1 510 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Freonlukt från tvättmaskin?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Ja men jag googlade oxå men tror att vi har andra förmågor i vitvaruväg, borde inte vara nått sånt (tror jag)MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Köper du okända textilier från mindre nogräknade tillverkare i fjärran östern så kan det vara medel för att lakanen ska se extra släta och fina ut i förpackningen. Ämnen som är förbjudna i Sverige numera. Har läst om detta tidigare men det är för längesedan nu så jag minns inte vilka kemikalier som brukade användas.H Hildor skrev:Nu är maskinen precis klar o det luktar STARKT från tvätten av den där lukten. Funderar på att köra om den i 90 grader..
Inget i maskinen kändes varmt o ser inga synliga skador på något, ingen värme från utsidan heller tycker jag.
Det var inte tvätt med ny tröja men däremot ett nytt påslakanset i. Jag tänker att elgrejs-fel kanske inte smittar av sig i lukt till kläder, eller? Om det nu kan vara nått skit från påslakansettet?
De är köpta i Sverige men som de flesta andra saker inte tillverkade här (tror jag).MultiMan skrev:
Köper du okända textilier från mindre nogräknade tillverkare i fjärran östern så kan det vara medel för att lakanen ska se extra släta och fina ut i förpackningen. Ämnen som är förbjudna i Sverige numera. Har läst om detta tidigare men det är för längesedan nu så jag minns inte vilka kemikalier som brukade användas.
Ska testa o tvätta nått mer idag o se om lukten är borta nu, det blev så sent igår så hann inte sniffa efter de vart körda torktumlaren.
2:a på denMultiMan skrev:
Köper du okända textilier från mindre nogräknade tillverkare i fjärran östern så kan det vara medel för att lakanen ska se extra släta och fina ut i förpackningen. Ämnen som är förbjudna i Sverige numera. Har läst om detta tidigare men det är för längesedan nu så jag minns inte vilka kemikalier som brukade användas.
Jag var otydligreturen skrev:
Jag fick för mig det var tröja (från Ali Express) jag tvättade men det var sängkläder, handdukar osv o det nya där i var ett påslakan set till ena sonen. Det var nytt, köpt i Sverige (men säkert tillverkat utanför Sverige som de flesta sängkläder nog är).
Snackade med en miljöinspektör på jobb ang. detta och det var flera som sa att det mest sannolikt är kemikalier på påslakanet som börjat lukta när det blivit blött.
Ska dubbelkolla doften sen när jag kommer hem.
Klicka här för att svara