Vi har fått en lukt sen vi satte på tvättmaskinen som luktar freon, men det finns väl inga sånna medel i en tvättmaskin?
Behöver heller inte vara relaterat till tvättmaskinen men det känns som att det är från den det luktar. Den har stått igång nu en timme ca o lukten sprider sig i huset.
I samma rum finns även torktumlare och frys, nästa rum är kök med kyl o diskmaskin o sen resten av huset.
Det började i tvättstugan så nånstans där är det.
Tvättar 2 nya tishor från typ AliExpress/Temu, men de borde inte lukta så? De luktade inte innan tvätt iaf, helt luktlösa.
Men har nån någon idé på vad det annars kan vara?
Min andra gissning är att maskinen håller på o ge upp o det är nån "mekanikerlukt" från maskineriet i den men det luktar mer som freon tycker jag..
Behöver heller inte vara relaterat till tvättmaskinen men det känns som att det är från den det luktar. Den har stått igång nu en timme ca o lukten sprider sig i huset.
I samma rum finns även torktumlare och frys, nästa rum är kök med kyl o diskmaskin o sen resten av huset.
Det började i tvättstugan så nånstans där är det.
Tvättar 2 nya tishor från typ AliExpress/Temu, men de borde inte lukta så? De luktade inte innan tvätt iaf, helt luktlösa.
Men har nån någon idé på vad det annars kan vara?
Min andra gissning är att maskinen håller på o ge upp o det är nån "mekanikerlukt" från maskineriet i den men det luktar mer som freon tycker jag..
Hur luktar freon?
Edit: Enligt uppgifter jag hittar luktar de inte mycket alls. De påminner tydligen om aceton i doften.
Edit: Enligt uppgifter jag hittar luktar de inte mycket alls. De påminner tydligen om aceton i doften.
Uj, svårt som fan o förklara..fränt o kemiskt typ..D Daniel 109 skrev:
Det är som o förklara hur en apelsin luktar..den luktar apelsin..
Vi köpte ett hus när jag var yngre där frysen var sönder, då sa mamma att det luktade freon.
Edit: Jag såg att i nyare kylar/frysar så luktar inte den gasen nånting men det här luktar illa.
Redigerat:
Har för mig att det fanns ammoniak i äldre kyl, kan det vara det du känner?
Absorptionsskåp har ammoniak i systemet, det luktar rejält.
Det är inget (elektriskt) som går varmt i tvättmaskinen så det är varm bränd plast som luktar?
Njae, jag tror inte det? Ammoniak luktar väl typ som grisstall, typ starkt o fränt på nått sätt.D Du och 19till skrev:
Skitsvårt o förklara hur det luktar
Maskinen är klar om 20 minuter så ska undersöka problemet mer då, känns som det kommer från tvättmaskinen.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 151 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 151 inlägg
Kan hellre vara ozonlukt
Ozon, O3, är en gas bestående av tre syreatomer per molekyl. Den upptäcktes år 1839[1] av kemisten Christian Friedrich Schönbein. Han gav ämnet namn efter det grekiska ordet för "att lukta", ozein, med anledning av den karakteristiska lukt som uppstår vid åska, då ozon bildas. Samma lukt av ozon kan kännas även intill gnistbildande elektriska apparater, till exempel nära kommutatorn i elektriska motorer och vid bågsvetsning. Att ozonmolekylen består av tre syreatomer fastställdes 1867 av den schweiziske kemisten Jacques-Louis Soret.[2]
Ozon, O3, är en gas bestående av tre syreatomer per molekyl. Den upptäcktes år 1839[1] av kemisten Christian Friedrich Schönbein. Han gav ämnet namn efter det grekiska ordet för "att lukta", ozein, med anledning av den karakteristiska lukt som uppstår vid åska, då ozon bildas. Samma lukt av ozon kan kännas även intill gnistbildande elektriska apparater, till exempel nära kommutatorn i elektriska motorer och vid bågsvetsning. Att ozonmolekylen består av tre syreatomer fastställdes 1867 av den schweiziske kemisten Jacques-Louis Soret.[2]
Det är inte så att det är ozon du menar. Det skulle kunna uppkomma om kolen är dåliga.
Nu är maskinen precis klar o det luktar STARKT från tvätten av den där lukten. Funderar på att köra om den i 90 grader..
Inget i maskinen kändes varmt o ser inga synliga skador på något, ingen värme från utsidan heller tycker jag.
Det var inte tvätt med ny tröja men däremot ett nytt påslakanset i. Jag tänker att elgrejs-fel kanske inte smittar av sig i lukt till kläder, eller? Om det nu kan vara nått skit från påslakansettet?
Inget i maskinen kändes varmt o ser inga synliga skador på något, ingen värme från utsidan heller tycker jag.
Det var inte tvätt med ny tröja men däremot ett nytt påslakanset i. Jag tänker att elgrejs-fel kanske inte smittar av sig i lukt till kläder, eller? Om det nu kan vara nått skit från påslakansettet?