3 760 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Frihängd handfat i hålsten
Hej!
Tänkte kolla om det är en bra idé att ha en frihängd handfat fastskruvat i en 75mm tjock hålstensvägg?
Har nämligen köpt vedums komod som ska hänga på en skena och där till ett porslinshandfat som väger 15 till 20 kilo och börjar tvivla på att det verkligen kommer att hålla.
Gjorde ett litet försök med 8 mm i diameters plugg och skruv i en motsvarande vägg, för att se om handfatet själv kunde vila på dessa. Tyvärr så höll det inte så vidare bra, utan så fort som jag la handen på handfatet började pluggen på att vandra ut...
Nu har jag varit runt på alla möjliga ställen för att få tips om hur man bör göra.
Några påstår att eftersom kaklet även kommer att utgöra en extra hållfasthet, borde det fungera med rätt dimension på plugg och skruv.
Andra menar att det inte alls kommer att hålla utan det enda som man kan göra är att använda ben på komoden (det ser dock inte alls lika bra ut som en frihängd lösning)
Ett annat alternativ är att ha en genomgående bult med en slags stor metallbit på baksidan av väggen. Det är dock vardagsrummet där, vilket gör att man i så fall måste fälla in metallstoppen och då blir väggen ännu smalare, och får ännu sämre hållfasthet.
Har även varit inne på en lösning med någon skena fastsruvad lodrätt i badrummet som man sen låter vara ett extra stöd till en bult plugg lösning...
Slutligen så har jag läst någor om kemankar varianter, men har inte förstått hur de fungerar och om det är en möjlig lösning.
Hoppas någon har bra tips och räd.
Känns så förärgligt att ha alla saker hemma men inte kunna använda dessa i badrummet.
Tack på förhand!
Tänkte kolla om det är en bra idé att ha en frihängd handfat fastskruvat i en 75mm tjock hålstensvägg?
Har nämligen köpt vedums komod som ska hänga på en skena och där till ett porslinshandfat som väger 15 till 20 kilo och börjar tvivla på att det verkligen kommer att hålla.
Gjorde ett litet försök med 8 mm i diameters plugg och skruv i en motsvarande vägg, för att se om handfatet själv kunde vila på dessa. Tyvärr så höll det inte så vidare bra, utan så fort som jag la handen på handfatet började pluggen på att vandra ut...
Nu har jag varit runt på alla möjliga ställen för att få tips om hur man bör göra.
Några påstår att eftersom kaklet även kommer att utgöra en extra hållfasthet, borde det fungera med rätt dimension på plugg och skruv.
Andra menar att det inte alls kommer att hålla utan det enda som man kan göra är att använda ben på komoden (det ser dock inte alls lika bra ut som en frihängd lösning)
Ett annat alternativ är att ha en genomgående bult med en slags stor metallbit på baksidan av väggen. Det är dock vardagsrummet där, vilket gör att man i så fall måste fälla in metallstoppen och då blir väggen ännu smalare, och får ännu sämre hållfasthet.
Har även varit inne på en lösning med någon skena fastsruvad lodrätt i badrummet som man sen låter vara ett extra stöd till en bult plugg lösning...
Slutligen så har jag läst någor om kemankar varianter, men har inte förstått hur de fungerar och om det är en möjlig lösning.
Hoppas någon har bra tips och räd.
Känns så förärgligt att ha alla saker hemma men inte kunna använda dessa i badrummet.
Tack på förhand!
Låter kinkigt med endast 75 mm tjock vägg
Om du har tillgång till ett större borr ( 15-20 mm helst större ) och borrar in minst 50 mm
Dammsug eller blås rent hålet så gott det går
Fyll hålet och förhoppningsvis även sidoutrymmet i hålblocket med exempelvis
Plastic Padding eller annat tvåkomponent stålplast och låt härda ordentligt
Borra sedan ur för hålplugg och fäst som vanligt med skruv
Om du har tillgång till ett större borr ( 15-20 mm helst större ) och borrar in minst 50 mm
Dammsug eller blås rent hålet så gott det går
Fyll hålet och förhoppningsvis även sidoutrymmet i hålblocket med exempelvis
Plastic Padding eller annat tvåkomponent stålplast och låt härda ordentligt
Borra sedan ur för hålplugg och fäst som vanligt med skruv
Produkter som diskuteras: "ankarmassor"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ett enormt jäkla Vedum-skåp med handfat som satt i ett av badrummen när jag köpte huset. Det är hängt på en skena precis som du beskriver. Bara tanken att hänga det tunga aset på skenan får mig att bli orolig. Väggen där skåpet sitter är förmodligen betonghålsten, kan eventuellt vara tegel (men med tanke på bärigheten är det nog inte det). Där har skruvarna, precis som du beskriver börjat vandra ut. Märkte det av en slump. Går inte att spänna in dem. Dessutom har tomten som monterat skåpet bara använt två skruvar till hela skenan. Trillar det skåpet lär det dra med sig vattnet till blandaren och det blir en dekorativ liten fontän i badrummet.
Jag löste det tillsvidare med två överblivna ben till IKEAs köksstommar
Jag löste det tillsvidare med två överblivna ben till IKEAs köksstommar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden