På fritidshustomten står ett bastu- och duschhus som var nästan nytt när vi köpte för 15 år sedan. En friggebod som är i bra skick och trevligt inrett. MEN det har som jag ser det två fel. Det första är att det står på åtta amatörgjuta "ben" (se bilder)som verkar stå direkt i jorden men utan att sjunka, dock. Det andra är att golvet sjunkit i mitten vilket märks eftersom duchvatten blir stående utan att nå golvbrunnen.
Det första felet är väl mest att det ser för dj-t ut, det andra mera viktigt att åtgärda. Så vad tycker forumet att jag ska göra? Alla råd, från "benen är OK så skit i dom och palla upp med nått på mitten med hjälp av en domkraft" till "lyft upp huset, gräv ur och gör det ordrntligt med nya plintar eller lecablock också i mitten" mottages tacksamt!
Det första felet är väl mest att det ser för dj-t ut, det andra mera viktigt att åtgärda. Så vad tycker forumet att jag ska göra? Alla råd, från "benen är OK så skit i dom och palla upp med nått på mitten med hjälp av en domkraft" till "lyft upp huset, gräv ur och gör det ordrntligt med nya plintar eller lecablock också i mitten" mottages tacksamt!
Här svarade du själv typ vad jag tänkte.
"benen är OK så skit i dom och palla upp med nått på mitten med hjälp av en domkraft" till "lyft upp huset,
Risken är väl bara det att ska du lyfta upp det i mitten så kan det bli spänningar i materialet i huset, tillexempel i badrummet och då riskerar tillexempel kakel att spricka.
Sen kan du klä in grunden, tillexempel liggande trall med luftgap emellan så har du fortfarande luftigt under huset.
"benen är OK så skit i dom och palla upp med nått på mitten med hjälp av en domkraft" till "lyft upp huset,
Risken är väl bara det att ska du lyfta upp det i mitten så kan det bli spänningar i materialet i huset, tillexempel i badrummet och då riskerar tillexempel kakel att spricka.
Sen kan du klä in grunden, tillexempel liggande trall med luftgap emellan så har du fortfarande luftigt under huset.
Tack! Jag kanske ska avsluta fasaden ordentligt med en sockelbräda med plåt under och sen - enligt ditt förslag - klä in "grunden" liggande gråmålade brädor så det mera ser ut som en riktig grund? Kan ju bli riktigt snyggt.D Du och 19till skrev:Här svarade du själv typ vad jag tänkte.
Duschrummet är inte kaklat utan golv- och väggmattor samt träpanel. Får ta det försiktigt ändå när jag lyfter. .
Klicka här för att svara