Jag konstaterar att jag efter senaste uppdateringen mot denna har 33% högre elförbrukning än genomsnittet, vilket jag har...
...men orsaken är att jag har drygt 6 MWh per år pga elbilar och badtunna.

Det är dessutom väldigt lätt för folk att räkna ut uppvärmningsförbrukningen också genom att ta förbrukningen mellan maj och september och räkna bort den/de månader man varit bortrest. Sedan när man fått medel förbrukningen där så kan man räkna ut hur mycket som är uppvärmning under resten av året.

Så mitt förslag är alltså att man skall dela upp förbrukningen i laddning av bilar, värmning av huset, spa/pool och övrigt, där det är uppvärmning av huset som egentligen är den intressanta delen.

Jag har sedan mitten av februari i år faktiskt mätt uppvärmningen i mitt hus (lite problem med siffrorna innan dess pga trasig elmätare). Varmvattnet ingår dock också här.
Diagram visar energiåtgång i kWh per månad för 2024 och 2025. Staplar för 2025 (gul) visar högre användning än 2024 (lila) under de flesta månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är ju inte svårare egentligen än att utgå från årssiffrorna för hela elförbrukningen:
Stapeldiagram över energianvändning per månad (i kWh) för åren 2022-2025, där varje år representeras av en färg: rosa, grå, lila och gul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ju fler elbilar och badtunnor man har, desto mer ökar förbrukningen...

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ja, det hade varit bra om vi kunde exkludera elbilsladdning, spabadsuppvärmning, pooluppvärmning och poolpumpsdrift (och kanske även bastudrift) från hushållets uppvärmningskostnader.

Jag uppskattar att våra två elbilar belastar vår elräkning med 8 000 kWh/år och att vår pool belastar vår elräkning med nästan lika mycket.

Jag har investerat i elmätare från Shelly men har kommit av mig lite. Ingen annan i familjen har visat något intresse så jag har också tappat intresset lite grand. Borde ta tag i detta igen. Vi får stötta varandra.

Förra året installerade vi två luft/luft-värmepumpar men de använder vi främst för kyla eftersom vi har olidligt varmt högsommar, särskilt i vår tillbyggnad och på övervåningen.

Även nu på vintern har vi det olidligt varmt på övervåningen och på toaletter och badrum. Men det är för att Marlén vill brassa på. Vilket resulterar i att jag kokar över och går ibland runt halvt naken.

Jag menar att även kyla borde finnas med på något sätt. Men hur vet jag ej.

Attitudeswe
Jag ligger på runt 730kWh/mån utanför uppvärmningssäsong och på 1550kWh/mån under de 2-3 vintermånaderna.

Det är all elförbrukning utom bilarna - har ingen mätning på värmesystemen, men dock styrning så att elen handlas 20% billigare än månadssnitt genom att styra till billiga kvartar (exkl bilar som ligger ännu lägre)

Ligger förbrukningsmässigt klart över jämförbara hem i Tibbers jämförelse under sommaren och klart under när det är vinter.

5 pers i hushållet (205kvm villa Göteborg). 2 speldatorer. Uppvärming med LLVP (och elektrisk VVB)

F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag konstaterar att jag efter senaste uppdateringen mot denna har 33% högre elförbrukning än genomsnittet, vilket jag har...
...men orsaken är att jag har drygt 6 MWh per år pga elbilar och badtunna.

Det är dessutom väldigt lätt för folk att räkna ut uppvärmningsförbrukningen också genom att ta förbrukningen mellan maj och september och räkna bort den/de månader man varit bortrest. Sedan när man fått medel förbrukningen där så kan man räkna ut hur mycket som är uppvärmning under resten av året.

Så mitt förslag är alltså att man skall dela upp förbrukningen i laddning av bilar, värmning av huset, spa/pool och övrigt, där det är uppvärmning av huset som egentligen är den intressanta delen.

Jag har sedan mitten av februari i år faktiskt mätt uppvärmningen i mitt hus (lite problem med siffrorna innan dess pga trasig elmätare). Varmvattnet ingår dock också här.
[bild]

Men det är ju inte svårare egentligen än att utgå från årssiffrorna för hela elförbrukningen:
[bild]

Ju fler elbilar och badtunnor man har, desto mer ökar förbrukningen...
Yeah, jag har plugin hybrid men jag ser ju förbrukningen på laddaren. Så jag exkluderade bara den eftersom jag inte anser att det har med husets förbrukning att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.