5 085 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Fräsbord, dags att förbättra
Har aldrig tänkt på grovjusteringen som nåt problem, jag har avlånga t-spårsmuttrar i t-tracks och sen överbreda hål till låsspakarna. Avlånga muttrar kilar inte lika enkelt som ex en bultskalle upp o ner i t-track skulle göra.
Hur skulle det vara att göra bordet av 10 eller 12mm järnplåt från skroten......... och sedan borra och gänga två rader 12 mm hål i bordet stället för T-spår. Med avlånga hål i anslaget skulle man då få välja som första grovinställning vilket par gängade hål man vill använda och sedan fininställa anslaget med de avlånga hålen. I princip som på en modern vertikalfräs.
Ja där försvann det svaret... frustrerande. Skriver om...
Det kunde nog funka det också, frågan är vad det kostar och att ta mig till skroten blir inte akuellt före efter nyår då har jag tid (blivit permitterad). Det andra materialet har jag gratis. Ev. kunde jag bygga detta nu och sen lägga på en metallskiva då man har råd/tid.
Jag gick omkring i verkstan igår och omorganiserade litet och hade svårt att släppa tanken på att montera fräsen i bordet till sågen, jag skulle verkligen spara en massa utrymme på det viset... Vet inte om jag vågar börja borra några hål där dock. Man skulle ju vilja ha ett litet större hål som man kan lägga en insats i så att olika storlekars fräsbitar passar, att bara göra ett hål som är väldigt stort vore inte optimalt. Så en fräs som kan göra en läpp skulle krävas, så då låter det som att man måste ta hela sidovingen till en maskinverkstad. Knappast billigt det heller.
Pär H: Mätte MDF skivan och den var nog 18mm, jag vet inte var den blev köpt originellt. Jag har aldrig köpt en MDF skiva utan jag har bara sparat de skivor som kom med lastpallar och dylikt från husbygget. Tur jag inte slängde det som skräp...
Det kunde nog funka det också, frågan är vad det kostar och att ta mig till skroten blir inte akuellt före efter nyår då har jag tid (blivit permitterad). Det andra materialet har jag gratis. Ev. kunde jag bygga detta nu och sen lägga på en metallskiva då man har råd/tid.
Jag gick omkring i verkstan igår och omorganiserade litet och hade svårt att släppa tanken på att montera fräsen i bordet till sågen, jag skulle verkligen spara en massa utrymme på det viset... Vet inte om jag vågar börja borra några hål där dock. Man skulle ju vilja ha ett litet större hål som man kan lägga en insats i så att olika storlekars fräsbitar passar, att bara göra ett hål som är väldigt stort vore inte optimalt. Så en fräs som kan göra en läpp skulle krävas, så då låter det som att man måste ta hela sidovingen till en maskinverkstad. Knappast billigt det heller.
Pär H: Mätte MDF skivan och den var nog 18mm, jag vet inte var den blev köpt originellt. Jag har aldrig köpt en MDF skiva utan jag har bara sparat de skivor som kom med lastpallar och dylikt från husbygget. Tur jag inte slängde det som skräp...
I så fall tycker jag att du skall göra ett förlängningsbord till sågen av en stump bred U-balk. Till exempel U-300. Då kan du göra hål för fräsen i den och borra och gänga fästhål för fräsanslaget i den. Då behöver du inte göra någon annan åverkan på din jättefina såg än ett par bulthål och så får du ett längre utmatningsbord på köpet.
Det är onödigt att riskera en sådär bra och dyrbar såg.... jag har sett litet för många fina maskiner som har blivit till skrot för att någon ägare har fått för sig att bygga om dem radikalt och sedan blev det inte så bra.
Det är en helt annan sak om man börjar bygga om en maskin som är totalt föråldrad eller fördärvad i utgångsläget.
Det är onödigt att riskera en sådär bra och dyrbar såg.... jag har sett litet för många fina maskiner som har blivit till skrot för att någon ägare har fått för sig att bygga om dem radikalt och sedan blev det inte så bra.
Det är en helt annan sak om man börjar bygga om en maskin som är totalt föråldrad eller fördärvad i utgångsläget.
En 300mm U-balk resulterar nog i en för liten yta dock. 50x70 eller 60x80cm eller större är vad jag siktar på, kanske större...
Bulthål för montering som tur är finns redan på baksidan då jag köpte sågen. Du ser på bilden så har jag en träbalk monterad där som jag tidigare haft ett utmatningsbord monterat i som jag kan vika ner. Jag tog bort det då jag lade dit fräsbordet. Men det känns som en lösning jag tror jag återgår till i någon modifierad form.
Bulthål för montering som tur är finns redan på baksidan då jag köpte sågen. Du ser på bilden så har jag en träbalk monterad där som jag tidigare haft ett utmatningsbord monterat i som jag kan vika ner. Jag tog bort det då jag lade dit fräsbordet. Men det känns som en lösning jag tror jag återgår till i någon modifierad form.
Bra! Du kan du bygga utgående från de hålen utan att skada den dyrbara sågen.
Det är ytterst sällan man hittar bredare u-balk än U-300 på skroten. Då blir det bäst med en järnplåt och någon sorts infästning för den.
Det är ytterst sällan man hittar bredare u-balk än U-300 på skroten. Då blir det bäst med en järnplåt och någon sorts infästning för den.
Min tanke är att an 12mm plåt är så styv i sig själv att den fungerar som förstyvare och bordsskiva utan träskiva under.
Om du kommer hit med den kan jag borra 30 eller 31 mm hål för spindeln och alla fästhål du behöver för fräs och anslag och alla fästbultar. Då behöver du inte sätta tid och material på att bygga torosionsboxar och saker. Bara en enkel trästomme att bulta fast plåten på.
Billigt och enkelt.
Om du kommer hit med den kan jag borra 30 eller 31 mm hål för spindeln och alla fästhål du behöver för fräs och anslag och alla fästbultar. Då behöver du inte sätta tid och material på att bygga torosionsboxar och saker. Bara en enkel trästomme att bulta fast plåten på.
Billigt och enkelt.
Det beror på vad 12mm plåt kostar. Men ett 30-31mm spindelhål kommer inte att funka. Ska vara ett större hål med en inre kant så man kan ha en utbytbar insatsplatta som passar precis i det hålet. Så man kan sänka ner stora fräsbitar delvis i bordet, och så man inte behöver ha jätttestort hål i bordet då man har en liten fräsbit i användning.
Jag skulle göra en torsionbox liknande design ändå för hålrummen blir bra ställen att förvara fräsbitar och verktyg nära till hands.
Jag skulle göra en torsionbox liknande design ändå för hålrummen blir bra ställen att förvara fräsbitar och verktyg nära till hands.
Mellan 60 cent och 1 euro kilon beroende på ur vilken skrothög den kommer.
Då blir du tvungen att anlita långåminneborna för hålet.
En annan sak är ju att du kan montera fräsen högre upp om du har en plåt i stället för en tjock träskiva.
Då blir du tvungen att anlita långåminneborna för hålet.
En annan sak är ju att du kan montera fräsen högre upp om du har en plåt i stället för en tjock träskiva.
Klicka här för att svara