Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men kanske lite överkurs...
Det ÄR definitivt överkurs för TS, hans bygge verkar ju klara sig helt innom dagens regelverk för "friggebod" även om den är för stor och hög för att passa in i Birgit Friggebos ursprungliga bygglovsfria byggnadstyp.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur ska TS kunna få sin byggnad att bli ett svartbygge? Den är uppenbarligen inte för stor eller för hög, kanske kan den flyttas så den hamnar för nära tomtgränsen?
Frågan var ju vad man gör om man av misstag byggt en för hög bygglovsfriad komplementbyggnad, inte om den berörda byggnaden faktiskt är ett svartbygge ;)
 
Magnus E K
F fribygg skrev:
Hur ska TS kunna få sin byggnad att bli ett svartbygge? Den är uppenbarligen inte för stor eller för hög, kanske kan den flyttas så den hamnar för nära tomtgränsen?
Genom att installera en vedkamin utan godkänd skorsten (överblivet oisolerat spirorör) kanske...
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Genom att installera en vedkamin utan godkänd skorsten (överblivet oisolerat spirorör) kanske...
Det innebär väl inte att byggnaden blir ett svartbygge, kamin och skorstensinstallation är väl inte bygglovspliktigt heller?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Hej, det lättaste är om du höjer marken omkring friggebo.
Mvh Z
 
  • Gilla
Andreas Wargclou
  • Laddar…
A Aurora66 skrev:
Hej, det lättaste är om du höjer marken omkring friggebo.
Mvh Z
Varför ska man göra det? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
TA en rörtång och skruva ner skruvarna en i taget, ett halvt varv pet gång. Eller fyll upp med jord så det inte blir över 3 meter
 
Claes Sörmland
Lös inte problem som inte finns.
 
  • Gilla
leifherlin och 16 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
TA en rörtång och skruva ner skruvarna en i taget, ett halvt varv pet gång. Eller fyll upp med jord så det inte blir över 3 meter
Varför ska man göra det? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
 
  • Gilla
Risarvaren och 4 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
TA en rörtång och skruva ner skruvarna en i taget, ett halvt varv pet gång. Eller fyll upp med jord så det inte blir över 3 meter
Det går inte!
 
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Snyggt !
Jag hade iofs inte gjort något alls om ingen påpekade det, då hade man kanske behövs fylla upp något: det är medelmarkhöjden som skall räknas, inte högsta punkt.
Men som många påpekar är det numer 4 m som gäller inom detaljplanerat område...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
Markskruven kommer att röra sig över tiden, så det löser sig nog. Skiljer det enskaka centimetrar lär inget hända oavsett. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Markskruven kommer att röra sig över tiden, så det löser sig nog. Skiljer det enskaka centimetrar lär inget hända oavsett. 😊
Vad är det som ska hända? Byggnaden är nästan en meter lägre än tillåten höjd.
 
Tänk om trådar med verkliga problem kunde få så många glada och hjälpsamma personer att ställa upp.
 
  • Gilla
Pennanbakomörat och 7 till
  • Laddar…
byggefar byggefar skrev:
Hej!

Jag har byggt en friggebod på markskruv. När allt väl kom på plats insåg jag att den totala höjden från mark till nock tyvärr överstiger 3 meter något.

Jag försöker nu lista ut vad som är rimligast att göra för att komma inom reglerna.

Är det någon som varit i en liknande situation? Hur löste ni det i praktiken?
Tar gärna emot tips på vad som brukar vara enklast att åtgärda i efterhand.

Tack på förhand.
De får vara 4 meter i nockhöjd nu sedan 1 december så du behöver inte oroa dig😉
Begreppet friggebod och attefall är dessutom borttaget.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.