd fläkt i badrummen samt tvättstuga som även går på kontinuerligt varv. Är billigaste om man gör själv. Men det kostar en del ändå. Steget är inte så långt ifrån en billig enkel värmeväxlare.

Se bild här.
[länk]

Att luften skulle gå ut eller in är inte hela världen. Du får ny luft i rummen i vilket fall.

Tex
PaxRTP eller velcoventilen(bli medlem så får du 10%)

Velcoventilen (lite mer gedigen och lättare installera.
[länk]

PaxRTP(har bra användbara inställningar. Stängd,öppen,auto)
[länk]

Båda finns i 80-100mm beroende på rumstemperatur.

Irriterande är att ventilerna inte har insektsnät förinstallerat. Så glöm inte att klämma in ett vid installation.

Glöm inte att luften måste kunna röra sig mellan rummen.
En Pax EOS med G4 filter ger 50 kbm luft/tim har en eftervärmare på 375 w och kostar 14 938:- och måste även dras rör till och det går väl åt...? Hur många Oxyd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.