27 820 läst ·
45 svar
28k läst
45 svar
Friggebod på markskruv råkar överstiga 3 meter.
Frågan var ju vad man gör om man av misstag byggt en för hög bygglovsfriad komplementbyggnad, inte om den berörda byggnaden faktiskt är ett svartbyggeF fribygg skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Hej, det lättaste är om du höjer marken omkring friggebo.byggefar skrev:
Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Mvh Z
TA en rörtång och skruva ner skruvarna en i taget, ett halvt varv pet gång. Eller fyll upp med jord så det inte blir över 3 meterbyggefar skrev:
Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Snyggt !byggefar skrev:
Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Jag hade iofs inte gjort något alls om ingen påpekade det, då hade man kanske behövs fylla upp något: det är medelmarkhöjden som skall räknas, inte högsta punkt.
Men som många påpekar är det numer 4 m som gäller inom detaljplanerat område...
Markskruven kommer att röra sig över tiden, så det löser sig nog. Skiljer det enskaka centimetrar lär inget hända oavsett. 😊byggefar skrev:
Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
De får vara 4 meter i nockhöjd nu sedan 1 december så du behöver inte oroa dig😉byggefar skrev:
Hej!
Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.
Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.
Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.
Tack på förhand.
Begreppet friggebod och attefall är dessutom borttaget.