Hej, hur gör man en klassisk allmogeprofil för en mittpost till ett fönster? nu är det rent tekniskt en täckbräda till insidan av en veranda som ska få en profil. men det kommer att göra så att det ser ut som ett tvåluftsfönster istället för två enkla.

Bifogar en bild jag lånat från internet på dylik profil.
Vad har man för frässtål till det? jag har en överhandsfräs.

Tack på förhand

• Gröna fönsterbågar med allmogeprofil och metallstängning i närbild, belysta av solens ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dankerz skrev:
jag har en överhandsfräs.
Vad är det för något?

D Dankerz skrev:
Hej, hur gör man en klassisk allmogeprofil för en mittpost till ett fönster? nu är det rent tekniskt en täckbräda till insidan av en veranda som ska få en profil. men det kommer att göra så att det ser ut som ett tvåluftsfönster istället för två enkla.

Bifogar en bild jag lånat från internet på dylik profil.
Vad har man för frässtål till det? jag har en överhandsfräs.
Ta för exempel en PLANHYVLAD FURU 33X95MM
https://k-bygg.se/produkt/planhyvla...gjI1P4a6zo8feFOJNzTdSFmTOepu7SBIaAo9pEALw_wcB

Fräs sedan bägge långsidor med ett frässtål likt detta (i lämplig storlek)

Frässtål i blått och silver för bearbetning av trä, med rundade skärkanter.
Skapa konto

https://www.hornbach.se/p/fras-kant-kwb-hm-1-4-25-4mm-sb-box/5025643/

Slipa & måla & kapa i rätt längd, montera sedan med rikligt med vit kvalité latex fog (så kan du ta bort den om du behöver med rakblad)

J jawen skrev:
Ta för exempel en PLANHYVLAD FURU 33X95MM
[länk]

Fräs sedan bägge långsidor med ett frässtål likt detta (i lämplig storlek)

[bild]

[länk]

Slipa & måla & kapa i rätt längd, montera sedan med rikligt med vit kvalité latex fog (så kan du ta bort den om du behöver med rakblad)
Tack! Där är ju precis en sån? har inte lyckats hitta det förut. För de jag hittar gör ju bara EN sådan kant, när man sänker ner stålet mer än till radie-slutet så att säga. Jag undrade om jag då behöver fräsa från två håll och hur tusan det skulle gå...
men är det så att den här har en distans mellan frässtålskanten och hjulet då.

De jag hittat är motsvarande denna.
https://www.hornbach.se/p/fras-avrundning-kwb-hm-25-7mm-sb-box/5025646/

Heter de något speciellt eller ska det vara svårt att hitta frässtål?

Jag köpte 34x95 den är väl sågad ena sidan å hyvlad andra. men det får duga (i alla fall så länge).... det är en farstu/veranda.

D Dankerz skrev:
Jag undrade om jag då behöver fräsa från två håll och hur tusan det skulle gå...
men är det så att den här har en distans mellan frässtålskanten och hjulet då.

De jag hittat är motsvarande denna.
[länk]
Nej, med frässtålet jag hänvisade dig till så får du fräst "nere & uppe" på frässtålet, då kullagret är smalare en stålets "nedersta" yta.

Den du visar bild på kommer endast fräsa "ett hålkärl".

J jawen skrev:
Nej, med frässtålet jag hänvisade dig till så får du fräst "nere & uppe" på frässtålet, då kullagret är smalare en stålets "nedersta" yta.

ja men exakt. men inte lätt att se skillnaden på stålet vid ett snabbt ögonkast. men heter ett sådant något speciellt eller är det bara en av tusen varianter?

D Dankerz skrev:
a men exakt. men inte lätt att se skillnaden på stålet vid ett snabbt ögonkast. men heter ett sådant något speciellt eller är det bara en av tusen varianter?
Tron denna typ kallas Kvartstavsfräs eller/och profilfräs 👍

J jawen skrev:

Rådet om stål är bra, men att det TS länkade gör ett hålkäl är väl knas? Det är väl just det som det inte gör, utan tvärtom.

Hep Hep skrev:
men att det TS länkade gör ett hålkäl är väl knas? Det är väl just det som det inte gör, utan tvärtom.
Nej den gör ju bara en "avrundning"
Svårt att svara alla här på forumet "helt perfekt" i alla svar & man vet inte hur mycket Ts förstår.

Där skrev jag "ett hålkärl" för fräsprofilens profil ( 'hålkäl (efter tyska Hohlkehle), konkav listprofil med halv- eller kvartscirkelformigt tvärsnitt.)
Hänvisade också till korrekt produkt!

Kanske bättre att du bidrar till trådar istället för att "prata tekniskt" med mig...eller?

J jawen skrev:
Nej den gör ju bara en "avrundning"
Svårt att svara alla här på forumet "helt perfekt" i alla svar & man vet inte hur mycket Ts förstår.

Där skrev jag "ett hålkärl" för fräsprofilens profil ( 'hålkäl (efter tyska Hohlkehle), konkav listprofil med halv- eller kvartscirkelformigt tvärsnitt.)
Hänvisade också till korrekt produkt!

Kanske bättre att du bidrar till trådar istället för att "prata tekniskt" med mig...eller?
Jag bidrar där jag kan. Här bidrog jag med att rätta din felskrivning. Frässtålet i länken ger en konvex profil på ämnet och inte en konkav, som i en hålkäl.

Det här är ett frässtål för hålkäl.

Frässtål för hålkäl från Cobolt med dimensioner för radie, diameter och längd.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.