Hej
Håller på att slipa bord och behöver fräsa om kanten på bordet.
har en fräs från en Clas Olsson låda som verkar stämma rätt bra men inte helt, se foto
Frysen har dia 22 och radie 6.3 och det verkar stämma, det jag undrar är om det finns fräsar som inte har en 90grader vinkel mellan bordsskiva och själva rundningen , känns som om det skulle behövas vara en liten fasning innan rundningen kommer, hoppas ni förstår mitt svammel
Håller på att slipa bord och behöver fräsa om kanten på bordet.
har en fräs från en Clas Olsson låda som verkar stämma rätt bra men inte helt, se foto
Frysen har dia 22 och radie 6.3 och det verkar stämma, det jag undrar är om det finns fräsar som inte har en 90grader vinkel mellan bordsskiva och själva rundningen , känns som om det skulle behövas vara en liten fasning innan rundningen kommer, hoppas ni förstår mitt svammel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om jag förstått rätt. Men justera fräsen så att stålet hamnar högre upp, då får du endast rundning och ingen 90-graders kant. Blir kanske svårt på befintligt bord utan att kapa bort material eller byta till en fräs med större radie på rundningen.
Orkar inte länka då jag skriver på mobilen, men kolla cobolts sortiment. I den katalogen ser du alla profilerna som finns. I ditt fall skulle jag nog fräsa två gånger istället, först en för fasningen och sen en med dit stål enligt bild.
Som jag fattar det så har bordet redan profilen på bilden, det är inte du som fräst alltså....(?) Fräs med större radie känns som det enkla alternativet. Du behöver väl inte få exakt samma utseende som tidigare? Du kan ju ändå inte köra på ett stål som exakt matchar nuvarande profil, måste ju finnas lite att fräsa bort också...
edit. Har bordet raka kanter? Isåfall kan du kanske kapa/hyvla bort en mm per sida för att få frässtålet att ge ny profil/ha något att fräsa bort.
edit. Har bordet raka kanter? Isåfall kan du kanske kapa/hyvla bort en mm per sida för att få frässtålet att ge ny profil/ha något att fräsa bort.
När jag läser om frågan verkar det som att du undrar om det är en sådan fräs man ska använda, snarare än om det finns en sådan fräs. Jag skulle säga att svaret precis som Springare ovan säger är att det nog bara är mer lack i hörnet och din fräs antagligen är rätt.
På den frågan jag tidigare trodde du ställde, alltså om fräsen finns, är det fräs 338-070 i katalogen http://www.tooltrust.se/katalog.pdf som kommer närmast, men det är fortfarande inte bra. Kolla efter Boschstål då.
På den frågan jag tidigare trodde du ställde, alltså om fräsen finns, är det fräs 338-070 i katalogen http://www.tooltrust.se/katalog.pdf som kommer närmast, men det är fortfarande inte bra. Kolla efter Boschstål då.
Jag som läste dåligt. Tror också att Springare har helt rätt.jonmo skrev:När jag läser om frågan verkar det som att du undrar om det är en sådan fräs man ska använda, snarare än om det finns en sådan fräs. Jag skulle säga att svaret precis som Springare ovan säger är att det nog bara är mer lack i hörnet och din fräs antagligen är rätt.
På den frågan jag tidigare trodde du ställde, alltså om fräsen finns, är det fräs 338-070 i katalogen [länk] som kommer närmast, men det är fortfarande inte bra. Kolla efter Boschstål då.
Det kan vara så att det är mer lack där, var lite små stressad när jag tittade....
Nu har jag sån tur så jag behöver inte slipa och fräsa kanten, var bara själva skivan som skulle slipas och lackas
Bara 98 bord kvar nu
Nu har jag sån tur så jag behöver inte slipa och fräsa kanten, var bara själva skivan som skulle slipas och lackas
Bara 98 bord kvar nu
Klicka här för att svara