Nissens
useless useless skrev:
Vad är det som ska hända? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
Nä, jag fick intrycket av ts inlägg att byggnaden var lite för hög. Men är marginalen en meter så förstår jag inte tråden alls. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, jag fick intrycket av ts inlägg att byggnaden var lite för hög. Men är marginalen en meter så förstår jag inte tråden alls. 😊
Tråden beror på att folk lever i det förgångna och tror att det finns något som heter "Friggebod" nu för tiden.
 
  • Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Man får höja marknivåerna på sin tomt med 50 cm utan tillstånd.
 
A Abyaby skrev:
Man får höja marknivåerna på sin tomt med 50 cm utan tillstånd.
Varför ska man göra det? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
@
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Vem kommer att mäta höjden på din friggebod?
 
A Abyaby skrev:
Man får höja marknivåerna på sin tomt med 50 cm utan tillstånd.
Hur menar du att det är intressant för TS eller till hjälp i detta fall med en komplementbyggnad som inte är 4 m till nock?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Suvi5700
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Gör ingenting. Vem skulle komma och kolla? Eller du är ovän med grannen?
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Gör ingenting. Vem skulle komma och kolla? Eller du är ovän med grannen?
Vad spelar det för roll? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
 
@ @ndreas skrev:
Vem kommer att mäta höjden på din friggebod?
OT: Om du @andreas vill ha din friggebod mätt tycker jag du ska kontakta Birgit Friggebo, tacka för iden med en bygglovsfri komplementbyggnad som inte fodrar en massa byråkrati och be snällt så kanske hon mäter åt dig.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad spelar det för roll? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
Eller närmare en och en halv om byggnaden är placerad utom detaljplan
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
På frågan hur man löser det i praktiken: man låter sina svartbyggen vara och hoppas på att ingen märker det. :-)
Ja exakt. Lösningen är ju att inte berätta för någon. Vem går med måttband där…
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Hålla tyst i tio år
 
E Ekillabon76 skrev:
Hålla tyst i tio år
Hej och välkommen till Byggahus @Ekillabon76
Varför då? Komplementbyggnaden är ju mindre än 4 m hög..
 
O olofh skrev:
Ja exakt. Lösningen är ju att inte berätta för någon. Vem går med måttband där…
Behövs inget måttband för att se att stugan är lägre än 4 meter.
 
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
På frågan hur man löser det i praktiken: man låter sina svartbyggen vara och hoppas på att ingen märker det. :-)
Det ända som är svart är ju taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.