Hej!

Hoppas någon med mer kunskap och erfarenhet kan hjälpa till här.

Jag bor i ett 30-talshus 1,5 plan med inredd källare, dryga 70 kvm per plan. Uppvärmd med bergvärmepump istf den ursprungliga vedpannan som stod i källaren.

I källaren finns flera friskluftsventiler samt imkanal genom skorsten i tvättstuga. Även fuktstyrd PAX i badrum genom imkanal i skorsten.

På mellanplan finns braskamin, 2 st. friskluftsventiler samt köksfläkt och fukt- och IR-styrd PAX i toa samt en ingång till imkanalen. Ytterdörren är ganska otät och man känner ett kallras från den.

På övervåningen finns 3 st sovrum, varav 2 är förbundna med varandra med en dörröppning (utan dörr), dessa sovrum har en toalett. Det tredje sovrummet har ett spjäll för imkanalen i skorsten. Varje sovrum har varsin friskluftsventil.

Då jag har tyckt det varit dålig luft i de 2 förstnämnda sovrummen på övervåningen installerade jag en PAX-fläkt på toan på övervåningen som drar ut luften till det tredje sovrummet via en "låda" som leder upp luften till imkanalen. Innan fanns alltså inte någon frånluft för dessa två sovrum, medan det i det tredje sovrummet (där imkanalen sitter) var mkt god ventilation.

Nu borde ju luften vilja komma in genom friskluftsventilerna tycker man, men icke - luften blåser fortfarande UT genom dessa i de två sovrummen - även om jag stryper friskluftsventilen i det tredje sovrummet?? Alltså har jag ett övertyck, trots att jag installerade PAX-fläkten som går på tomgångsvarvtal.

Var kommer luften in på övervåningen? Från undervåningen? - jag stänger dörren, och visst det finns en liten springa, men ändå? Genom otätheter i fönstren - fast borde inte luften vilja ta enklaste vägen in - genom tilluftsventilerna? Genom otätheter i vindsluckan på toa?

Jag blir inte klok på det, men är mån om bra luft sovrummen och har kört fast lite...

tacksam för hjälp / Marcus

• Gilla
fjuten
  • Laddar…
Tack för svar... hmm... problemet beror alltså på för mkt tilluft på övriga plan, alltså vore en tänkbar åtgärd att stänga tilluftsventiler på nedervåning som du säger. Men de sattes in för att A) det fanns inga på mellanplanet (men de kanske inte behövdes isf) B) när kökfläkten var igång så blev det för dåligt drag i kaminen. En tänkbar lösning vore att öppna dessa enbart när man eldar.

I källaren vill man ju få bort fukten ffa i tvättstugan och därför behövs ju ventiler?

Sen att täta ytterdörren skadar ju inte då det annars drar in massor med luft där samt ev. öppna en större spalt i toadörrens nederkant på mellanplanet för att öka frånluften (den paxfläkten går iofs enbart när man tänder lampan/när luftfuktigheten överstiger en viss nivå

Kanske kunde man också ha en tätningslist på dörren in i sovrummet? Då kommer ju inte luften från undervåningen in och påverkar trycket?

Så här beter sig tryckförhållandena i ett hus. Huset är i princip en skorsten som suger in luft. Största suget får den/huset längst ner( i ditt fall källaren) Släpper du in för mycket luft där kommer en del tvättstugefukten att komma upp i trapphuset och samtidigt Schematisk illustration av luftflödet i ett hus, med pilar som visar luftintag nedtill och uppåtgående luftström mitt i. ödelägger du möjligheten för alla andra luftintag i huset att fungera som luftintag. Likadant blir om du släpper in för mycket på undervåningen osv. Varför inte prova själv och få "svart på vitt".

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Tack igen exerg för bra svar! Jag börjar förstå principen :) Allt handlar om att kalibrera in alla ventiler således. Har stängt igen alla tilluftsventiler i källaren och mellanplanet utan någon omedelbar effekt. Ska täta ytterdörren imorgon också och se vad det ger.

Stäng inte tilluft till sovrummen bara om ni sover på mellanplanet. Samt skulle jag ha konstant fläkt i samtliga badrum för bästa luftombyte.

Du menar nog justera va?

Ingen sover på mellanplanet, dock i källaren. Men där drar det bra genom kattluckan märkte jag nyss :)

Mhm. Funderar på att byta till konstantgående fläktar i samtliga badrum, samt även ev. sätta in en fuktstyrd fläkt i tvättstugan istf enbart självdraget genom imkanalen.

Daniel 109: kalibrera kanske var fel ord, justera är nog bättre :)

I tvättsugan enbart frånluft/fläkt. Är det något sug genom kanalen i murstocken via tvättstugan?

Ja, det är lite sug i skorstenen både i tvättstugan och imkanalen på mellanplanet

Hmmm... Nu har jag stängt alla ventiler helt i källaren (förutom kattluckan som det drar en del igenom) och på mellanplanet, bytt till PAX-fläkt med konstant tomgångsvarvtal på toan i mellanplanet, tätat ytterdörren och balkongdörren. Ändå drar det UT genom tilluftsventilerna på övervåningens sovrum - även om jag forcerar fläkten på toan uppe och har eldat i kaminen på mellanplan. Det drar in bra genom toadörren på övervåningen, så nånstans måste ju luften komma in i sovrummen - jag antar att det är genom dörren som skiljer rummen från trappen men tycker inte det drar märkbar där.

Jag antar att det kommer in så mkt luft genom otätheter i fönster etc. så att övertrycket ändå blir för stort på övervåningen? Eller kanske tar det några timmar innan man märker effekten av nämnda åtgärder?

Det som kvarstår annars som jag förstår är att köra även fläkten i badrummet i källaren konstant samt installera en fläkt i tvättstugans imkanal i källaren och kanske varvtalsregulera köksfläkten (fast jag tror den kommer väsnas för mkt då) och ev. sätta tätningslister på dörren in till sovrummen så att så länge den är stängd så borde det komma in frisk luft i sovrummen?

Eller har ni några andra tips?

EDIT: när jag kör köksfläkten på max kommer det in luft på övervåningen, men så fort jag stänger av den vänder flödet tillbaka ut igen.

Redigerat:
Åtgärderna märks omedelbart.När ca 400 kubikmeter luft/timme (vilket är vad en vanlig köksfläkt vanligtvis suger ut) behövs för att få det att vända är huset rejält otätt. Det sitter inte en massa ventiler i murstocken i flera av rummen?(Förr var det ofta så att det satt gallerventiler i alla rum,till förtret för efterkommande tapetsörer) så att det suger ner luft den vägen när du kör köksfläkten? Ingen glömd klaffventil i nåt skafferi?

• Gammaldags vitmålad gallerventil på vägg ovanför tapet med grönt bladmotiv, indikerar möjlig otäthet i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga gallerventiler, dock en sån här i tvättstugan och en på mellanplan som dock drar ut luft även med köksfläkten igång på öåg fart men när fläkten går på max drog det ner luft genom skorstenen. Inga fler ventiler mig veterligen.

I vanliga fall så är en riktig placering av tilluft ,och som i de flesta fall räddar problemet på alla övervåningar,så lågt som möjligt där övertrycket är mindre. Har du möjlighet att lossa/skära bort en liten bit av fönstertätningslisten i underkant på fönstret och känn efter om luften sugs inåt utan att köksfläkten är igång. Sugs det in så är det räddat.

• Diagram som visar installation av tilluftsdon URR med vägggenomföring och ytterväggsgaller BRY.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för svar!

Nu stängde jag tilluftsventilerna på övervåningen, kökfläkten av och när jag gläntar lite, lite på fönstret kommer det IN luft! :) Yeah. Förvisso var toafläkten i forcerat läge, men det funkade även när dörren till trappen var öppen. Inbillade mig att det tom drog lite mer då?

Så alltså: flytta tilluftsventilerna på övervåningen enl skiss ovan. Alternativt stänga dem och ha fönstret lite på glänt (börjar bli lite många fula hål i fasaden...)? Kallras får jag nog i vilket fall då det är golvvärme och ingen radiator i sovrummet

Vissa fönster i huset drar det från, det är antagligen anledningen till att det inte var nog att strypa ventilerna, så dessa behöver nog tätas och sedan kanske jag förhoppningsvis kan släppa in lite luft även på andra plan.

Tyvärr blir ett fönster på glänt inte samma sak.Det kommer såklart att strömma in luft genom nedre delen av glipan men det kommer samtidigt att strömma ut minst lika mycket genom den övre delen av glipan. Ibland kan man använda springan under fönsterkarmen (den där som man drevade tät när man monterade fönstret) till att få ut en luftkanal (alt 5-6 vp-elrör) som mynnar alldeles under fönsterblecket.:)

• Gilla
Emil101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.