Efter gårdagens arbete med fräsbordet kom jag fram till att jag inte är nöjd med upplägget i sin nuvarande form.

Anhållet är jag minst nöjd med, det är för svårt att justera helt enkelt. Jag skulle vilja ha nånting som enkelt kan låsas upp och låsas fast igen som åker fram och tillbaka på skenor. Typ som ett incra, fast jag har inte råd att köpa. Någon som har några designtips eller anhåll jag kan titta på? Söker själv för tillfället såklart.

Toppen. Den är alldeles för tjock, det har gjort det problematiskt att få min nuvarande fräs monterad (GMF1600, den fasta basen är fräslyften) och jag tycker den borde göras om. Helst ska man kunna lyfta hela bordet. Denna design sneglar jag lite på.
http://www.routingwithdenis.co.za/15-shop/rwdrt/44-rwdrtoverview

Jag har 18mm MDF som jag tror kunde bli en bra topp, förstärkt med träribbor som i designen ovan. MDF borde ju behandlas med något, polyuretan kanske, eller en poly oxh olje mix? Eller bara olja? Vad kör ni med som har sånadära MDF toppar till arbetsbänkar?

Jag är mera klar på själva toppen än på anhållet skulle jag säga...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser mitt ut. 16mm fräst stålplåt som bord. Aluminium anhåll som flyttas med 16mm axlar.
Har ett tappbord (som inte används särskilt ofta) på vänstra sidan. Det går på en kullagrad skena och används också som utmatningsbord. Det är inte helt klart med utsuget. Axminster fräslyft sitter i bordet.

Tyvärr har jag inte något att komma med förutom att man kan bygga in T spåren själv i bordet med olika tjocka mdf. Så har jag gjort på bordet till pelarborren
Förövrigt blev jag nyfiken på 18mm mdf. Det finns inte i sverige utan vi har 16,19,

Vill du kunna lyfta bordet för att kunna komma åt med nycklar för att byta fräs stål eller är det något annat.

Hade faktiskt inte mätt, tyckte bara det såg ut som det, kan hända det är något annat. Hittade t-spår i aluminium att köpa i finland för 9 euro styck annars.

Jag vill kunna lyfta bordet för enklare tillgång till fräsen samt förvara några grejer där likt han i länken gör,

katos skrev:
[bild]

Så här ser mitt ut. 16mm fräst stålplåt som bord. Aluminium anhåll som flyttas med 16mm axlar.
Har ett tappbord (som inte används särskilt ofta) på vänstra sidan. Det går på en kullagrad skena och används också som utmatningsbord. Det är inte helt klart med utsuget. Axminster fräslyft sitter i bordet.
Anhållet såg rejält maffigt ut, någon liknande design vore inte helt fel, några axlar och linjärlager... Kanske en gängad stån i mitten för mikrojustering...

Jag har min fräs monterad i min bordssåg (Bosch GTS 10 XC) och använder därmed samma system för anhåll som sågen har. Toppen är 18mm melamin med MDF under och lyften är Wandels "Tilting router lift". Jag har byggt ett extra anhåll som jag använder när endast delar av stålet skall vara utanför anhållet och en låda under för att få till spånuppsamling (med spånsug)

Visa bilaga 123161

Du hittar min byggtråd här:
https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/232508-frasbord-med-lyft-till-gts-10xc.html

• Gilla
katos
  • Laddar…
Jag hade en gängad stång innan men tog bort den. Det blev omständigt med skruvandet. Finjusteringen består av lätt knackande

Att lägga fräsen i sågens sidobord på höger sida vore lockande, då skulle jag ha en gjutjärnsyta. Fast sågen står lite så att det kan va svårt att komma till där. Anhåll med mikrojustering skulle man dock få på kuppen isåfall. Såhär ungefär har jag det nu, fräsbordet dubblerar som utmatningsbord. Där mot väggen skulle fräsen måste komma om jag monterade in den där. Det är förvisso lockande...

20785192410_72a98b907c_z.jpg

Jag hittade en lämplig bordsskiva i IKEAs fyndhörna. Den var från nåt soffbord tror jag.
Jag använder också knackning som finjustering.

Jag modifierar förmodligen det bord jag har, för jag är rädd att klantar mig med min väldigt fina såg, min favoritmaskin i verkstan trots allt.

Jag letar vidare och ser denna, känns ju riktigt smart: Såhär kan man ha en tunnare topp som man kan lyfta upp och all tyngd vilar på en ram, även själva fräsen är fäst i ramen och inte i toppen, så får man enkel tillgång till den för byte av fräsbitar osv.

http://lumberjocks.com/topics/46294

Det här kändes snäppet smartare än desigen i den första linken.

DennisCA skrev:
Här har jag även hittat en intressant design på ett anhåll som kan mikrojusteras och grovjusteras separat:

[länk]
Ja det där är ett "warneranhåll", jag har ett nästan identiskt. Som Warner har jag snappspakar för både bas och rörlig del, stå o ratta med insexnycklar känns lite omständigt. Jag har dock satt mätklockan mycket närmre centrum för att minimera ev glapps påverkan på mätningen.

Hursomhelst, jag är supernöjd med mitt anhåll. Ställer in hyfsat, nollar klockan, kör en testfräsning och rattar sen deltavärdet för att få det på 100 delen rätt. Även kanon när man ska bredda ett spår, typ du vill ga 17mm men äger bara en 15mm fräs, bara att köra första spåret och sen ratta 2mm.

Skulle kunna tänka mig att katos anhåll skulle kunna fixa både grov och fininställning på ett bräde om man satte en linjär digital skala i centrum.

Han verkar köra det övre anhållet i två aluminiumspår. Jag har funderat om man skulle använda expansionsbeslag för fram och tillbaka rörelsen. Förmodligen vill man ha aluminumspår eller något liknande ändå för låsning dock.

Han kör en aluskena som guide för rörelsen, urfrästa matchande spår i fix och rörlig del. Aluns enda uppgift är att styra delarna mot varandra, låser dom gör man på annat ställe. Expansionsbeslag kan nog funka men känns lite komplicerat +att dom ofta är lite glappiga.

Warners kompletta byggbeskrivning ligger på fine woodworking, är du medlem där kan du ladda ner.

Tyvärr är jag inte det, men jag ser hur du menar nu när jag kollar på bilderna, jag råddar lite för jag ser även på denna plan och blandade ihop dom:
http://www.stumpynubs.com/router-table-fence.html

Hur finner du grovjusteringen? Jag har liknande system på mitt nuvarande och tycker det är ganska klumpigt, bultarna vill ofta kränga och binda upp rörelsen så jag kan inte bara skruva litet och flytta, måste se till det finns glapp så det räcker alltså. Det är störande...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.